Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Valkokuusi

Kenkä kevyelle juoksijalle?

Recommended Posts

Itse olen juossut edelliset 11 kk Asics DS Racereillä ja nyt uusimpana hankintana käyttöön tulivat Puma Roadracer IV:t. Forssan mara meni ongelmitta DS Racereillä ja juoksen ihan peruslenkitkin noilla köykäisillä. Itse asiassa DS Racerien hankinnan jälkeen en ole tainnut juosta kuin yhden tai kaksi lenkkiä raskaammilla kengillä. Tuntuivat niin oudoilta, että ovat kaapin perukoilla edelleen.

En näe mitään ongelmaa, miksi kevyillä kengillä ei voisi juosta peruslenkkejäkin, jos paikat vain kestävät. Päinvastoin: kevyet kengät tuntuvat ohjaavan juoksutyyliä parempaan suuntaan.

En minäkään uskalla maratonia sentään niillä juosta.

Adidas adizero Bostoneilla kulkee lujaa ja niissä lisäksi hyvä vaimennus, Adios kympistä puolimaralle asti ja Boston maralle, toki Bostonit puolimarallekin sopivat loistavasti. Kyllähän ne aivan hurjat kenialaiset ja etiopilaiset Adioksilla maratonin juoksevat hiukan päälle kahteentuntiin, mutta itse en niitä laittaisi maralle.

Minä juoksin toistaiseksi viimeiset kaksi maratonia Adioksilla. Aikaa kului noin kolme tuntia per kisa. Toimii hyvin, vaikken ole hintelimmästä päästä: 178 cm ja 68 kg. Samoilla tossuilla meni muutama puolikas.

Miten muuten ns. kevyempien kenkien kestävyys? Oooteko huomanneet eroja merkkien välillä? Nyt ollu käytössä uusimmat DS-trainerit, mutta jo 300 km jälkeen sisävuori puhki, ja muutenkin kengät alkaa näyttää siltä ettei paljon yli 500 mennä. Ilmeisesti tuo hiekoitus hiekka osa syy pohjien kulumiseen...

Ei se merkistä ole kiinni, vaan mallista. Kenkätehtaat käyttävät eri materiaaleja mallista riippuen. Mun racereista sai irti 100K mutta peruslenkkareista 4000K, samaa merkkiä.