unaz Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Share Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Uteliasta kiinnostaa, miten kielitaitoista väki on? Mä puhun sujuvasti englantia ja venäjää, ruotsi on sitten semmoista kielen sääntöjä raiskaavaa mökellystä mutta kyllä sen voi silti mukaan laskea. Nyt pitäis yrittää opetella saksaa, siitä olis hyötyä töiden kannalta. Mites muut? Link to comment Share on other sites More sharing options...
staM Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Share Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Mä olen melko kielitaitoinen: suomi, svenska, english, deutch, francais og dansk. Norjaakin ymmärtää, mutta en osaa kunnolla kirjoittaa sitä. Humalassa puhun myös venäjää, espanjaa, italiaa ja japania. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadrunner Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Share Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Kotimaisen lisäksi kohtalaisesti englantia, tosi huonosti ruotsia ,italiaa turisti pohjalta. Kielet on kyllä aina kiinnostanut Valkeakoski opistossa tuota italiaa tuli yksi kausi tankattua, sen jälkeen omatoimista opiskelua aiheesta. Italia on muutenkin maa jonka kulttuurista olen kiinnostunut. Ruotsi oli koulussa kyllä aika pakkopullaa :uninen , nyttemmin on alkanut tuo harmittamaan kun ei siihen silloin panostanut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don Quijote Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Share Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Merkkasin 3, sillä suomen lisäksi englanti sujuu ja espanjalla tulen toimeen. Ruotsia ja saksaa on koulussa tullut tahkottua, mutta niillä puhuminen ei nykyään suju, kun ei ole käyttänyt. Lukeminen onnistuu, että saa tekstistä selvää. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mensonge Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Share Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Kai se tuo kolme on täälläkin, vaikka viittä on tullu opiskeltua. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landor Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Share Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Suomea ja englantia tulee käytettyä päivittäin. Saksaa ja tietty ruotsia on opiskeltu, mutta ei käytetty. Vastasin kaksi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipsu Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Share Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Suomea ja enkkua, lisäks on tietty ruoattia luettu ja italiaa ja saksaa amk:ssa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hatapa Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Share Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Eipä juurikaan ole kouluaikojen jälkeen kielitaitoa tarvinnut, eli aikalailla ruosteessa on tässä suhteessa kieleni. Mulla oli jo kouluaiokoina tuo ymmärryspuoli paljon ilmaisua vahvempi. Sain YO-kisoissakin sekä Englannista että Ruotsista ymmärryskokeissa luokan parhaat arvosanat. Kielioppi ja kirjallinen osio sitten olivat mitä olivat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teppo Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Share Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Ei oo oikeen kielet hallussa. Töissä pitää englantia puhua päivittäin, puolet ylemmistä toimihenkilöistä puhuu äidinkielenään ruotsia. Sitäkin saa siis kuunnella ihan riittävästi. Noihin se sitten jää. Kun oppis ees ton englannin hyvin ni ois hyvä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holle Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Share Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Vastasin kolme. Töissäni tarvitsen lisäksi englantia sekä ruotsia. Koulussa luettiin saksaa ja ranskaa mutta niitä en enää käytä juuri ollenkaan.... kotona tiettysti myös turkkusta.... 8) Link to comment Share on other sites More sharing options...
KaisaO Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Share Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Mä merkkasin neljä kieltä. Suomi kiertää geeneissä (syntymäkieli kainuun murre), ruotsia ymmärrän hyvin ja jonkun verran tarpeen tullen puhunkin, enkku on kuin toinen äidinkieli ja se olikin mulla ensimmäinen pääaine kun alunperin kirjauduin yliopistoon. Ranskakin alkaa hiljalleen vertyä, aloitin lukemaan sitä yläasteella ja lukion oppimäärästä kahlasin puolet. Tänä syksynä olen aloittanut sen lukemisen uudelleen yo:n kielikeskuksessa ja ihan hyvin sujuu. Kunhan tuon ranskan haltsaan jotenkuten, niin olisi mukava aloittaa jotain uutta ja ehkäpä eksoottisempaa kieltä. Tiedä sitten, mikä se olisi. Ehkä joku slaavilaissukuinen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaius Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Share Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Vastasin että neljää. Suomi on äidinkieli ja englanti menee aika liki natiivin tasolla. Ruotsilla pärjään kohtalaisesti ja saksallakin selviän, jos vastapuoli puhuu Hochdeutschia eikä jotain lederhosenbaijeria. Kohtapuoliin on edessä muutto Luxemburgiin, joten repertuaari leviää ainakin ranskalla ASAP ja kai sitä letzebüergischiäkin väkisin vähän tarttuu. Tuleva pomo on kraut, joten pakkohan sitä on vähän saksalla nuoleskella, vaikka työkielenä onkin englanti, kun Luxemburgissa kaikki paikalliset puhuvat myös saksaa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porhaltaja Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Share Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Tikkasin kuusi, koska seitsemaa ei ollut. Aidinkieli suomi, tyokieli lontoo plus koulujutut sakemannia ja pakkoruotsi. Lisaksi omatoimisesti ainakin hetkellisesti ihan kelvollisen tason saavuttaen lietuviskas, bahasa indonesia ja nuoc viet nam. Seuraava projekti on hedelma, mutta kirjottamaan sita en edes yrita, nk. joku tolkku peliin.. :hmm Link to comment Share on other sites More sharing options...
T.A. Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Share Lähetetty 1. marraskuuta , 2005 Merkkasin kolme. Suomi ja englanti menee hyvin. Yliopistossa on toi pakollinen akateeminen ruotsi, joten pakko sitä on edes välttävästi osata. Saksaa olen opiskellut ja unohtanut, jos nyt koskaan edes sitä kunnolla opin. Toivottavasti sitä tulee jatkossa opiskeltua lisää... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts