Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Uintiongelmia (kramppi, sykemittaus, hengitystiheys)

Ulla
 Share

Recommended Posts

Arvoisat viisaammat, muutama kysymys jälleen:

Uinnissa tuppaa jalkapohja ja pohje krampata. Ongelma vaivaa lähinnä vasenta jalkaa. Kramppi menee nopeasti ohi, kun vaihdan uinnin rintauintiin. Ongelma vaivaa siis vapaauinnissa ja jos teen volttikäännöksiä, tulee kramppi lähes varmasti päätypotkujen jälkeen. Tekniikkavirhe? Maratonilla kramppeja on tullut yhden kerran, kun oli +26, muutoin ei ole vaivannut. Aloitin magnesiumin syönnin n. 2 vkoa sitten, vielä se ei ole tarjonnut sanottavampaa helpotusta.

Sykemittari Polar rs800 näyttää vedessä pelkkää nollaa. Mikäköhän sitä riivaa...?

Ja vielä hengitystiheydestä: hengitysrytmi menee mukavasti joka 3:lla, molemmilta puolin vuoron perään siis. Pystyn kyllä uimaan myös joka 5:llä, ja pullereilla jopa joka 7:llä. Jossain Triathlon-lehdessä oli moisia hengitysrytmejä harjoitusohjelmassa 200m pätkinä, ja siksi niitä päätin kokeilla. Kysymys kuuluu, että onko noista mitään hyötyä? Millä rytmillä siellä avovedessä on parasta hengittää? Kulkusuuntaa kun pitää zoomata, niin varmaan pää pitää usein ylöskin nostaa. Onko siis tuollaista harjoituksista edes mitään suurempaa hyötyä.

Triathlon vaikuttaa todella mukavalle lajille, ja ilman tätä palstaa olisi monta asiaa edelleen hämärän peitossa!

Arvoisat viisaammat, muutama kysymys jälleen:

Uinnissa tuppaa jalkapohja ja pohje krampata. Ongelma vaivaa lähinnä vasenta jalkaa. Kramppi menee nopeasti ohi, kun vaihdan uinnin rintauintiin. Ongelma vaivaa siis vapaauinnissa ja jos teen volttikäännöksiä, tulee kramppi lähes varmasti päätypotkujen jälkeen. Tekniikkavirhe? Maratonilla kramppeja on tullut yhden kerran, kun oli +26, muutoin ei ole vaivannut. Aloitin magnesiumin syönnin n. 2 vkoa sitten, vielä se ei ole tarjonnut sanottavampaa helpotusta.

Liian kylmää vettä. Mulla kramppaavat aina pohkeet, jos menen alle 25 asteiseen veteen ja yritän uida. Siksi pysyttelen mieluummin kuitvalla maalla.

Tuohon hengitysrytmiin vielä...ihan jees saada erilaisia hengitysrytmejä omaan repertuaariin esim. pidempi matka joka kolmannella ja kovempi uinti joka vetoparille hengitys. Mutta kuten täälläkin on todettu monesti niin avovedessä tärkeämpi taito taitaa olla molemmilta puolilta hengittäminen tarpeen mukaan (esim. aallokko tai roiskiva kanssakilpailija)

Noiden joka 5:llä ja joka 7:llä on luultavasti tarkoitus kehittää happivajeen sietokykyä. Ne eivät siis ole tarkoitettu kisassa käytettäviksi hengitysrytmeiksi. Toimivat samalla muuten myös muun tekniikan – etenkin asennon – treenaamiseen, kun hengittäminen ei pääse niin usein haittaamaan.

Itse olen kokenut, että jalkapohjan krampit saattavat johtua kireistä pohjelihaksista ja nilkan jäykkyydestä. Rintauinnin potkuvaiheessa nilkka on koukussa ja liu-ussa nilkka on yliojentunut. Vaparissa taas nilkka on koko ajan yliojentunut, jolloin kun on jäykkä nilkka, niin jalkapohjaan tulee staattinen jännitys. Pohkeiden ja nilkkojen venyttely on mulla auttanut. Olen syönyt useamman vuoden ajan säännöllisesti magnesiumia, mutta kyllä niitä kramppeja silti tulee aina välillä.

Samanmoista jalkapohjien ja pohkeiden kramppailua esiintyy täälläkin. Oireilu on vahvinta silloin kuin lätkyttelen kepoisasti koko ajan. Jos väliin ottaa edes muutamat sataset reippaampaa pulikointia niin kramppeja ei tule. Mystistä. Olen omalla kohdallani ajatellut syyksi huonon tekniikan ja potkujen "epärytmillisyyden", josta on muuten ihan tavattoman vaikea päästä eroon.

Juoksija-lehdestä muistan lukeneeni (tai sitten jostain muualta...) että oikeasti magnesium puute on hyvin harvoin kramppien syynä ja siksi sen syöminen ei yleensä niihin auta (varmaan monella magnesium saattaa tuottaa placebo-efektiä...). Eli tn. syyt on jossain muualla kuin magnesiumin/kaliumin puutteessa.

Pertulle kiitos vinkistä RS800:n suhteen, itsekin ihmettelin kun se ei altaassa toiminut ja vieressä joku kaveri mittaili innokkaasti jollain vanhalla laitteella sykkeitään.