Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jos yrittäis Helsinki City Maratoniin?


HeTa
 Share

Recommended Posts

Tähän jos liittäis vielä yhden n. 2,5 h lenkin joka toinen viikko niin riittäisköhän? Olen 44 vee ja saanut varsinaisen juoksukärpäsen vasta nyt! Hölkkäsin ekan puolikkaan viime syksynä aikaan 2 h 15 min, ja illan vielä jaksoin juhlia eikä ollut mikään paikka kipeenä seuraavana päivänä!..Nyt on kova hinku koko maratonille HCR:n puolikkaan 7.5. jälkeen. Mitä sanoo juosseet? Menenkö hippaamaan näillä reeneillä...

2011

1.1. la puolijuoksua koiralenkki 3 km aamulla

luistelu lasten kanssa 1 h, hölkkä koirien kanssa 1 h illalla

2.1. su hiihto 10 km, luistelu 1,5 h

3.1. ma puolijuoksua koiralenkki 3 km aamulla

4.1. ti rivakka koiralenkki 40 min

6.1. to hiihto 40 min

7.1. pe luistelu 20 min ja rivakka 3 km kävely Nätkille

viikko 2

10.1.ma 40 min hölkkä koirien kanssa

11.1.ti aamuhölkkä 30 min koirien kanssa illalla , 45 min rivakka hiihto ja 35 min hölkkä koirien kanssa

13.1.to aamulenkki 30 min koirien kanssa, raskas lumenkolaussessio 40 min,

HIIHTOA, LUISTELUA, KOIRALENKKEJÄei vaan muista kirjoitella ylös!!

viikko 3

HIIHTOA, LUISTELUA, KOIRALENKKEJÄei vaan muista kirjoitella ylös!!

21.1. pe 30 min koiralenkki hölkäten aamulla, 1h10 min tiukka mäkinen hiihto, n. 10 km, 30 min koiralenkki hiihdon päälle kävellen

23.1. su 45 min koiralenkki reippaasti kävellen, 1h 30 min lapsia pulkalla vetäen, mäkilaskua, jalkakyykkyjä, lihaskuntoilua

viikko 4

Ihan varmasti paljon kaikkee!!

viikko 5

1.2. rivakka 45 min hiihtäen

3.2. hiihtohiihtolenkki 40 min, rento koiralenkki 45 min

4.2. pe 45 min rivakka koiralenkki kävellen

5.2. la 2 h reipasta koiralenkkiä kävellen

6.2. su 15 km perinteinen hiihto, koiralenkki 45 min ja aamulla 25 min

viikko 6

7.2. ma hiihto 6 km rivakasti, koiralenkki

8.2. ti 1,5 h rivakka kävelylenkki Partola-Vähäjärvi ympäri koiran kanssa

9.2. ke aamun kävelylenkki koirien kanssa 30 min

illalla 1 h hölkkä ja kahvakuulailua 20 min

10.2.to aamu- ja iltalenkit 2 x 30 min koirien kanssa kävellen

11.2. pe rivakka aamulenkki koirien kanssa järven ympäri n. 45 min

hiihto n. 13 km 1,5 hiltalenkki koirien kanssa järven ympäri n. 40 min.

12.2. la lenkki koirien kanssa n. 45 min. hiihto n. 8 km 1h

13.2. sun. 20 min koiralenkki kävellen, illalla kasvomaalausta seisten sivulihaksia käytellen!!

viikko 7

14.2.ma 1 h kuntosali, koiralenkki 3 km

15.2.ti ja ke pitkät kävelylenkit, pakkasta n-25c

18.2. pe 1 h rivakka kävelylenkki, pakkasta -25 c

19.2. la megasiivous 3 h, ja 2 x 30 min + 1x 40 min rivakat kävelylenkit, pakkasta -22 c

20.2. su 40 min rivakka aamulenkki koirien kanssa

hiihto n. 6 km, pakkasta -15 c

viikko 8

21.2. ma koiralenkki?

22.2. ti koiralenkki?

23.2. ke 45 min luistelu pakkasta -15 c

25.2. pe 1 h kävelylenkki koirien kanssa

26.2. la 30 min koirahölkkä , lämmittely, rivakka kotisiivous 2 h, miljoona jalkakyykkyä..rivakka hiihto perinteisellä 45

min. pojat, pulkassa, kävely rivakasti salibandysta, n. 30 min

27.2. su 30 min kevyt koiralenkki , luistelua 1 h

viikko 9

28.2. ma 30 min koirahölkkä kevyt, rankka hölkkä järven ympäri, n. 2,8 km = 45 minpojat pulkissa istuen, käsilihaspumppausta1 h luistelu, hippaa ja lätkää

02.03.ke 1 h hölkkä

03.03. to 1 h hölkkä

04.03.pe kevyt koiralenkki aamulla kävellen

05.03. la rivakka kävely Partolaan, 3,5 km

viikko 10

7.3. ma 3,5 km kävely Partolaan

8.3. ti 40 min koirahölkkä,1 h hölkkä

9.3. ke rivakka kävely Partolaan 3,5 km aamulla, 2 x 45 min rivakat koirahölkät illalla

10.3. to kahvakuulailua, venyttelyä, lyhyt koiralenkki

11.3. pe 1 h hölkkä ja kahvakuulailua kotona

12.3. la 1,5 h rauhallinen kävelylenkki

13.3. su 1 h reipas kävelylenkki Topin kanssa

viikko 11

14.3. ma 1 h 15 min hölkkä , n.12 km

15.3. ti fillarilla kohtalaista vauhtia 7 km Partolaan ja takaisin lumipohjalla

Poikien kanssa pulkkailuaKevyt kävelylenkki illalla

16.3. ke Kävelylenkit x 2 koirien kanssa

to - lakävelyä -> KOVA YSKÄ!!

viikko 12Paha Yskä -> älä käännä….viikko 13

Sama

30.3. ke 1,5 h hölkkä todella hitaasti

31.3. to 35 min hölkkä hitaasti

1.4. pe koiralenkki n. 45 min varovasti hölkäten ja kävellen

viikko 14?????

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Jos hölkkäämällä menee puolimara 2.15,niin juoksemalla menee silloin, nopeus on n.14km/h/1.30.

Hölkkähän ei ole juoksemista.Koira mukaan niin tuollainen 4.30 aika on mahdollinen.

Ilman aikatavoitetta tuollakin sekavalla treenillä voi hyvin lähteä kokeilemaan.

Täältä vaan 4.30 treeniohjelma ja sitä toteuttamaan,voi olla ,että aika ei ihan riitä ja sieltä loppupäästä sitä ohjelmaa.

Link to comment
Share on other sites

Mikähän on oikeastaan hölkkää? Esimerkiksi omasta mielestäni "juoksin" tänään oman vk-treenini 9 km keskivauhti 5.55 min/km. Tuntuma oli, että jaksoin pitää vauhtia yllä.

Edessäni juoksi miesjuoksija, joka kevyen näköisesti ja varmasti omalla alhaisella pk-alueellaan "kipitteli" vääjäämättömästi karkuun.

Yritän vain ihmetellä, että hölkkä on hämärä käsite. Ehkäpä se on jossain kevyen palauttavan treenin syketasolla, en tiedä.

Link to comment
Share on other sites

Ehkä olen jäävi vastaamaan, koska en täyttä maraa ole vielä tähän ikään juossut ja puolimarakin jäi haaveeksi viime kevään loukkaantumisen jälkeen (maksimimatka 18km tällä hetkellä:D) mutta itseäni silmään pistää harjoittelussasi se, että paljon kyllä on juoksua ja muuta liikuntaa, mutta varsinaiset pitkikset puuttuvat.

Käsittääkseni maralle treenaavat tekevät sen 20-30 km lenkin per viikko, mikä kasvattaa kestävyyttä maratonin kaltaista matkaa varten, mikä ei välttämättä ole enää vain "kevyt iltalenkki" niinkuin puolikas saattaisi olla...?

Link to comment
Share on other sites

Tietääkseni ihmisellä ei ole sellaista askellajia kuin hölkkä. On vain kävely ja juoksu; vrt. hevosen käynti, ravi ja laukka (+ töltti issikoilla). Ihan rauhassa voi nimittää etenemistään juoksuksi, jos se tapahtuu juoksuaskelin, vaikka vauhti olisi hitaampaakin. Turha sotkea selvää asiaa.

Alkuperäisen kysyjän treenejä katsellessa tulee kyllä mieleen, että painotusta on syytä muuttaa merkittävästi juoksun puolelle, jos aikoo maratonin isommitta ongelmitta läpäistä. Muukin liikunta toki kohottaa kuntoa, mutta tarvittavan kestävyyden saamiseksi jalkoihin valtaosa harjoituksista on syytä tehdä juoksemalla ainakin kilpailuun valmistavalla kaudella (n. 10-12 viikkoa ennen kisaa).

Maraton ja puolikas ovat hyvin erityyppisiä kisoja, joten en ihan ymmärtänyt, mitä kimmoke omalla postauksellaan yritti sanoa. McMillan ennustaa 2:15 puolikkaan perusteella maratonajaksi n. 4:45. Se toki edellyttää riittävää juoksuharjoittelua ennen kisaa. Yksi nyrkkisääntö sanoo, että viikkokilometrien pitäisi olla minimissään kilpailumatkan verran, eli n. 42 km. Sepon Maraton läpi -ohjelma voisi olla kysyjälle käyttökelpoinen.

Link to comment
Share on other sites

Totta, turha saivarrella.

HeTa:lle haluaisin vaan sanoa, että vähän samalla tavalla olen liikkunut aikaisemmin kuin sinä, mutta en ole juurikaan kävelylenkkejä tehnyt. Jokatapauksessa erilaista liikuntaa, spinnigiä, kevyttä juoksua, salia jne. Samoin kävin juoksemassa läpi puolimaratonin ja lyhyempiä juoksutapahtumia.

Minusta voit treenata puolimaralle ja siitä maratonille, kunhan vain jaksaa vääntäytyä lenkille juoksemaan, vaikka jotain juoksuohjelmaa seuraillen. Helppoa se ei ole. Ei ainakaan minulle.

Minua auttoi, kun aloin seurata vauhteja, juoksumatkoja ja sykkeitä. Olen saanut motivaatiota kehityksestä ja tuntemuksien muuttumisesta helpommiksi. Huono puoli on se, että muut lajit on jäänyt vähemmälle, kun haluan aina raivata tilaa juoksulenkille ja kun sitä muutakin elämää on.

Tavoitekin on eli puolimaraton 2 h hujakoille. Treenaan siis tällä hetkellä tätä tavoitetta varten.

Aika paljon täytyy juosta, mutta onneksi se on niin kivaa ja silti niin rankkaa ja haastavaa!

Link to comment
Share on other sites

Mikähän on oikeastaan hölkkää? Esimerkiksi omasta mielestäni "juoksin" tänään oman vk-treenini 9 km keskivauhti 5.55 min/km. Tuntuma oli, että jaksoin pitää vauhtia yllä.

Edessäni juoksi miesjuoksija, joka kevyen näköisesti ja varmasti omalla alhaisella pk-alueellaan "kipitteli" vääjäämättömästi karkuun.

Yritän vain ihmetellä, että hölkkä on hämärä käsite. Ehkäpä se on jossain kevyen palauttavan treenin syketasolla, en tiedä.

Ainakin minä olen kuullut,että juoksua on vasta kun vauhti on alle 5min/km eli 12km/h.

Eli hölkkä on sitten tuota hitaampaa.

Mun juoksukunnolla alle 6min/km on jo juoksua.

Joku voi selventää,mutta kyllä hölkkä on ihan "virallinen" termi.

Link to comment
Share on other sites

Ainakin minä olen kuullut,että juoksua on vasta kun vauhti on alle 5min/km eli 12km/h.

Eli hölkkä on sitten tuota hitaampaa.

Mun juoksukunnolla alle 6min/km on jo juoksua.

Eli missä se raja menikään? Jos mielestäsi alle 5:00/km-vauhti on hölkkää, miten 6:00/km-vauhti onkin juoksua?

Joku voi selventää,mutta kyllä hölkkä on ihan "virallinen" termi.

Mitään virallista määritelmää hölkälle ei kyllä ole olemassa. Jokainen käyttää termiä omiin tarkoituksiinsa sopivasti, ja yleensä tarkoitus on sanoa, että kyseessä on kevyt/hidas juoksuvauhti, joko jollain mielivaltaisella absoluuttisella mittarilla tai suhteessa hölkkääjän normaaleihin harjoitusvauhteihin.

Link to comment
Share on other sites

No niin,mä olen aina ihmetelly että miksi tää mun juokseminen on niin vitun vaikeeta.Mutta olisi pitänyt tajuta

liittyä heti alunperin hölkkä foorumiin.Koska tuo 5:00/Km raja täyttyy itselläni ainoastaan cooperin testissä tai hetkellisessä

hurmiotilassa.No se siitä.Tuota sun ohjelmaa kun katselin oli kyllä aika sekavaa tekstiä niin kuin jo itsekkin totesit.

Niinkuin Vm60 jo mainitsikin niin lisää selkeitä juoksu harjoitteita viikko ohjelmaan tai noudata jotain valmista ohjelmaa.

En kyllä pidä pahana neuvoa jonka itse sain kun aloitin treenit ekalle maralle.Maratoni viikossa ja lisäksi korvaavaana/palauttelevana kävely,kuntosali,uinti,pyöräily ym.Rohkeesti vaan eteenpäin!

Link to comment
Share on other sites

Mitään virallista määritelmää hölkälle ei kyllä ole olemassa. Jokainen käyttää termiä omiin tarkoituksiinsa sopivasti, ja yleensä tarkoitus on sanoa, että kyseessä on kevyt/hidas juoksuvauhti, joko jollain mielivaltaisella absoluuttisella mittarilla tai suhteessa hölkkääjän normaaleihin harjoitusvauhteihin.

Erinomaisesti ilmaistu!

Hölkkä-sanalla voi tietysti huvitella. Itseäni hymyilyttää aina, kun palstan kovakuntoiset juoksijat nimittävät hölkäksi vauhteja, joihin itse en pääse edes viiden km:n kisassa :-)

Link to comment
Share on other sites

70-luvun juoksumenestyksen huuman jälkeen alkoi ilmaantua erilaisia harrastelijoille tarkoitettuja juoksukisoja, joita alettiin nimetä hölkiksi. Toki silloiset juoksun harrastelijatkin olivat niin kovia menijöitä, että yli 3h:n maratoonarit kuuluivat hölkkääjiin. Olivat jo kansakoululaisina välitunnit hiihtäneet koulua ympäri, kävelleet/juosseet koulumatkat, hakanneet puita ja kantaneet vettä ja leukoja vetäneet aina kun joku tanko oli jossain.

Hölkän ja juoksun suhteessa on kai samaa kuin muissakin saman asian termeissä. Jos aikuiset äijät ajavat mikroautoilla, niin se on formulaa carting-luokassa. Jos työpaikan joukkue voittaa sarjaottelun, niin kyseessä on salibandy, häviön tapauksessa kyse oli sählystä.

Link to comment
Share on other sites

Eli missä se raja menikään? Jos mielestäsi alle 5:00/km-vauhti on hölkkää, miten 6:00/km-vauhti onkin juoksua?

Mitään virallista määritelmää hölkälle ei kyllä ole olemassa. Jokainen käyttää termiä omiin tarkoituksiinsa sopivasti, ja yleensä tarkoitus on sanoa, että kyseessä on kevyt/hidas juoksuvauhti, joko jollain mielivaltaisella absoluuttisella mittarilla tai suhteessa hölkkääjän normaaleihin harjoitusvauhteihin.

Mun mielestä hölkkä alkaa siitä,kun ei pysty enään kävelemään kovempaa(olisko se hyvä määritelmä?).

Ja unohdetaan nämä Konoset,jotka kilpakävelikin(n13km/h) kovempaa,kuin minä juoksen esim 10k lenkkiä.

Ei vaan alle 5min/km-vauhti on juoksua.Eli minä olen myös hölkkääjä,kun vauhdit ei mene tuon alle.

Oikeastaan ollaan väärällä foorumilla,pitäisi olla hölkkäfoorumilla.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Vähän turha huudella täältä puskista, kun en ole useampaan vuoteen maratonia juossut, mutta HeTalle on kyllä pakko sanoa, että maratonin juokseminen vaatii (yleensä) säännöllistä juoksuharjoittelua. Nyt sinulla on kalenterissa satunnaisia hyviä juoksuviikkoja, mutta selkeästi enemmän niitä vähemmän hyviä juoksuviikkoja.

Ja se viikon säännöllinen pitkis pitäisi saada kalenteriin mukaan. Aloita toki varovasti järjellisillä matkoilla kuntopohjaasi nähden, mutta aina vaan vähän pidempää lenkkiä seuraavalla viikolla, jos terveenä pysyy. Kannattaa siis todellakin muistaa, että viikon pitkää ei kannata väkisin vetää paikat kipeänä, ei varsinkaan ilman muutaman vuoden juoksupohjaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy