Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Ongelmana vatsa ....tankkausvinkkejä kiitos


celina

Recommended Posts

Olen harjoittelemassa ensimmäiselle maratonille ja treeniä olen jatkanut nyt n 4kk. Kaikkea pientä ongelmaa on tullut vastaan, mutta eniten tässä on alkanut ihmettelemään että mikä avuksi kun vatsa ei tunnu kestävän enää juoksua! Noin kuukausi sitten alkoi vatsantoiminta olla liian voimallista :smiley: Aluksi ongelmat, alkoivat pidemmillä lenkeillä n runsaan tunnin juoksun jälkeen...Mutta nyt ongelmia ollut jo lyhyimmilläkin lenkeillä. Olen huojentuneena lukenut että Tukholman maraton reitillä vessat on 3 km:n välein. Tämä hienoa, mutta siltikin vähän huolestuttaa... Tällä kotioloissa tuntuu hivenen stressavalta suunnitella lenkit vessojen sijainnin mukaan.... Onko kenelläkään ollut mitään vastaavia kokemuksia? Mitä pitäisi tehdä? Tämän ongelman valossa ja muutenkin tarvitsen hyviä yksityiskohtaisia neuvoja nimenomaan mitä pitäisi syödä/juoda ennen maratonia ja kaikki neuvot maratontankkaukseen otan kiitollisena vastaan ..Olen vielä kokematon juoksija, ja takanani vasta kaksi pari juoksun massatapahtumaa (puolikas & kymppi)...ja noilla matkoilla tankkausta ei tarvinnut.

Link to post
Share on other sites

Tässä eräät ohjeet jotka toimivat ainakin minulla

- viimeinen viikko ennen maratoonia syödään helposti sulavia ruokia ... ei siis enää ruisleipää eikä pihviä

- maratonaamuna edelleen helposti sulava aamupala (puuroa, hedelmiä, jogurttia + kahvia jne)

- 2 tuntia ennen lähtöä lopetetaan syöminen ja juominen

- suolisto ehdottomasti tyhjäksi ennen starttia

- juoksun aikana ei liian vahvoja juomia ettei rupea hölskymään

Treeniaikana voi tehdä lenkkejä suht. tyhjällä vatsalla (ei kuitenkaan nälkäisenä)

Vettä pitää juoda mutta ei liikaa!

Link to post
Share on other sites

Tässä eräät ohjeet jotka toimivat ainakin minulla

- viimeinen viikko ennen maratoonia syödään helposti sulavia ruokia ... ei siis enää ruisleipää eikä pihviä

Tuosta minä olen täysin päinvastaista mieltä. Kuituja pitää saada sisälle, että vatsa toimii kunnolla ennen juoksua.

Mutta yksilöllistähän tämä on. Mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella.

Link to post
Share on other sites

Vatsavaivat ovat kovin yksilöllisiä. Kannattaa yrittää kuulostella, mikä omalle vatsalle on mieleen.

Oman kokemukseni mukaan herkkävatsaisen ja vähäruokaisen ei kannata kovin tarmokkaasti tankata ennen maratonia. Tankkausta tulee ihan kohtuullisesti jo siitä, että ottaa viimeisen viikon kevyesti ja syö sen, minkä normaalilla treeniviikolla.

Minulla toimii parhaiten pitkä väli ruokailun ja pitemmän lenkin välillä. Lyhyemmän lenkin voi vetää lähempänä syömistä, mutta pitkiksellä alkaa jossain tunnin kieppeillä esiintyä kaasuntuotantoa. Siinä on sitten kiva arvailla, tulisiko pelkkää kaasua, jos perslihaksia hiukan hölläisi. Vai tuleeko kenties ponnekaasun mukana kosteampaakin tavaraa?

Link to post
Share on other sites

Minulla on ollut maratoneilla vatsaongelmia ja bajamajat on tullut silloin tutuksi. Osa syynä vatsaongelmiin on voinut olla hellekelikin, mutta myös liian kuitupitoinen aamiainen on vääntänyt vatsassa. Maaliskuussa Roomassa koetin matkaa kevyellä aamiaisella; pikapuuroa (yksi pussillinen ja pari desiä kuumaavettä, pari pienehköä palaa vaaleaa leipää + appelsiinimarmeladia ja kaksi kuppia teetä), urheilujuomaa (gatorate) join noin pari desiä ja vettä saman verran. Vatsa ei mennyt sekaisin. Maraviikolla en tehnyt mitään erityistä muutosta normaalista ruokailusta, välttelin kuitenkin kaalia ja liian maustettuja ruokia.

Link to post
Share on other sites

Jännitys hoitaa vatsan kuntoon ennen numerolappujuoksua, mutta sama homma kuin ap:lla harjoituksissa. Kahvit, ruisleipä, tuoremehut ym vatsaa ärsyttävä minimiin ja mieluummin vähän nälkäisenä lenkille, juin syönnin päälle. Meilläpäin ei ole vaan koirat miinoittaneet lähimetsiä, on siellä kompuroinut tällainen naisihminen juoksutamineissakin....*shame*

Link to post
Share on other sites

Kyllä minä luulen että kyse on siitä että jos syö liian hitaasti sulavaa ruokaa ja lähtee vatsa puolillaan lenkille niin ongelmia tulee viimeistään 10 km:n jälkeen

HimPuran ohjeet on totta, kyllähän ennen maraa perhosia vatsassa riittää joten oikean ruokavalion turvin on suolisto varmasti tyhjä ennen starttia

Itse hölmöilin HCM:lla juomalla Vishy-pullon reilu tunti ennen starttia. Kurvasin vihreään koppiin Kaivopuistoa lähestyttäessä. Sen jälkeen meno maistui. Vatsan tyhjennys on oma taiteenlaji johon kahvikin auttaa.

Link to post
Share on other sites

Kyllä minä luulen että kyse on siitä että jos syö liian hitaasti sulavaa ruokaa ja lähtee vatsa puolillaan lenkille niin ongelmia tulee viimeistään 10 km:n jälkeen

Tuota juuri tuolla edellä yritin kertoa. Kun syö niitä kuituja ja nekin enempi vähempi hotkimalla, niin vatsa ja suoli ehtivät tyhejentyä ennen starttia.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Onko kenelläkään ollut mitään vastaavia kokemuksia? Mitä pitäisi tehdä?

Täällä yksi kenellä samaa ongelmaa. Itse ole juoksennellut lähes koko ikäni ja taas alkaa olemaan vatsan kanssa ongelmia. :102:

Yleensä kotoa lähdenkin niin, että juoksen kodin lähdellä 2-4 km ja sitte jatkan matkaani. Pitkällä lenkillä on kaksi mahdollisuutta vessaan.

Alkaa vaan olemaan tosi rasittavaa kun sitä joutuu nykyään jännittämään että mitenköhän maha tänää reagoi.

Mulla on jo laktoositon ruokavalio ja olen vähentänyt leipää sekä kahvia (=yksi kahvikuppi aamusella) sekä sen olen huomannut että ruisleivistä tietyt merkit eivät sovi.

Seuraava askel on ruokapäiväkirja (joka on aloitettu) ja sitten lääkäriin.

Katsellaan..

Link to post
Share on other sites

Minulla tämä housuunpaskomisvaihe kestää yleensä puolisentoista kuukautta, kun tauon jälkeen juoksua aloittelen. Menee sitten omia aikojaan ohi, kun persaus alkaa kestää ja syömiseenkin on saatu taas joku järki.

Selviytymisreseptinä pahimpana aikana:

1. Syödään ylipäätään säännöllisesti ja järkevästi, ja kuituja riittävästi, ettei vatsa ole valmiiksi sekaisin.

2. Ennen lenkkiä riittävän monta tuntia syömättä. (YMMV)

3. Ei oteta treeniä liian vakavasti ja pidetään paperia taskussa, niin puskatauko ei haittaa.

Varsinaisina kisapäivinä sitten vedän aamulla pelkkää kaurapuuroa (+ suolaa), starttiin jätetään väliä 4-5 h. Jos erehdyn kisapäivänä syömään ruisleipää, mysliä, jogurttia, kurkkua tms., niin varmasti tulee yläkautta ulos.

Link to post
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy