Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Miten opettelit luisteluhiihdon?

Arvostele ketju:


Recommended Posts

Wassu pitkillä liuilla kehittää tasapainoa. Suurin ongelma Wassun käytössä usealla lienee se, että ei mennä rohkeasti liukuvan suksen päälle jolloin tasapaino horjuu. Kuokassa helposti opitaan liukumaan kantilla. Wassussa taas pitäisi liukua suksen päällä ja suksea ei tällöin liuteta kantilla

 

Wassulla pääsee kyllä yllättävän jyrkkääkin mäkeä, mutta vauhti vain on hidas eikä se ole silloin tehokas, mutta on hyvää treeniä

Ylämäkikuokkaan pääsee kauden alussa hyvin sisään siten, että menee ylämäkeä alkumatkaa ilman sauvoja, joten saa aidosti potkua mukaan ja ottaa pikku hiljaa sauvat mukaan

Link to post
Share on other sites

Aloittelijana hiihdin muutamia talvia kuokkaa vain toiselta puolelta, mutta vähitellen sitä tuli opeteltua molemmalta puolelta. Kätisyys ei kai vaikuta. Olen oikeakätinen ja kuokka on helpompi oikealta puolelta. Vartalonkiertoni on kai vähän toispuoleinen mikä vaikuttaa. Joka tapauksessa molempia puolia tulee hyödynnettyä. Jos alusta on kalteva sivusuunnassa, työntö kannattaa tehdä ylämäen suuntaan ja liukuvaihe alamäen. Kaarteessa työntö kannattaa tehdä kaartosuunnasta poispäin. 

 

Opetan nykyään poikaani luisteluhiihdon saloihin. Pojan tasapaino ja maltti eivät vielä riitä wassuun, ja kuokalla pääosin mennään. Sauvoitta luistelu sujuu melko hyvin sopiviin maastonkohtiin. 

Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, Baltsu kirjoitti:

mä en usko, että sitä kuokkaa pystyy hiihtämään kummalta puolelta tahansa. Vaikka olen oikeakätinen, niin itselläni on ollut aina siitä saakka, kun luisteluhiihto tuli joskus 80-luvun puolivälissä, ollut luontevaa hiihtää kuokkaa vasemmalta puolelta. Luulen sen johtuvan siitä, että jaloista on helpompi saada voimaa sille oikean puolen puolelle. Joskus olen kokeillut toki tehdä toistepäin, mutta ei siitä oikein tule mitään tai sanotaanko, että voimaa siihen tulee huonommin. Motoriikasta riippuvia asioita.

Se ettei itse osaa, ei tarkoita, ettei se ole mahdollista.

 

Nuorempana jonkin verran kilpahiihtoakin harrastaneena luisteluhiihtoa alettiin opettelemaan heti kun televisiosta näki huippujen sitä tekevän. Eka talvi oli vain kuokkaa vain oikealle työntäen ja tietysti perinteisen välineillä. Pikkuhiljaa välineet kehittyivät ja valmentajat alkoivat kiinnittää tekniikkaan huomiota. Myös wassu ja mogren tuli mukaan kuvioihin. Hiihdin varmaan kuokkaa noin 5 vuotta vain oikealle työntäen ja vasen tuntui ihan mahdottomalta. Yhtenä talvena päätin opetella väärän puolen kuokan ja kaikki rauhalliset lenkit hiihdin kuokkaa vain väärälle puolelle. Vaikka vaikeata se aluksi olikin, alkoi se kuitenkin sujua rauhallisessa vauhdissa, mutta ei kisassa. Tekniikkatreeneissä valmentajat kuitenkin sanoivat väärän puolen olevan teknisesti parempi. Tämä varmaan johtui siitä, että sitä opetellessa tiesi, mitä pitäisi tehdä toisin kun silloin aluksi, kun matkiminen oli ainoa tapa eikä kukaan ei osannut neuvoa. Tämän jälkeen piti jatkaa väärän puolen harjoittelemista vauhdikkaammassa hiihdossa. Varmaan noin 3 vuoden päästä pystyin luontevasti käyttämään kisoissa molempia puolia ja sopivan jyrkissä ylämäissä väärä puoli tuntui jopa helpommalta. Noin 4 vuoden päästä ei ollut puolella mitään väliä kuin ainoastaan heittäessä loikalle. Pitää vielä muistuttaa, että olin tuolloin väärää puolta harjoitellessa noin 15 vuotias ja hiihtoa tuli vuodessa yli 2000 km, joten toistoja tuohon väärän puolen harjoitteluun on tullut melko paljon ja nuorena oppii nopeammin. Tosin vaatimustasokin tekniikalle oli eri kuin kuntoilijalle.

 

Tässäkin huomasi tulevansa paremmaksi siinä mitä harjoittelee. Tietysti jos ei usko oppivansa jotain, voi olla motivaatio sen harjoitteluun huonompi ja lopputulos huono.

Link to post
Share on other sites
  • 2 years later...
On 16.1.2019 at 13.47, Jim kirjoitti:

Ylämäkikuokkaan pääsee kauden alussa hyvin sisään siten, että menee ylämäkeä alkumatkaa ilman sauvoja, joten saa aidosti potkua mukaan ja ottaa pikku hiljaa sauvat mukaan 

Tekniikan kertaus itsellä menossa.  Kuinka jyrkkään ylämäkeen sauvoitta luistelua pitäisi pystyä tekemään jotta potku olisi tehokas?  Esim pitäisikö Oittaan jyrkkä alkunousu mennä ilman sauvoja?    

Link to post
Share on other sites

En osaa sanoa kuinka jyrkkään pitäisi kyetä, mutta säännönmukaisesti sitä ei kannattane paljon jyrkissä tehdä koska se on aika rassaavaa lihaksille ja teknisesti haastavaa tehdä puhtaasti niihin paikkoihin. Tästä jotkut hiihtovalmentajat muistaakseni hieman varoittelevat että varsinkin tottumattoman ei kannata sitä vetää överiksi ja liian rankkaan maastoon vaan annostella sitä helpommilla osuuksilla ja kovemmassa nousussa sitten ottaa suosiolla sauvoja avuksi. Niissä voi enempi keskittyä siihen että jalat kuitenkin osallistuvat työhön eikä liikaa mene vain käsiin nojailuksi.

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

Sauvoitta luistelua tulee mentyä enemmän alkutalvesta, kun kädet ei vielä ole oikein mukana. Johtuu varmasti itsellä pyöräilystä, joka ykköslaji hiihtokauden ulkopuolella. Käytännön sanelema juttu siis. Käsillä tulee tehtyä kesäaikaan vähemmän mitään, joka tukisi sauvojen kanssa hiihtoa. Jos keli on liukas, sauvoitta luistelu on muutenkin mukavan nopea tapa edetä, varsinkin tasaisemmilla pätkillä. Mäkiin pääsee hyvin sauvoitta nousemaan, kun saa hyvän momentumin ennen nousua ja pidettyä sopivan kadenssin yllä.

 

Esim. itsellä tämän menneen talven villitys on ollut tasatyöntö, sekä luistelu- että perinteisen suksilla. Eli koko lenkki tasurilla, ei luistelupotkuja, kuin korkeintaan johonkin pystyseinään. Kolme pertsaparia on myös käytössä siihen hommaan, yhdessäkään ei ole pitovoiteita, vaan kaikki on voideltu koko pohjan matkalta luistovoiteella. En kuitenkaan vielä ole halunnut hankkia tasatyöntökapuloita, se lienee tulevien talvien pähkäilyn aihe. Tasatyönnönkin voi vetää överiksi, pariin otteeseen vatsalihakset on olleet aika höllänä muutaman päivän. Tuntuu, että reidet ja pohkeet kestää paremmin tuota ylämäkeen luistelua sauvoitta.

 

Mitä tulee tuohon alkuperäiseen aiheeseen: itse kävin toisaalla harjoittelemassa luisteluhiihtoa, vaikka vieressä oli hyvät ladut. Syrjäisemmällä ladulla tuli tahkottua niin kauan, että "kehtasi" tulla omille nurkille. Kyllähän nilkat aluksi kipeytyi, kun ei osannut rentouttaa niitä, vaan jännitti hiihtäessä.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Our picks

    • Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
      Tämmöistä olisi tarjolla Jyväskylän yliopiston toimesta:
       
      "Kaipaatko harjoitteluusi uutta potkua? Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
       
      Huhti-toukokuun  2021 aikana alkaa Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian kestävyysharjoittelututkimus, johon rekrytoidaan tutkittaviksi perusterveitä kestävyysharjoittelutaustan omaavia ja säännöllisesti juosten harjoittelevia (4-6x/vko) 20-45-vuotiaita miehiä (20 hlö) ja naisia (20 hlö). 
       
      Tutkimus koostuu kolmen viikon valmistavasta jaksosta, kuuden viikon määräjaksosta sekä kuuden viikon intervallijaksosta. Jokaista jaksoa edeltää ja seuraa testiviikko, jonka aikana tehdään tutkimukseen liittyviä suorituskykytestejä ja paastomittauksia. Tutkimukseen osallistuvat saavat tutkimusjakson ajaksi juoksuharjoitusohjelman sekä tarkkaa tietoa omasta kestävyyssuorituskyvystään ja palautumistilastaan." 
       
      Linkki: https://www.jyu.fi/sport/fi/ajankohtaista/uutiset/osallistu-tutkimukseen-jossa-vertaillaan-ennalta-maaritettya-ja-yksilollisesti-mukautuvaa-juoksuohjelmaa-maara-ja-intervalliharjoitusjaksoilla?fbclid=IwAR1wT-CyCYHndjLDWEy_u8c_6Aw5n41crFG3VA3wP4Ih3P1odLQdKaXKxNI
       

       
      Olettaisin etteivät tarkoita perusterveillä pelkästään 3h alittajia 🙂
      • 1 vastaus
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy