Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Helppo maraton ensikertalaiselle?

Karhulampi
 Share

Recommended Posts

Olen keski-ikäinen naishenkilö ja hurahdin pari kk sitten juoksemaan. Aiempaa kokemusta ei tavoitteellisesta juoksuharjoittelusta ole, mutta ikäni olen sekalaista liikuntaa harrastanut (aerobic, hiihto, puntti, melko usein hölkkäkin). Eka tavoite on HCR kolmen vkon päästä, tavoitteeksi asetin 2.15 eli läpipääsy. Olen noudattanut Sepon puolimaraohjeita, ja takana on muutama pitkä (=minulle pitkä) lenkki eli 15-20km. Nämä ovat menneet aivan uskomattoman helposti, 20 aikaan 2.08. Muutenkin juoksu maistuu. Siksi nälkä kasvaa syödessä ja mieli on alkanut palaa täysmaralle syksyllä.

Mikähän olisi helppo, näin ensikertalaiselle? Tuleeko HCM liian pian? Asun pohjoisessa ja Levi 3.9. olisi lähellä; taitaa vaan olla melkko rankka?

• Replies 39
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Onko olemmassa helppoa maraa?:D

Ei kannata ahnehtia kuitenkaan liikaa liian nopealla aikataululla. Juoksussa tarvittavat lihakset ja jänteet ovat omiaan hajoilemaan ja vahvistuvat vain runsaan harjoittelun myötä. Liian nopeasta harjoittelun määrän nostosta tulee herkästi vammoja ja hyvässä lykyssä kuukausin juoksutaukoja... Mutta toisaalta, jos parikymppiä kevyesti menee ja muutenkin tuntuu että paikat eivät ole moksiskaan, niin voihan sitä maralle lähteä...:D Tsemppiä!

Onko olemmassa helppoa maraa?:D

Ei ole helppoja maroja. On vaan vaikeita ja vielä vaikeampia. Vähiten vaikea maraton on silloin kun on hyvässä kunnossa ja hyvin harjoitellut. Maratonharjoitteluun ei vaan oikein päde nykytrendi "mulle kaikki heti ja helposti".

Reiteissä on tietysti eroja. Tasaisia ja "helppoja" on mm. Finlandia ja Forssan Suvi-ilta. En kuitenkaan pitäisi Levin Ruskamaratonia mitenkään erityisen vaikeana, maastomaratonit ovat fyysisesti rankimpia.

Maratonprojektiin kannattaa varata riittävästi aikaa. HCR on hyvä testijuoksu ja jos se sujuu ongelmitta, ei HCM ole minun mielestä mitenkään epärealistinen tavoite. Jos haluat ottaa varman päälle, niin mene johonkin syksyn maratonille esim. Vantaalle tai Finlandiaan. Tsemppiä treenailuun :thumbup:

<mainos alkaa> Jyväskylän Finlandia on syyskuun alussa, reitti on tasainen kierto Jyväsjärven ympäri Rantaraittia pitkin x3 (asfaltoitu pyörätie, kivat maisemat), ja osallistujia paljon, eli oman tasoista matkaseuraa löytyy. Ja helppo tulla, kun lähtö on melkein Matkakeskuksen vieressä. </mainos päättyy> ;)

Finlandia-maratonin toiminnot ovat tänä vuonna Kuokkalan Graniitissa syystä, että Paviljongin seutuvilla on parikin isoa rakennustyömaata käynnissä. Hotellityömaa ja toinen Innova-torni. Tuo tapahtumakeskuksen siirto vaikuttaa myös reittiin. Vielä en tiedä, mistä reitti menee, mutta yhden tiedon mukaan lähtö on Pohjantieltä, joka suljetaan tapahtuman ajaksi liikenteeltä. Mistä se koukkaa Rantaraitille ja takaisin Graniittiin on vielä hieman hämärän peitossa.

Puolimaratonille tuo siirto on vain hyväksi, kun se Kuokkalan sillan nousu jää pois.

Heh, itsekin meinasin kuittailla, että tuppaa olemaan aikalailla pitkiä nuo kaikki maratonit. Ruskalle kannattaa ehdottomasti osallistua, tunnelma on aivan loistava! Mäkinen ja ankeahan se on, pohjosen maantietä eestaas rapiat 20km per sivu. Kaupunkimaratoneilla saa paljon kannustusta. Terwalla ainakin oli paljon katsojia ja ilma sopivan viileä. Rovaniemellä on vissiin ollut parina viimevuotena aika lämmin, sehän on heinäkuun alussa. Kiimingissä juostaan syksyllä 4x hyvin tasainen kympin pätkä suojaisilla pyöräteillä. Siellä on kuulemma moni tehtaillut ennätyksensä.

Eikun menoksi!

<mainos alkaa> Jyväskylän Finlandia on syyskuun alussa, reitti on tasainen kierto Jyväsjärven ympäri Rantaraittia pitkin x3 (asfaltoitu pyörätie, kivat maisemat), ja osallistujia paljon, eli oman tasoista matkaseuraa löytyy. Ja helppo tulla, kun lähtö on melkein Matkakeskuksen vieressä. </mainos päättyy> ;)

<parjaus alkaa> Surkeessa kunnossa oleva aina väärään suuntaan viettävä jalkakäytävä, josta saa jalkansa kipeäksi. <parjaus päättyy>

Tuo Korhosen vaalimaraton on aika helpon oloinen! Harmi vain kun myöhästyit siitä.

Ja asiallisesti, eipä sitä kannata miettiä mikä olisi helpoin. Kaikki ne on rankkoja. En ole levillä juossu mutta varmasti sopiva kaikin tavoin.

Oudossa paikassa menee maisemia ihmetellessä matka ehkä huomaamatta. Tutussa paikassa tietää tasan tarkkaan missä menee. Onko se nyt hyvä vai huono?

Vanhan liiton ihmisenä olen sitä mieltä, että kannattaa juosta vuosi säännöllisesti ennen ensimmäistä maratonia. Riippumatta siitä millainen on muun liikunnan historia. Mutta omapa on asiasi, en käy estelemään, jos haluat jo tänä vuonna juosta maratonin jossain tapahtumassa. Siitä vaan. Omat on hermot ja lihakset.

Luulisin, että vaikein maraton olisi juoksumatolla kotona. Aika vaikeita ovat ehkä vuoristomaratonit. Ja niin kaukana Suomesta järjestettävät, että niihin matkustaessa tulee jet lag.

Helppo maraton? Jos juoksee kaksi tai kolme maratonia putkeen, niin ensimmäinen näistä on helpoin (noni, olipa viisas kommentti).

Vaikkei varsinaisesti helppoa ensimmäistä maratonia ehkä ole, niin asiaahan voi tutkia esim. miettimällä kuinka paljon matkustaminen rasittaa, kuinka suuri merkitys on muiden juoksijoiden seuralla ja yleisön kannustuksella juoksun aikana ja haluaako juosta yhden lenkin vai useamman kierroksen maratonin. Valitsin nämä siksi, että näillä oli/on minulle jatkuvasti merkitystä. Jos kyseisellä maratonilla syystä tai toisesta on vielä jokin erityinen henkilökohtainen merkitys (eli esim. paikkakunta/maisemat liittyvät hyvällä tavalla omaan elämäään) , niin sitä parempi.

Omalla kohdalla ensimmäisistä maratoneista omilla omituisilla spekseillä arvioiden "helpoin" eli sujuvin, maittavin, nautinnollisin ja kaunein oli Rautaveden maraton 2003. Jonkun muun mielestä Rautavesi voi olla kovinkin ei-helppo, mutta mitäpä minä siitä.

Vanhan liiton ihmisenä olen sitä mieltä, että kannattaa juosta vuosi säännöllisesti ennen ensimmäistä maratonia.

Tästä olen täysin samaa mieltä. Tämä siksikin, että maratonin juokseminen olisi mielekäs kokemus ylipäätään. En koskaan varmaan tule ymmärtämään harjoittelematta maratonille- porukkaa. Miksi ihmeessä lähteä kiusaamaan itseään? Aiheesta on täälläkin keskusteltu, mutta tulipahan taas sanottua. Ap:lle tsemppiä!