Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vieraita kieliä

unaz
 Share

Recommended Posts

Uteliasta kiinnostaa, miten kielitaitoista väki on?

Mä puhun sujuvasti englantia ja venäjää, ruotsi on sitten semmoista kielen sääntöjä raiskaavaa mökellystä mutta kyllä sen voi silti mukaan laskea. Nyt pitäis yrittää opetella saksaa, siitä olis hyötyä töiden kannalta.

Mites muut?

• Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kotimaisen lisäksi kohtalaisesti englantia, tosi huonosti ruotsia ,italiaa turisti pohjalta.

Kielet on kyllä aina kiinnostanut Valkeakoski opistossa tuota italiaa tuli yksi kausi tankattua, sen jälkeen omatoimista opiskelua aiheesta. Italia on muutenkin maa jonka kulttuurista olen kiinnostunut.

Ruotsi oli koulussa kyllä aika pakkopullaa :uninen , nyttemmin on alkanut tuo harmittamaan kun ei siihen silloin panostanut.

Eipä juurikaan ole kouluaikojen jälkeen kielitaitoa tarvinnut, eli aikalailla ruosteessa on tässä suhteessa kieleni. Mulla oli jo kouluaiokoina tuo ymmärryspuoli paljon ilmaisua vahvempi. Sain YO-kisoissakin sekä Englannista että Ruotsista ymmärryskokeissa luokan parhaat arvosanat. Kielioppi ja kirjallinen osio sitten olivat mitä olivat.

Mä merkkasin neljä kieltä. Suomi kiertää geeneissä (syntymäkieli kainuun murre), ruotsia ymmärrän hyvin ja jonkun verran tarpeen tullen puhunkin, enkku on kuin toinen äidinkieli ja se olikin mulla ensimmäinen pääaine kun alunperin kirjauduin yliopistoon. Ranskakin alkaa hiljalleen vertyä, aloitin lukemaan sitä yläasteella ja lukion oppimäärästä kahlasin puolet. Tänä syksynä olen aloittanut sen lukemisen uudelleen yo:n kielikeskuksessa ja ihan hyvin sujuu. Kunhan tuon ranskan haltsaan jotenkuten, niin olisi mukava aloittaa jotain uutta ja ehkäpä eksoottisempaa kieltä. Tiedä sitten, mikä se olisi. Ehkä joku slaavilaissukuinen.

Vastasin että neljää. Suomi on äidinkieli ja englanti menee aika liki natiivin tasolla. Ruotsilla pärjään kohtalaisesti ja saksallakin selviän, jos vastapuoli puhuu Hochdeutschia eikä jotain lederhosenbaijeria.

Kohtapuoliin on edessä muutto Luxemburgiin, joten repertuaari leviää ainakin ranskalla ASAP ja kai sitä letzebüergischiäkin väkisin vähän tarttuu. Tuleva pomo on kraut, joten pakkohan sitä on vähän saksalla nuoleskella, vaikka työkielenä onkin englanti, kun Luxemburgissa kaikki paikalliset puhuvat myös saksaa.

Tikkasin kuusi, koska seitsemaa ei ollut. Aidinkieli suomi, tyokieli lontoo plus koulujutut sakemannia ja pakkoruotsi. Lisaksi omatoimisesti ainakin hetkellisesti ihan kelvollisen tason saavuttaen lietuviskas, bahasa indonesia ja nuoc viet nam. Seuraava projekti on hedelma, mutta kirjottamaan sita en edes yrita, nk. joku tolkku peliin.. :hmm