Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Foorumilaisilla kokemuksia kokemuksia täysjousitetuista fillareista (Triathlon)?

Zubrus
 Share

Recommended Posts

Kyselisin tässä taas pyöräilyhuuman löytäneenä ja edellisen maastopyörän roadrunnerille myyneenä (etujousitettu) Onko Porukalla kokemuksia täysjousitetuista peleistä?

Olen ostamassa Felt virtue 3 Vm- 09. Tuollainen suht halvalla olisi kiikarissa.

Olen myös päättänyt näin kevään huumassa aloittaa kuntoilumielessä Triathloni harjoittelun. Aluksi varmasti omaksi iloksi niin onko tuo fillari huono ostos vai pystyykö silläkin treenaamaan Triathlonia?

Tuntematta paremmin Felttiä, toteaisin yleisesti että ei tuo pyörä estä triathlonia treenaamasta, mutta kuten varmaan itsekin tiedät, ei tuo mikään optimi kalusto ole triathloniin. Mutta jos yhden pyörän taktiikalla mennään ja maasturi palvelee muuta käyttöä parhaiten niin go ahaed!

Sen verran kokemuspohjaa tälle toteamuksellini on että itse aloittelin lajia täpäri maasturilla johon olin vaihtanut sileet renkaat (Nokia AWS) jäykkä etuhaarukka ja takaiskari niin kireelle kuin suinkin. Jälkeenpäin ajatellen menin silloiseen kuntooni nähden tuolla ihan hyvää kyytiä, ei sillä varmaan muutamaa minuuttia enempää sprinteissä hävinnyt maantiepyörälle. Jokunen sprinttikisa tuolla tuli raahustettua kunnes hankin maantiepyörän.

Rookie

Kyllä tuolla treenaa siinä missä maantiepyörälläkin. Pyöräilykunto ei ole pyörästä kiinni. Itsekin olen ajanut paljon maantielenkkiä täpärillä, lajini on tosin maastopyöräily, ei triathlon. Jos kisoissa haluaa parasta mahdollista tulosta, niin sitten maantie- tai tempofillari, muuten ehkä antaa aika paljon tasoitusta muille. Toisaalta sliksit alla pääsee maasturillakin yllättävän kovaa. Nousuissa joutuu ehkä eniten antamaan tasoitusta, pyörän ollessa painavampi kuin maantievehkeiden. Jos maastotriathlon kiinnostaa, niin siihen tuo onkin sitten jo täysin kilpailukykyinen.

Nii miksi et sit ostaisi maantiepyörää tai cyclocrosspyörää jos triathloni kiinnostaa?

Vai miten paljon joudut ajamaan hiekkatiellä & metsässä?

Cyclokrossarilla pystyt ajelemaan myös hiekkatiellä ja vaihtamalla kevyemmän rengastuksen sit maantielläkin melkein kuin oikealla maantiepyörällä. Ite ajan cyclolla kaikki työmatka ja hyötyajot sekalaisella alustalla ja maantielenkkiäkin näin rospuuttoaikaan.

Täpäristä ei ole kuin haittaa, notkumiseen menee kaikki polkemisteho.

Nii miksi et sit ostaisi maantiepyörää tai cyclocrosspyörää jos triathloni kiinnostaa?

Vai miten paljon joudut ajamaan hiekkatiellä & metsässä?

Cyclokrossarilla pystyt ajelemaan myös hiekkatiellä ja vaihtamalla kevyemmän rengastuksen sit maantielläkin melkein kuin oikealla maantiepyörällä. Ite ajan cyclolla kaikki työmatka ja hyötyajot sekalaisella alustalla ja maantielenkkiäkin näin rospuuttoaikaan.

Täpäristä ei ole kuin haittaa, notkumiseen menee kaikki polkemisteho.

No ei kyllä tasan mene, kyllä sillä maantiellä päästelee paremman puutteessa vallan mainiosti. Iskareissa on namikat joista ne saa lukkoon, ja tasaisella pyöritettäessä ei mitään notkumista huomaa. Eihän tuo Felt mikään 160 mm joustava DH-peli sentään ole! Sitäpaitsi jos alkaa tehdä mieli maantieltä metsään, niin sittenpä on pyörä valmiina.

Kuriositeettina vielä, itse olen ajanut Trekin 140mm joustavalla täpärillä (ja maastorenkailla) kympin tempon alle 17 min, enkä usko että kovin pahalla notkujalla tuohonkaan aikaan olisin päässyt. Eli täpärilläkin voi ajaa maantiellä. Toki sitä en kiellä, etteikö järkevämpiä vaihtoehtojakin maantielle löydy, mutta matka sillä joustopyörälläkin taittuu!