Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Uusi Lahti -juoksu 22.5.2011


Recommended Posts

Yleisön pyynnöt on kuultu. Ensimmäiseen pyyntöön vastaus on se, että Lahdessa järjestetään lyhyempien matkojen lisäksi myös maraton loppukeväällä. Toinen puolestaan on se, että tälle tapahtumalle avataan ketju tänne foorumille. Aikaa tapahtumaan kun on tänään noin suurinpiirtein 67 päivää.

Uusi Lahti -juoksu järjestetään siis su 22.5.2011. Matkavaihtoehtoja on neljä (5,6 km, 1/4, 1/2 ja maraton), joista maraton siis järjestetään ensimmäistä kertaa. Täyden matkan reitin varmistumista olen odottanut siitä lähtien, kun ensimmäisen kerran syksyllä kuulin sen järjestämisestä. Täällä Lahdessa ja Hämeessä kun ollaan, niin reittiä ei ole vielä ehditty varmistaa. No, onhan tässä yli kaksi kuukautta aikaa starttiin.

Kotikulmilla kun kisataan, niin alkuvuoden maratonin juoksen täällä. Onko palstalaisista joku kenties lähdössä viivalle seuraksi? Tukholman ja HCR:n läheisyys varmasti verottavat osallistujia, mutta ehkei silti tarvitse yksin lähteä hölkkäilemään.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 33
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jes!! Vihdoinkin tälle kisalle saatiin oma ketju :)

Oman syntymäkaupungin kisa houkuttelisi, mutta saas nähdä miten olen palautunut tuosta Milanon matkasta. Ehkä mä voisin lähteä Filippon jänikseksi esim puolikkaalle?!

Ja tämähän on se kisa missä Filippo pitää kolmen tunnin rajaa lähinnä pilkkanaan... Laitoin jo Unibetin kautta 100 €:n vedon alle 2:58 ajasta!!

Link to comment
Share on other sites

Hmm, henk. koht. ei kauheasti tuo reitti sykähdytä, kaupunkimaraton saisi minun mielestä mennä enemmän keskustassa, Niemen suunta on aika ankeaa, etenkin kun reittiä juostaan neljä kertaa. Mutta hyvä jokatapauksessa kun on tälläinen lähimaraton tiedossa. Kalenterissa on aika ahdasta tähän aikaan keväästä, itsekkin juoksen Riikassa samana päivänä.

Link to comment
Share on other sites

Jaerae, toi sun veto imarteli mua! Kiitti luottamuksesta! Mulle tosin soitteli joku "singaporelainen liikemies", jolle lupasin puhelimessa merkittävää summaa vastaan himmailla loppusuoralla, jos sattuisin olemaan alle 2.58:n vauhdissa. Eli jos juoksuni kulkee ja olen menossa alle 2.58:n, niin loppusuoralla pitää pysähtyä venyttelemään ja kirjoittamaan nimmareita sekuntien kuluttamiseksi. Pistä siis 200€ tolle 2.58:lle. ;)

Kaupunkimaratonin nimellä tota ei olla edes markkinoitu (ei tosin paljon mitenkään muutenkaan), mutta ehkä vasta isommilla osallistujamäärillä kannattaa kaupunkien liikennekuvioita alkaa enemmän rukkailemaan. Siitä olen samaa mieltä, että Niemessä on ankeitakin kulmia ja maratonilla reitti voisi mieluusti kiertää pitempää lenkkiä. Mut hyvä silti, että Lahteen saadaan maraton muillekin kuin veteraanien MM-kisoihin osallistuneille.

Uusi Lahti -juoksu on samaa sarjaa futiksen Uusi Lahti cupin kanssa. Kaupunkilehti siis on kyseessä, kuten Ontuvakaakki tiesikin.

Muuten olen sitä mieltä, että Lahtihan uudistuu jatkuvasti ja aina vain parempaan suuntaan. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jaerae, toi sun veto imarteli mua! Kiitti luottamuksesta! Mulle tosin soitteli joku "singaporelainen liikemies", jolle lupasin puhelimessa merkittävää summaa vastaan himmailla loppusuoralla, jos sattuisin olemaan alle 2.58:n vauhdissa. Eli jos juoksuni kulkee ja olen menossa alle 2.58:n, niin loppusuoralla pitää pysähtyä venyttelemään ja kirjoittamaan nimmareita sekuntien kuluttamiseksi. Pistä siis 200€ tolle 2.58:lle. ;)

Joo, täytyy käydä laittamassa uutta vetoa sisään :)

Kaupunkimaratonin nimellä tota ei olla edes markkinoitu (ei tosin paljon mitenkään muutenkaan), mutta ehkä vasta isommilla osallistujamäärillä kannattaa kaupunkien liikennekuvioita alkaa enemmän rukkailemaan. Siitä olen samaa mieltä, että Niemessä on ankeitakin kulmia ja maratonilla reitti voisi mieluusti kiertää pitempää lenkkiä. Mut hyvä silti, että Lahteen saadaan maraton muillekin kuin veteraanien MM-kisoihin osallistuneille.

:) Jos Lahessa järjestettäisiin "kaupunkimaraton", niin reitti kiertäisi silloin toria ja olisi siten muutaman kierroksen "pidempi" kuin tuo nykyinen 4 kierrosta.. Reitti olisi tosin ainakin tasainen, mitä nyt mukulakivet toisi vaikeustasoa hieman lisää :)

Muuten olen sitä mieltä, että Lahtihan uudistuu jatkuvasti ja aina vain parempaan suuntaan. ;)

Ja tästä olen entisenä Lahtelaisena, nykyisenä Vantaalaisena täysin samaa mieltä!!

Link to comment
Share on other sites

Lahden reitti on mielestäni yhtä Vantaan kanssa. Ei valtakunnan nopein mutta ihan kiva. Jos Vantaan reitti on tasainen, sitä on Lahdenkin, vähän nousuja jotka ovat loivia. Lahdessa on liian monta suojatietä ja mutkat kuin pöydän kulmia. Stadionille on päässyt ja sen pukuhuoneisiin, toisin kuin Helsingissä missä joutuu niihin omituisiin koppeihin.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Uusi reitti on julkaistu! Ja nyt täytyy sanoa, että uudistettu reitti on maisemallisesti ihan eri luokkaa vanhaan verrattuna, vaikka pääpiirteissään onkin sama. Synkkääkin synkempi teollisuuslenkki on jäänyt pois ja tilalle on tullut pitkä pätkä Vesijärven rantaa. Reitin alustaankin tämä vaikuttaa siten, että asfaltin osuus on vähäisempi aiempaan verrattuna. Kisakuume nousee!

... ja niin, sykemittareita ei ole perinteisesti hyväksytty, mutta tässä kisassa ne epälahtelaiseen tapaan ovat sallittuja. ;)

Link to comment
Share on other sites

Uudesta reitistä innostuneena kävin iltalenkillä testaamassa sen eniten muuttuneen osuuden suunnilleen reitin kilometrit 3.7-8.2 eli Ankkurista Ruoriniemen kautta Sibeliustalolle.

Kahtalainen fiilis, mutta plussan puolelle muutos ehdottomasti jää.

PLUSSAA: Maisemat on nyt parasta mitä Lahti voi tarjota ja osaan jo kuvitella ruoriniemen väen katselevan juoksua parvekkeiltaan. Sitä teollisuusaluetta ei jää kaipaamaan kukaan, eikä myöskään hiivatehtaalta alkanutta todella loivaa nousua, jota ei huomaa muusta kuin että jalat alkaa väsyä.

MIINUSTA: Tiukkoja 90 asteen kulmia on tullut lisää, samoin rytminmuutoskohtia (luiskia, asvaltilta hiekalle ym.) ja hiekkaosuutta. Tällaiselle veturille kuin minä se tietää vauhdin hidastumista. Toivottavasti kisapäivänä on leppeä keli, Ruoriniemi on pahimmillaan tosi tuulinen, tosin pohjoisen puoleinen puhuri auttaisi paluumatkalla aika paljon, kun niemen kärkeen mennään talojen suojassa. Miinukseksi lasketaan tietysti se, että reitti ylipäänsä muuttuu, ja viime vuoden aika ei ole täysin vertailukelpoinen. Onneksi matka on sentään virallisesti mitattu!

Vielä toivomus järjestejille: Pyytäkää lanaamaan Ruoriniemen hiekkatiet pari viikkoa ennen kisaa. Nyt hämärällä juostessa sai olla varovainen, kun oli kuoppia ym. talven jäljiltä. Tie on siis nytkin kohtuu kunnossa, mutta siellä täällä metsäautotiemeininkiä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy