Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kaksi huippuinen viikko!

tuku
 Share

Recommended Posts

Kevät tulee vauhdilla ja harjoitukset kovenee. Päätin alkaa käyttämään harjoituksissa kaksi huippuista viikkoa. Esim keskiviikkona tehoja ja sunnuntaina pitkis. Kannattaako pk:t juosta ennen vai jälkeen viikon pääharjoituksen? harjoitus kertoja viikossa on pääsääntöisesti 4kpl. Meikäläisellä palauttavat harjoitukset kuuluvat työsuhde etuihin. Viime juoksija lehessä oli juttua tästä samasta aiheesta, mutta ei selvinny kumpi on pk:lle parempi vaihto ehto. En usko että minnun maraton ajoilla on kovin suurta merkitystä missä välissä ne pk:t juoksee. Pääasia että juoksee. Ihan mielenkiinnosta kyselen miten seppolan konkarit/kokemattomat harjoittelee.

Kaksi huippua = kaksi pääharjoitusta viikossa? Sitten molempiin väleihin kevyempi pk-treeni. Siinähän noita tulee sekä ennen että jälkeen ikään kuin luonnostaan. PK:n sijoitteluun heti treenin jälkeen tai vasta päivän päähän päätreenistä vaikuttaa valittu pk:n luonne. Onko se (tosi) kevyt palauttava vai kevyesti kehittävä perus-pk? Toki on merkitystä myös sillä, kuinka kovia nuo päätreenit ovat. Kovan treenin jälkeen ei lepopäivä tai vain kevyt palauttava liene pahasta. Hiukan leppoisamman treenin jälkeen ei tarvitse huilipäiviä.

Itse suosin tällä hetkellä sellaista harjoittelua, jossa on 3 pääharjoitusta eli ti tai ke vetoharjoitus, pe maratonvauhtinen ja su pitkis. Jalkojen säästämiseksi en ole juurikaan pk-lenkkejä juossut, vaan tehnyt ne hiihtäen viimeiset viikot, mutta jos yleisesti ottaen ajattelee niin sunnuntain pitkiksen jälkeen on maanantaina luontevaa pitää lepo. Siitä voidaankin ajatella toiveittesi mukaisesti seuraavasti jonkinlaista runkoa:

ma: lepo

ti: hidas tai rauhallinen pk

ke: tehoharjoitus

to: lepo

pe: joku tasavauhtinen, ei niin kova kuin ke, mutta vauhdikkaampi kuin ti lenkki. Mittaa saa lisää siten, että vetää alkuun ja loppuun VR

la: palauttava pk

su: pitkis

Mielestäni kannattaa kuunnella jalkoja. Jos ei ole kunnolla palautunut tai tuntuu muuten kipuja niin palauttavat ja muut hitaat (ti ja la) voi tehdä muuten kuin juosten (polkupyörä, cross-trainer, uinti tms). Sen sijaan jos tuntuu hyvältä niin lepopäivällekin voi ottaa jotain kevyttä liikuntaa tai jopa kevyttä juoksua, jos jalat kestävät. Tosin yksi lepopvä per vko pitäisi kai ainakin nyt olla. Itse tosin viime viikolla laiminlöin sen.

Onnistuneilla viikoilla, kuten viime viikolla, juoksen kolmena päivänä ja kaikki lenkit olivat jollain tapaa pääharjoituksia. Tiistaina juoksin 16 km maratonvauhtista, torstaina 12 km kovaa ja lauantaina 26 km pk:n. Välipäivinä ajoin työmatkat fillarilla. Yhteen suuntaan matka on n. 35 minuuttia ja parina päivänä tulin takaisin maastopolkuja pitkin, jolloin aikaa meni noin 50 minuuttia. Sunnuntaina kävin hiihtämässä vapaata nihkeillä laduilla 19 km, eli noin 1h 15 min.

Jokaisen juoksulenkin jälkeisenä päivänä oli sellainen fiilis, että lihakset ovat kipeät ja välillä niitä kolotti. Jos olisin juossut välipäivinä, olisi kipu vain pahentunut. Toisaalta jos en olisi tehnyt mitään, palautuminen olisi varmasti ollut hitaampaa. Tänään oli jaloissa taas erittäin hyvä tunne verrattuna eilisaamuun. Eli ainakin mulla toimii se, että teen juosten muutaman tärkeän erilaisen harjoituksen ja välipäivinä puuhaan jotain muuta. Neljäs juoksulenkki ei varmaan olisi edes onnistunut ilman tuskaa tuolla viikolla.

Valitettavasti keuhkot eivät sitten tykänneet tuosta torstain treenistä niin paljon kuin muu kroppa, sillä siitä asti on ollut vähän tukkoinen olo ja tänään ensimmäistä päivää taas tällainen pieni kutina hengityselimissä. Yskittää, mutta mitään ei meinaa irrota. Verensekaista limaa tulee välillä, joten ei taas tällä viikolla voi oikein kovaa treenata.

Jokaisen juoksulenkin jälkeisenä päivänä oli sellainen fiilis, että lihakset ovat kipeät ja välillä niitä kolotti. Jos olisin juossut välipäivinä, olisi kipu vain pahentunut. Toisaalta jos en olisi tehnyt mitään, palautuminen olisi varmasti ollut hitaampaa. Tänään oli jaloissa taas erittäin hyvä tunne verrattuna eilisaamuun. Eli ainakin mulla toimii se, että teen juosten muutaman tärkeän erilaisen harjoituksen ja välipäivinä puuhaan jotain muuta.

Toi on osittain varmasti ihan totta. Sen takia talvella on hyvä, kun pystyy tekemään välipäivät hiihtäen. Viime kesänä menin ainakin itse hyvin helposti telakalle, kun yritin juosta joka päivä. Vuorottelemalla lajeja pystyy tekemään aika monta päivää putkeen. Treenasin itse nyt 13 päivää kunnes tänään ei sitten enää jaksanut ja pidin vapaapäivän.

Itse suosin tällä hetkellä sellaista harjoittelua, jossa on 3 pääharjoitusta eli ti tai ke vetoharjoitus, pe maratonvauhtinen ja su pitkis. Jalkojen säästämiseksi en ole juurikaan pk-lenkkejä juossut, vaan tehnyt ne hiihtäen viimeiset viikot, mutta jos yleisesti ottaen ajattelee niin sunnuntain pitkiksen jälkeen on maanantaina luontevaa pitää lepo. Siitä voidaankin ajatella toiveittesi mukaisesti seuraavasti jonkinlaista runkoa:

ma: lepo

ti: hidas tai rauhallinen pk

ke: tehoharjoitus

to: lepo

pe: joku tasavauhtinen, ei niin kova kuin ke, mutta vauhdikkaampi kuin ti lenkki. Mittaa saa lisää siten, että vetää alkuun ja loppuun VR

la: palauttava pk

su: pitkis

Tässä mallissa juostaan pk:t ennen pääharjoitusta. Tähän tulokseen olen itekki tullut että ma ja to on parempi pitää lepoa. Luulen että keskiviikkona en saa yhtään enemmän tehoja irti jos siirtäisin tiistain lenkin maanantaille (pääharjoituksen jälkeen). Sunnuntain pitkiksestäkään ei tule yhtään erilainen jos siirtäis perjantain ja lauantain lenkit torstaille ja perjantaille. Meni vähän sekavaks ja pikku tarkaks nää mun pohdinnat. Unohetaan koko juttu. Koska käytännössä mulla ei kuitenkaan ole pitemmänpäälle mahollisuutta noudattaa mitään liiantarkkaa ohjelmaa. Tää Baldinin malli on hyvä jos tään pystyn suurinpiirtein toteuttamaan niin kyllä kesällä maratonin loppuaika alkaa kolmosella. Tai vastaavasti 6h lähelle 60km