Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Iivana

Maastojuoksukengät

Recommended Posts

On 22.11.2018 at 08.58, JH1 kirjoitti:

Ostin viikonloppuna Salomonin Fellraiser-maastojuoksukengät. Kyllä niissäkin sama numero sopi kuin muissakin kengissä. Näissä on sitten sen verran karkea pohja, että ei todellakaan jää epäselväksi mihin olosuhteisiin kengät on tarkoitettu. :thumbsup: 

Kummasti nousee vauhti polulla, kun vaihtaa sileäpohjaiset markettilenkkarit kunnon maastojuttuihin: Ponnistusvaiheessa jalka ei luista ja askeleeseen tulee lisää pituutta (vauhtia).

Sellainen kommentti reilun puolen vuoden käytön jälkeen, että Fellraiserit eivät ole siinä mielessä ihan oikeat maastojuoksukengät, että kosteikon läpijuoksun jälkeen ne ovat aikamoiset pesusienet tai ainakin tuntuma on sellainen. Kyllä oikea suunnistusnastari on ihan eri haka, kun vesi ja kura lentää.

Fellraiserin pohja on sen verran muovinen, että se lipsuu märällä asvaltilla ja kivellä. Harvemmin märällä asvaltilla on ollut samanlainen sutimisentunne ponnistusvaiheessa. Hiekalla ja savessa Fellraiser ihan hienosti ja pohjat tuntuvat kestävän kilometrejä. Hintaansa nähden ihan nappiostos.

Polkuporinat kävi juttelemassa VJSportin Vili Mattilan kanssa heidän maastojuoksu- ja suunnistuskengistä sekä heidän filosofiastaan miten uutta kenkää lähdetään suunnittelemaan. Voit kuunnella jakson puhelimen tai tabletin podcast appsista tai suoraan Spotifysta kirjoittamalla hakukenttään "Polkuporinat". Tai sitten ihan tietokoneelta osoitteesta: https://www.ultrastanleypark.com/2019/07/vili-mattila-vjsport/

Yllä olevaan liittyen, onko kellään muulla kokemusta näistä eli VJSportin uusista MAXxeista? Hankin moiset tässä jokin aika sitten

kun tarve oli polkukengille. Ko. firman Sarva Xero 4:llä olen juossut viime talven ja omaan kinttuun se on ollut mainio. Samasta kengästä

ilman nastoja ei toki ole kyse. Kyseessä on tosin vasta toiset polkukenkäni joten vertailupohjaa on niukasti. Ekat oli/on Hokan Challenger ATR 4:t, joihin olen myös erittäin tyytyväinen, mutta varsin erityyppisestä kengästähän on kyse. Jossain Challengeria luonnehdittiin katukengäksi jossa on karkeammin kuvioitu pohja, ja se pitää mielestäni aika hyvin kutinsa, MAXx puolestaan on puhtaasti polkukenkä.

Tällä haavaa takana on testiä nafti parisataa kilsaa (sekä nappisten puuttuessa yksi höntsäfutispeli) ja pisimmät lenkit ovat olleet 30km luokkaa joten syvällistä analyysiä esim. kengän kestävyydestä tai kokemuksia pitkiltä matkoilta, joille kenkä on tarkoitettu ei vielä ole.

Kenkää sanotaan erittäin hyvin vaimennetuksi, mutta kun kun vertailu käy vain tuohon Challengeriin niin paljon napakampi MAXx on. Juoksutuntuma on sen sijaan paljon parempi, joskus Hokan vaimennus on ärsyttävänkin pehmeä. Samoin VJ:n butyylikumipohjan 

pitoa luonnehditaan maagiseksi, mutta siitäkään en osaa oikein sanoa vielä mitään. Lenkit ovat olleet pääasiassa helppoja neulasbaanoja, eikä minulla ole ylipäätään tarvetta paahtaa märkiä kallioita tai mutapaikkoja täysillä vaan ne voi  suosiolla ottaa 

varovasti. Muutaman räväkämmän mäkivedon olen tehnyt ja niissä pito on ollut kyllä hyvä, mutta taas täytyy muistaa että verrokkina on vain tuo Challenger. 

Kengän istuvuus on mainio, johtuneeko tuosta Fitlock-systeemistä joka Sarvastakin löytyy. Tämä on toki yksilöllistä, oma jalkani on varsin matala ja varustettu keskikokoisilla vaivasenluilla. Iltti saisi omaan makuuni olla paksumpi, nyt se on vain ohut nahkaläpyskä.

Tämäkin on tosin varmasti tottumuskysymys.

Kaikkiaan olen siis ollut tähän "kotimaiseen" (lainausmerkit siksi että kuten tuossa Polkuporinoiden haastattelussa sanotaan, kengät suunnitellaan Suomessa mutta valmistetaan Aasiassa, kuten toki lähes kaikki muutkin juoksukengät nykyään) erittäin tyytyväinen ja 

uskallan sitä kyllä suositella. Jos ei muuta, niin ainakin se on erittäin tyylikkään ja vauhdikkaan näköinen mikä on hyvin tärkeää. Ja jos

kenkä kelpaa Juha Jumiskolle luulisi sen kelpaavan sullekin. Ellei sukunimesi satu olemaan esim. Eskelinen.

• Like 1

Onko kellään kokemusta New Balancen Summit Unknown-kengistä? Tarttis uudet polkujuoksukengät ja nopeesti tsekkailin, että ko.merkki vois olla omiin käyttötarkoituksiin sopiva. 

Miten kenkä kestää pidempää matkaa? Entä miten toimii märällä ja kivisellä reitillä?

image.png.0e9cd854bae40990ff303c25fca0dbaf.png  

2 tuntia sitten, Vogon kirjoitti:

Onko kellään kokemusta New Balancen Summit Unknown-kengistä?

Olen käyttänyt NB Summit Unknown:ia Bodom Traililla (2018 ja 2019), ja 21km matkalle kenkä on erinomainen. Lyhyemmille ja nopeammille polkupyrähdyksille tulee usein laitettua nämä jalkaan. Pidemmille matkoille kaipaan ainakin itse enemmän vaimennusta, mutta voi olla että  joku kevyemmällä askeleella varustettu juoksija pärjäisi noilla vähän pidempäänkin. 

Päkiän kohdalla on rockplate joka suojaa pahimpia kiviä vastaan ja pito märällä ehkä pikkasen heikompi kuin esim. Salomonin S-Lab Ultrissa (ero ei kuitenkaan ole mitenkään suuri). Kenkä rullaa yllättävän hyvin myös asfaltti/hiekka-pätkillä jos sellaisia sattuu reitillä olemaan. 

Tuo on siis periatteessa NB 1400-mallin polkuversio ja jos tykkää tuosta maantie-mallista, niin tämäkin toimii varmaan hyvin.

• Like 1

On 30.7.2019 at 19.12, Ippi kirjoitti:

Yllä olevaan liittyen, onko kellään muulla kokemusta näistä eli VJSportin uusista MAXxeista? Hankin moiset tässä jokin aika sitten

kun tarve oli polkukengille. Ko. firman Sarva Xero 4:llä olen juossut viime talven ja omaan kinttuun se on ollut mainio. Samasta kengästä

ilman nastoja ei toki ole kyse. Kyseessä on tosin vasta toiset polkukenkäni joten vertailupohjaa on niukasti. Ekat oli/on Hokan Challenger ATR 4:t, joihin olen myös erittäin tyytyväinen, mutta varsin erityyppisestä kengästähän on kyse. Jossain Challengeria luonnehdittiin katukengäksi jossa on karkeammin kuvioitu pohja, ja se pitää mielestäni aika hyvin kutinsa, MAXx puolestaan on puhtaasti polkukenkä.

Tällä haavaa takana on testiä nafti parisataa kilsaa (sekä nappisten puuttuessa yksi höntsäfutispeli) ja pisimmät lenkit ovat olleet 30km luokkaa joten syvällistä analyysiä esim. kengän kestävyydestä tai kokemuksia pitkiltä matkoilta, joille kenkä on tarkoitettu ei vielä ole.

Kenkää sanotaan erittäin hyvin vaimennetuksi, mutta kun kun vertailu käy vain tuohon Challengeriin niin paljon napakampi MAXx on. Juoksutuntuma on sen sijaan paljon parempi, joskus Hokan vaimennus on ärsyttävänkin pehmeä. Samoin VJ:n butyylikumipohjan 

pitoa luonnehditaan maagiseksi, mutta siitäkään en osaa oikein sanoa vielä mitään. Lenkit ovat olleet pääasiassa helppoja neulasbaanoja, eikä minulla ole ylipäätään tarvetta paahtaa märkiä kallioita tai mutapaikkoja täysillä vaan ne voi  suosiolla ottaa 

varovasti. Muutaman räväkämmän mäkivedon olen tehnyt ja niissä pito on ollut kyllä hyvä, mutta taas täytyy muistaa että verrokkina on vain tuo Challenger. 

Kengän istuvuus on mainio, johtuneeko tuosta Fitlock-systeemistä joka Sarvastakin löytyy. Tämä on toki yksilöllistä, oma jalkani on varsin matala ja varustettu keskikokoisilla vaivasenluilla. Iltti saisi omaan makuuni olla paksumpi, nyt se on vain ohut nahkaläpyskä.

Tämäkin on tosin varmasti tottumuskysymys.

Kaikkiaan olen siis ollut tähän "kotimaiseen" (lainausmerkit siksi että kuten tuossa Polkuporinoiden haastattelussa sanotaan, kengät suunnitellaan Suomessa mutta valmistetaan Aasiassa, kuten toki lähes kaikki muutkin juoksukengät nykyään) erittäin tyytyväinen ja 

uskallan sitä kyllä suositella. Jos ei muuta, niin ainakin se on erittäin tyylikkään ja vauhdikkaan näköinen mikä on hyvin tärkeää. Ja jos

kenkä kelpaa Juha Jumiskolle luulisi sen kelpaavan sullekin. Ellei sukunimesi satu olemaan esim. Eskelinen.

Sen verran kompatakseni tätä, että olen itse tulossa täysin samoista lähtökohdista. Kysyin tätä asiaa VJ Sportilta suoraan kun olen ollut etsimässä uutta maasturia kesäkeleille ja talvikaudella käyttämäni Sarva Xero on ollut ehdottomasti suosikkijalkineeni. Vili Mattila suositteli juuri tätä uutta MaxXia jos Xerosta tykkää. Kyllähän nuo hankintaan menee.

Nyt on Maxxeista myös "kisa"kokemusta Lidingöloppetin 30km verran. Sehän ei varsinaisesti polkujuoksu ole mutta 

tuon kokemuksen perusteella mieltymykseni ko. popoihin kasvaa vain. Asvaltilla, jota Lidingössä oli muutama pätkä ja 

jota joudun kotonakin muutaman kilsan hölkkäämään ennen metsään pääsyä kenkä tuntuu jotenkin erikoiselta, en oikein 

osaa tuntemusta kuvata, mutta väliäkö sillä, eihän kenkää kadulle ole todellakaan tarkoitettu. 

Lidingö meni pikku sairastelun takia pelkäksi osallistumseksi ja kevyeksi hölkkäilyksi (vaikka totuuden nimessä eipä

se vauhti parhaimmillaankaan hääviä taida olla...) mutta juoksun jälkeen kintut tuntu sen verran freeseiltä eikä minkäänlaisia 

kolotuksia tms. ollut että uskaltaisin niitä lähteä pidemmällekin jotokselle kokeilemaan. Pirkan hölkkään taidan kuitenkin 

tieosuuksien vuoksi valita Hokan Challengerit.

Ainut mitä kenkään kaipaisin olisi se edellä mainittu pikkuisen paksumpi ja pehmeämpi iltti.

Ethan Newberryn revikka Innov-8 Terraultra G 260 kengälle:

INOV-8 TERRAULTRA G 260 REVIEW | The Ginger Runner

Ginger moittii arvostelussaan kengän pitoa märällä ja kenkä profiloituu kuivan kelin spesiaalityökaluksi. Ei tällä nyt tuolla käyttösektorilla kyllä tehdä suomen olosuhteissa 9kk vuodesta yhtään mitään koska märkää metsää ja muralle menneitä polkuja meillä riittää.

Tämä tuli vähän yllätyksenä koska Innov osaa tehdä kenkiä metsänryyppäykseen kun se sille päälle alkaa. Speksien ja joidenkin arvostelujen perusteella kenkä kiinnosti kovasti.

Onko jollain jo kertynyt käyttökokemuksia kengästä suomalaisessa metsäolosuhteissa?