Jump to content
Juoksufoorumi.fi

A.B.

Hengitystekniikka, reittinä nenä vai suu?

Recommended Posts

Vain muutaman silmäyksen vanhasta Foorumista nähneenä, muistelen tätä aihetta jo siellä käsiteltäneen?! Mutta heitänpä kysymyksen tännekin eli miten onnistuu teillä hengitys nenän kautta lenkeillä?

Itselleni on kehittynyt aivan uusi ominaisuus, kesän junnaavien PK-lenkkien johdosta kenties, eli pystyn juoksemaan lenkkejä aina tuonne 85% sykemaksimiin asti nenän kautta sisäänhengittäen :heilutus mutta ulos hengitys edelleen junnaa suun kautta... :oops:

T.A:n esittämään kysymystä en ole itse edes rohjennyt ajatella, mutta luulisi sen olevan keuhkoille parempi ainakin siis talvella kun klyyvari lämmittää ilman melkolailla paremmin kuin suu/posket... :lumiukko

Mutta täytyy mennä lueskelemaan tuota vanhaa keskustelua vähän tarkemmin... Kiitoksia linkistä Hipsu!

Hipsu kiitos vielä kerran, linkistä vanhaan Foorumiin!

Luettuani sen keskustelun loppuun vakuutuin siitä, että nenän kautta täytyisi näköjään vaan opetalla hengittämään, kun kerran harrastan juoksua saavuttaakseni paremman kunnon/terveyden! :sydän

En kyllä ihan äkkiä keksi, että mitä järkee tuossa oikeastaan on. Lenkille mennään, jotta peruskunto kasvaisi. Jotta peruskunto kasvaisi, pitää liikkua tavallista tehokkaammin. Liikkuminen tehokkaammin nostaa sykettä, koska verenkierto kiihtyy. Ja verenkierto kiihtyy siksi, että lihakset tarvitsevat enemmän happea. Ja jos hapentarve lisääntyy, niin loogisesti tarvitaan happea. Jos haluaa liikkua tarpeeksi tehokkaasti, niin en usko siihen nenän riittävän. En tarkoita, että täysillä pitää paahtaa, mutta jos vaikka normaali kotioloissa jaksaa hengitellä pelkästään nenän kautta, niin tuskin se lenkillä riittää. Jos ei sitten omista hervottoman kokoista sierainparia. Muutenhan se menee kävelyksi, ja sillä ei juoksukunto pitkän päälle kasva. Mun logiikaan ei vaan istu :hmm :en tiedä

Oma nenä on kyllä niin omituinen, että se vaatisi lenkeille mukaansa sellaisen laastarilevittäjävirityksen toimiakseen ainoana sisäänottoventtiilinä...jos sekään riittäisi. :hehe Talven pakkasilla yritän käyttää nenää enemmän, ettei kylmä käy kurkulle, mutta ei mulla kyllä luonnistu pelkän nenän käyttö millään.

Tuon vanhalla foorumilla olleen ketjun vuoksi minäkin olen välillä kokeillut nenän kautta hengittämistä.

Kyllä se vain juostessakin onnistuu ihan hyvin, vauhti vaan on silloin aika hidasta. Lisäetuna (ei varmaan kovin merkittävä etu) ainakin on vähäisempi kuivuminen, uloshengityksen mukana menee enemmän vettä pihalle, jos sen tekee suun kautta.

Olen kyllä palannut takaisin suun kautta hengittämiseen, on se sen verran helpompaa.

Onko Mara.S tai joku muu jatkanut testiä, olis kiva lukea kokemuksia?

Onko Mara.S tai joku muu jatkanut testiä, olis kiva lukea kokemuksia?

Takana on 13 PK lenkkiä, yht. 166 km, nenän kautta (meno-paluu) hengittäen. Keskisyke näissä on 131 ja vauhti 6.45/km.

Hengityksen oppimiseen menee vähän aikaa. Erityisesti lenkin alussa happi ei tahdo riittää, mutta kun kone käynnistyy, niin pystyy juoksemaan aerobista kynnystään kovempaa vauhtia. Hengitystiheys näyttäisi olevan taajempi kuin suun kautta hengittämällä on.

Että miksikö käytän nenähengitystä. Minulla on vuorossa viikko km määrän kasvatus (30->50km) ja heikoin lenkkini ovat jalat. Ne eivät kestä toistaiseksi kovaa menoa. Täten teen hidasvauhtisia pitkiä lenkkejä, joilla jalat totutetaan määrään ja nenähengitys pitää menon hyvin kurissa.

Ja tietysti motivaation kannalta uuden kokeilu aina piristää ja itsetuntemus lisääntyy.

Kolmanneksi nenähengityksestä saattaa olla hyötyä talvella ja pölyisissä paikoissa juostessa.