Jump to content
Juoksufoorumi.fi

mitä lisää treeniin, jos tähtäimessä puolimaraton?

Rosanda
 Share

Recommended Posts

Elkääkä hermostuko, jos näitä topikkeja on 50, itse olen vasta aloittelija foorumin saralla.

Eli, viimeisen kahden viikon aikana on ollut yhdeksän juoksukertaa, seuraavasti:

1. juoksu 3o min / 5,4 km

2. ja 3. kipeä

4. juoksu 30 min / 5,4 km

5. juoksu 7 km, kävely 3 km

6. juoksu 1,5 km, kävely 1 km

7. juoksu 4 km

8. lepo

9. juoksu 4 km

10. juoksu 2,7 km / 16 min (melko raskas maasto)

11. lepo

12. kävely 1 h (rinkka n 12 kg selässä)

13. juoksu 7,8 km / 48 min, kävely 2,5 km

Jotain satunnaista kävelylenkkiäkin noissa päivissä on voinut olla, mutta en niitä ruvennu merkitsemään. En käytä sykemittaria, mutta yleensä juoksen niin, että hengitys kulkee ihan hyvin, eikä jää yläkeuhkoihin jumittamaan. Olen aina juossut ns. huvikseni, mutta nyt kiehtoisi tavoitteellisempi toiminta. Olen itse ajatellut, että varmaan pitäisi olla ns. pitkä lenkki ainakin as per viikko ja sitten joku vauhdikkaampi lyhyt lenkki? Ja pari normilenkkiä tms? (Maastot vaihtelevat muuten noissa lenkeissä tosi paljon, mikä voi osaltaan selittää aikojen variointia. Yritän aina juosta mahdollisimman vähän asfaltilla ja mieluummin poluilla, vaikka olisi vähän luntakin.)

Haluaisin mennä juoksemaan puolimaratonin jonnekin, missä ei tarvitsisi juosta asfaltilla ja ei kyllä haittais, vaikka maisematkin olisivat hienot. Saariselällä on joku hieno juhannusmaraton ilmeisesti, joka kulkee retkeilyreiteillä- se olisi tosi makee, mutta enpä tiiä pääsenkö lähtemään niin kauas pohjoiseen. Osaako kukaan suositella mitään muuta?

Jos puolimaraton menee hyvin, niin kunnianhimoinen haave (jonka vain punastellen uskallan edes sanoa) olisi Vaarojen maratonissa puolikas, eli neljänkymmenen kilometrin (?) lenkki? Siihenhän on aikaa, eli treenata ehtisi, mutta jos nyt tuo puolimaratonkin ensin, niin tulisi realistinen käsitys itsestä & pitkistä matkoista.

Kaikki vinkit otetaan vastaan!!