Jump to content
Juoksufoorumi.fi

4 kk:ssa kympille?


tarou
 Share

Recommended Posts

Ajattelin nyt kirjoittaa tänne kun mieltä on askarruttanut kaikenlainen juoksuun liityvä.

Olen aikaisemmin harrastanut lähinnä kävelyä koiran kanssa (2-4 km pituisia lenkkejä 1-2 krt päivässä) satunnaisesti olen innostunut juoksemaan pätkiä. Eli kunto ei ole kovin ihmeellinen.

Nyt innostuin juoksemisesta ja päätin että haluan osallistua kesällä johonkin juoksutapahtumaan.

Testasin ja totesin että jaksan tällä hetkellä hölkätä 3,8 km:n pituisen lenkin n. 30 minuutissa. Pitempäänkin jaksaisin mutta sitten täytyy kävellä välissä. Testasin myös "Cooperini" ja n. 2200 metriä sain matkaksi 12 minuutissa ( tosin olosuhteet olivat melko heikot ,tuolla loskassa ja koira pysähteli välillä, vaihdoin suuntaa kerran jne..)

Ajattelin että tähtäisin toukokuuksi Naisten Kuntovitoselle ja heinäkuuksi Paavo Nurmi Maratonille juoksemaan kympin. Onko tavoiteeni realistinen?

Mistä saisin hyvän suomenkielisen harjoitusohjelman?

Ainiin, olen 25 v, bmi 25

ei muuten yhtään haittaisi vaikka muutama kilo karisisi tässä samalla..

Link to comment
Share on other sites

On realistinen!

Sohvaperuna et ole, joten nollasta ei tarvitse aloittaa. Yksinkertaisimmillaan vain lisäät juoksupätkiä päivittäisiin lenkkeihisi, jos koira suostuu. Porin juoksukoulua käyttää moni aloittelija (http://www.pori.fi/material/attachments/vapaa-aikavirasto/liikunnanohjaus/5twOyf7LV/juoksuohjelma_11vkoa.pdf). Se lienee sinulle alkupäästään turhan helppo, koska on tarkoitettu sohvaperunoille. Voisit hypätä siihen jonnekin puolivälin tienoille.

Link to comment
Share on other sites

Komppaan riniemeä. 4 Kuukautta aikaa valmistautua 10 kilometrin juoksuun on täysin realistinen, jopa helppo tavoite täysin vasta-alkajalle sohvaperunalle. Sinun tapauksessasi kuntosi on jo varsin mainio päivittäisen kävelymääräsi takia. Sanoisin jopa, että tuolla neljän kuukauden treenauksella selviät mainiosti vaikka puolimaratonin juoksemisesta.

Lenkkien kesken on aluksi suotavaakin pitää kävelytaukoja, joten rohkeasti vain kokeilemaan pidempiä, esim. 45 minuutin PK-lenkkejä. Muistat vaan aloittaa todella rauhallisesti. (Joskus kuulin sanottavan, että aloittavan lenkkeilijän tulee repiä itseään hihasta, ettei vauhti nouse niin kovaksi.)

Tsemppiä vaan treeniin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy