Jump to content
Juoksufoorumi.fi

August Väkevän Muistokilpailu eli vauhtia Wappuun 30.04

TeppoTulppu
 Share

Recommended Posts

Tarkkaan ottaen August Väkevä eli Majakka ja Sivuvaunu -kilpailu ei ole triathlon, mutta niin lähellä duathlonia, että uskallan mainostaa tälläkin foorumilla (cross-postattu myös juoksukisoihin).

Kyseessähän on ainakin juoksijoille siinä mielessä haastava kilpailu, että se mahdollistaa -suorastaan pakottaa- taktikoinnin. Haastaapa jopa järjen käyttöön.

Idea sangen yxinkertainen eli kaksi henkilöä ja yksi polkupyörä ja vain yksi henkilö kerrallaan saa ajaa polkupyörää. Se että miten ajajaa vaihdetaan ym jätetään kilpailijoitten vapaasti päätettäväksi.

Kilpailuhan on syntyisin Peräkylän Ponnistuksen ajatushautomossa, mikä kertoneekin olennnaisimman. Loppu selviää sivuiltamme:

http://www.perakylanponnistus.com/kilpailut/majakka.php

Terkuin

TT

Miten se pyörä voi jäädä yksin, kun kyseessä on parijuoksu eli jompi kumpi on koko ajan pyörän sarvissa kiinni? Hetkinen, hyvä minä: vaikka pyörä toimiikin ikäänkuin viestikapulana, sen saa toki pudottaa - eli itse asiassahan on pakko jättää pyörä välillä yksin, jos haluaa kummankin etenevän koko ajan, mikä lienee viisainta loppuaikaa ajatellen (vaikka aika maalissa otetaankin jälkimmäisestä maaliintulijasta).

Reittihän kulkee käytännössä korvessa ja pussinperään päättyvällä huvilatiellä, joten paikalla ei pitäisi olla lähiönuoria, huumehörhöjä tai muita pitkäkyntisiä tai edes venyvämoraalisia satunnaisia ohikulkijoita.

"Kevyet kumpareet" on kyllä syytä hahmottaa valmiiksi itselleen esim. peruskarttalehden korkeuskäyriä lukien tai Street Viewiä hyväksikäyttäen!

PS jos parin jäsenet ovat mittasuhteiltaan kovasti poikkeavia. lienee suurin ongelma siinä miten säätää pyörä nopeasti?

PPS mahtaakohan säännöissä olla porsaanreikä, joka mahdollistaisi kahden pyörän käytön (ja toisen ennakkosijoituksen reitin varrelle)?

Pitää valita pari, jonka mittasuhteet riittävän lähellä omia. Kaveri on minua 2cm pidempi niin mennee samoilla säädöillä.

Tuossa on kyllä aika paljon taktikoitavaa, pitää pitää taktiikkapalavereita ennen kisaa ja mittailla vaihtoihin kuluvaa aikaa, ja myös kenkien vaihtoon kuluvaa aikaa, että onko järkeä ottaa kaksia kenkiä.. ja laskea nopeuksia että missä vaiheessa kannattaa tehdä viimeinen vaihto.. ja miten kordinoida se, että pyöräilijä tietää, missä takana tuleva juoksija tulee että osaa ajoittaa vaihdon sopivasti..

Onko tuolla viestivälineiden tai vaatetuksen suhteen mitään rajoituksia?

Miten se pyörä voi jäädä yksin, kun kyseessä on parijuoksu eli jompi kumpi on koko ajan pyörän sarvissa kiinni? Hetkinen, hyvä minä:

Minä kans! Eli tajusin vasta nyt homman idean. On se hyvä että älyttiin tämä ajoissa, ennen kuin oltaisiin erehdytty tuolla kisaamaan... Tosin meistä olisi tullut varmaan hyvä pari, ei oltais ainakaan turhan kovaa menty... :grin:

• 3 weeks later...

Ehloota vaan;

Kilpailunjohtajan asemassa olen tarkoituksella pysynyt hiljaa, mitä helpotti myös rapian viikon työ/loma-matkakin.

Ilahtuneena huomaan, että taktiikka on generoinut pohdiskelua. Kilpailun hienoushan on, että se suorastaan pakottaa miettimään taktiikka, mikä ei ole niinkään yxinkertaista kuin useimmat ensi-istumalta kuvittelevat...

t TT