Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kenkä kevyelle juoksijalle?


Guest Valkokuusi

Recommended Posts

Mietityttää tässä kenkäviidakossa minkälainen harjoitus(kisa)kenkä olisi hyvä olla harrastelijalle..ajattelen itseni kevyeksi (50kg) ja valtaosa lenkkareista tuntuu jalassa melko jyriltä, pohja on iso, lesti on leveä, tahi ovat muuten massiivisia. Ne joissa olis hyvä jalkatuntuma, vaikuttaa olevan sitten ihan kunnon kisakenkiä, ja osa myyjistäkin tuntuu olevan sitä mieltä ettei semmosia kannata ostaa hitaalle puolikkaalle, ovat liian "riisuttuja" harrastelijalle eivätkä tue tarpeeksi ja paikathan sillä vaan hajottaa. Mutta onko se nyt näin, pärjäiskö sitä esim adizero adioksella tai asicsin skyspeedillä jos kerran istuvat täydellisesti?

Link to comment
Share on other sites

Olen myös ns. kevyt rakenteinen juoksija. Mulla on pari adizero tempot, yhdet adiokset ja nyt muutama viikko sitten ostin adizero ace 4. Minun jalkaan on sopineet nuo addun adizero -malliston kengät. Olen tempoilla juossut treenilenkkejä ja maratoneja. Adioksilla ja aceilla treenilenkkejä. Mulle tehdyn footbalance analyysinkin mukaan minulle sopii neutraalit kengät. Tykkään noista adezero malliston kengistä niiden rullaavuuden vuoksi.

Kenkäjutut on kyllä kovin yksilöllisiä ja itse kokeiltava asia. Mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Mutta jos kenkä istuu hyvin jalkaan ja matka taittuu mukavasti silloin se on hyvä.

Link to comment
Share on other sites

Juu, liikaa kömpelöitä ja raskaita tossuja markkinoilla, eikä tarpeeksi kevyitä ja nopeita.

Ja tietenkään Adioksia ei kannata ostaa ihan peruslenkeille, ne on tarkoitettu vetoihin, kovavauhtisiin lenkkeihin ja kisoihin.

Peruslenkeille voisi olla esim. Adidas adizero Aegis hyvä valinta tai Tempo. Itselläni on Aegikset ja Tempoa olen kokeillut ja sekin tuntunut hyvältä jaloissa.

Olen suht kevytrakenteinen juoksija itsekin (65kg viimeksi painoa).

Ja tietty NB 905 jota olen juuri hankkimassa, kevyt (269 g) ja silti hyvin vaimennettu ja nimenomaan asfaltille tarkoitettu tossu.

Link to comment
Share on other sites

Olen myös ns. kevyt rakenteinen juoksija. Mulla on pari adizero tempot, yhdet adiokset ja nyt muutama viikko sitten ostin adizero ace 4. Minun jalkaan on sopineet nuo addun adizero -malliston kengät. Olen tempoilla juossut treenilenkkejä ja maratoneja. Adioksilla ja aceilla treenilenkkejä. Mulle tehdyn footbalance analyysinkin mukaan minulle sopii neutraalit kengät. Tykkään noista adezero malliston kengistä niiden rullaavuuden vuoksi.

Kenkäjutut on kyllä kovin yksilöllisiä ja itse kokeiltava asia. Mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Mutta jos kenkä istuu hyvin jalkaan ja matka taittuu mukavasti silloin se on hyvä.

Näinhän se on että itse täytyy se sopiva tossu löytää kokeilemisen kautta.

Ja saman huomannut adizero-malliston tossuista että ovat todella hyviä, niillä tykkää juosta kovaa, rullaavat erinomaisesti.

Tällä hetkellä minulla on aegikset ja adiokset ja tempot tai bostonit hankin varmaan myös tulevana kesänä.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Tietysti voit juosta kevyillä kengillä jos se kerran hyvältä tuntuu, ei tuolla painolla iskutus voi olla niin kovaa etteikö esim. Skyspeedin vaimennus riittäisi. Eihän se edes ole mikään varsinainen kisakenkä, vaan kevyempi harjoituskenkä / kuntoilijan maratonkenkä. Juoksutekniikan kannalta onkin parempi että otat vähän köykäisemmän kengän, etkä mitään "traktoreita" jotka kadottavat tuntuman alustaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vaikka olenkin edellisiin vastaajiin verrattuna norsu (n. 74kg), tykkään myös Adidaksen kevyistä kengistä - aikaisemmin Lighteja (punaiset Supernova Lightit <3, R.I.P : ), nykyään noita Adizeroja. Tällä hetkellä tuotannossa on jo ikääntyneet CS:t ja talvikenkinä oli Tempot. Eilen tarttui kohtuullisen hinnan myötä mukaan Acet. Tempot on kyllä mun makuun jo turhan sämpylät. Vaikka eivät paljoa painakaan, ei tuntuma alustaan/rullaavuus ole kovin hyvä.

Link to comment
Share on other sites

Miten muuten ns. kevyempien kenkien kestävyys? Oooteko huomanneet eroja merkkien välillä? Nyt ollu käytössä uusimmat DS-trainerit, mutta jo 300 km jälkeen sisävuori puhki, ja muutenkin kengät alkaa näyttää siltä ettei paljon yli 500 mennä. Ilmeisesti tuo hiekoitus hiekka osa syy pohjien kulumiseen...

Link to comment
Share on other sites

Miten muuten ns. kevyempien kenkien kestävyys?

Entäpä vaimennus? Jos kenkä ulkoisesti ns. näyttää hyvältä, mutta vaimennus on jo loppu niin tapahtuuko tämä kevyemmässä kengässä nopeammin kuin painavammassa? Mulla on Brooks ST4:ssa 269km ja Mizunon Wave Elixir 5:n ekassa parissa 340km, eikä muuta näe kuin se, että pohja tulee vähän enemmän slicksiksi. Adidaksillahan esim. Salvationit olivat vielä 1003,5km kohdalla, jolloin niistä luovuin, lähes uudennäköiset, mutta toki kovemmat vaimennuksen suhteen. Björn kertoi, että hän juoksi arviolta noin 1000km noilla Mizunoilla ja pohjat alkoivat olla aika sileät, joten osti uudet, mutta muuta sellaista faktaa minulla ei ole siitä, että meneekö kevyempien kenkien vaimennus jotenkin nopeammin loppuun kuin painavampien.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hommasin Adizero Adiokset reilu kuukausi sitten ja olen sittemmin juossut niillä muutamia kovempia harjoituksia + pari kisaa. Täytyy liittyä kehujien joukkoon, on loistava kisakenkä ainakin kevytrakenteiselle juoksijalle. Eikä liene huono asia sekään, että nuo tossut tavallaan pakottavat juoksemaan teknisesti paremmin ja "pehmeämmin". Toki lihashuoltoon pitää kiinnittää huomiota ja ihan maratonkengäksi en ehkä noita ottaisi.

Link to comment
Share on other sites

Hommasin Adizero Adiokset reilu kuukausi sitten ja olen sittemmin juossut niillä muutamia kovempia harjoituksia + pari kisaa. Täytyy liittyä kehujien joukkoon, on loistava kisakenkä ainakin kevytrakenteiselle juoksijalle. Eikä liene huono asia sekään, että nuo tossut tavallaan pakottavat juoksemaan teknisesti paremmin ja "pehmeämmin". Toki lihashuoltoon pitää kiinnittää huomiota ja ihan maratonkengäksi en ehkä noita ottaisi.

En minäkään uskalla maratonia sentään niillä juosta.

Adidas adizero Bostoneilla kulkee lujaa ja niissä lisäksi hyvä vaimennus, Adios kympistä puolimaralle asti ja Boston maralle, toki Bostonit puolimarallekin sopivat loistavasti. Kyllähän ne aivan hurjat kenialaiset ja etiopilaiset Adioksilla maratonin juoksevat hiukan päälle kahteentuntiin, mutta itse en niitä laittaisi maralle.

Yhden maran juossut huippukevyillä kisatossuilla ja aika katki menin toisella puolikkaalla.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy