Jump to content
Juoksufoorumi.fi

cokekola

Miten opettelit luisteluhiihdon?

Recommended Posts

Wassu pitkillä liuilla kehittää tasapainoa. Suurin ongelma Wassun käytössä usealla lienee se, että ei mennä rohkeasti liukuvan suksen päälle jolloin tasapaino horjuu. Kuokassa helposti opitaan liukumaan kantilla. Wassussa taas pitäisi liukua suksen päällä ja suksea ei tällöin liuteta kantilla

Wassulla pääsee kyllä yllättävän jyrkkääkin mäkeä, mutta vauhti vain on hidas eikä se ole silloin tehokas, mutta on hyvää treeniä

Ylämäkikuokkaan pääsee kauden alussa hyvin sisään siten, että menee ylämäkeä alkumatkaa ilman sauvoja, joten saa aidosti potkua mukaan ja ottaa pikku hiljaa sauvat mukaan

Aloittelijana hiihdin muutamia talvia kuokkaa vain toiselta puolelta, mutta vähitellen sitä tuli opeteltua molemmalta puolelta. Kätisyys ei kai vaikuta. Olen oikeakätinen ja kuokka on helpompi oikealta puolelta. Vartalonkiertoni on kai vähän toispuoleinen mikä vaikuttaa. Joka tapauksessa molempia puolia tulee hyödynnettyä. Jos alusta on kalteva sivusuunnassa, työntö kannattaa tehdä ylämäen suuntaan ja liukuvaihe alamäen. Kaarteessa työntö kannattaa tehdä kaartosuunnasta poispäin. 

Opetan nykyään poikaani luisteluhiihdon saloihin. Pojan tasapaino ja maltti eivät vielä riitä wassuun, ja kuokalla pääosin mennään. Sauvoitta luistelu sujuu melko hyvin sopiviin maastonkohtiin. 

2 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

mä en usko, että sitä kuokkaa pystyy hiihtämään kummalta puolelta tahansa. Vaikka olen oikeakätinen, niin itselläni on ollut aina siitä saakka, kun luisteluhiihto tuli joskus 80-luvun puolivälissä, ollut luontevaa hiihtää kuokkaa vasemmalta puolelta. Luulen sen johtuvan siitä, että jaloista on helpompi saada voimaa sille oikean puolen puolelle. Joskus olen kokeillut toki tehdä toistepäin, mutta ei siitä oikein tule mitään tai sanotaanko, että voimaa siihen tulee huonommin. Motoriikasta riippuvia asioita.

Se ettei itse osaa, ei tarkoita, ettei se ole mahdollista.

Nuorempana jonkin verran kilpahiihtoakin harrastaneena luisteluhiihtoa alettiin opettelemaan heti kun televisiosta näki huippujen sitä tekevän. Eka talvi oli vain kuokkaa vain oikealle työntäen ja tietysti perinteisen välineillä. Pikkuhiljaa välineet kehittyivät ja valmentajat alkoivat kiinnittää tekniikkaan huomiota. Myös wassu ja mogren tuli mukaan kuvioihin. Hiihdin varmaan kuokkaa noin 5 vuotta vain oikealle työntäen ja vasen tuntui ihan mahdottomalta. Yhtenä talvena päätin opetella väärän puolen kuokan ja kaikki rauhalliset lenkit hiihdin kuokkaa vain väärälle puolelle. Vaikka vaikeata se aluksi olikin, alkoi se kuitenkin sujua rauhallisessa vauhdissa, mutta ei kisassa. Tekniikkatreeneissä valmentajat kuitenkin sanoivat väärän puolen olevan teknisesti parempi. Tämä varmaan johtui siitä, että sitä opetellessa tiesi, mitä pitäisi tehdä toisin kun silloin aluksi, kun matkiminen oli ainoa tapa eikä kukaan ei osannut neuvoa. Tämän jälkeen piti jatkaa väärän puolen harjoittelemista vauhdikkaammassa hiihdossa. Varmaan noin 3 vuoden päästä pystyin luontevasti käyttämään kisoissa molempia puolia ja sopivan jyrkissä ylämäissä väärä puoli tuntui jopa helpommalta. Noin 4 vuoden päästä ei ollut puolella mitään väliä kuin ainoastaan heittäessä loikalle. Pitää vielä muistuttaa, että olin tuolloin väärää puolta harjoitellessa noin 15 vuotias ja hiihtoa tuli vuodessa yli 2000 km, joten toistoja tuohon väärän puolen harjoitteluun on tullut melko paljon ja nuorena oppii nopeammin. Tosin vaatimustasokin tekniikalle oli eri kuin kuntoilijalle.

Tässäkin huomasi tulevansa paremmaksi siinä mitä harjoittelee. Tietysti jos ei usko oppivansa jotain, voi olla motivaatio sen harjoitteluun huonompi ja lopputulos huono.