Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Merrell barefoot kengät

Recommended Posts

Kysyin Merrelliltä, milloin Pace Glove 2:sta tulee Suomeen myyntiin, niin kuulemma vasta syksyn/talven mallistoon tulossa. Tarkoittaakohan se sitten loppukesää tai alkusyksyä saatavuuden osalta? Alla myös Merrellin koko vastaus, jos kiinnostaa.

Zalandolla www.zalando.fi näkyy olevan myynnissä Pace glove 2:sta. Itse ehdin just sieltä tilata alesta toisen parin ekaa mallia, no oli ainakin varma valinta.

• 4 weeks later...
  • Replies 249
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hankin taannoin Merrelin Bare Access 2 kengät ja olen nyt ihan koukussa niihin: juoksen asvaltilla ja maastossa, kävelen, ajan autoa ja pyörää niillä. Mahtavan monikäyttöiset tossut!

Sovittelin pitkään Prisman alessa Bare Accessia ja Road Glovea, ja BA tuntui heti paremmalta noin lestinsä puolesta. Lättäjalkaisena olen tullut siihen tulokseen, että tarvitsen leveyttä tuohon holvikaaren kohdalle: BA on leveämpi ja RG pikkuisen kapeampi. Toinen BA:ta puoltanut seikka oli se, että minulla on jo Fivefingersin Bikilat todella minimalistiseen menoon.

Bare Access on tosiaankin melko paksu kenkä barefootiksi, sillä voi juosta melko huoletta sorallakin, mutta toisaalta asvaltilla kyllä huomaa, ettei vaimennusta ole vaan askeleen on kuljettava päkiällä. Nolladroppi on myös hyvä juttu. Pohjassa on isovarpaalla pikkuisen kuviota, josta saa varmasti pikkuisen pitoa myös hiekalla ja maastossa. Tämä oli myös yksi syy miksi päädyin BA:han enkä Road Gloveen - halusin monikäyttöiset barefoot-tossut.

Jotkut ovat tässä palstalla moittineet Bare Accessin holvikaaren kohoumaa, mutta itse en ole sitä juurikaan huomannut, vaikka minulla onkin lättäjalat. Road Glovessa minua epäilytti tuo kapeampi holvikaaren kohta, siinäkin oli joku kohouma.

Nyt kun innostuin noista Bare Accesseista, niin tekisi mieli mennä hakemaan alesta myös nuo Road Glovet. Millaisia kokemuksia palstalaisilla on ollut noiden tossujen eroista, oletteko käyttäneet molempia ja miten käyttö on jakautunut?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Muokattu
  • 1 month later...

Rakkauteni Pace Gloveihin on päässyt sellaisiin mittoihin, että kahden kuukauden telakasta huolimatta on järjetön kiusaus tilata toiset Pace Glovet puoli numeroa isompina, ennen kuin vaihtuvat kokonaan kakkosversioon. Puoli numeroa isompana siksi, että nykyisiin 38 kokoisiin ei mahdu kuin todella ohut sukka ja paras paljain jaloin, mutta en haluaisi kuitenkaan luopua noista kelien viiletessä.

Hankin taannoin alesta Merrelin Trail Glovet, kun olen viime ajat viihtynyt tuolla poluilla. Kaupassa oli niin uskomaton tuuri, että sain valita koon 10 ja 10 1/2 väiltä (44 ja 44,5). Bare Accessit ovat minulla kokoa 10 (44) ja ovat varvasosalta todella tilavat. Jostain syystä Trail Glove tuntui napakammalta, joten päädyin puolta numeroa suurempiin. Ovatko muut huomanneet, että Trail Glove olisi ahtaampi?

Pari kolmen tunnin lenkkiä olen nyt noilla tossuilla juossut, ja ovathan nuo melko kovat kengät jalalle. Selvästi joutuu himmailemaan esim. alamäessä ja hiekkatiellä saa myös juosta tarkasti päkiältä. Toisaalta pitkätkin polku- ja hiekkatielenkit ovat sujuneet vammoitta. Bare Access 2:t ovat kuitenkin liki vastaavat mutta pikkuisen mukavammat jalkapohjille.

Ajattelin, että Trail Glove olisi ketterä ja pitävä vaikeilla poluilla, tämä pitää osittain paikkansakin: kenkä on ketterä, tarkka ja pysyy tiukasti jalassa. Pohja on pitävä muttei täydellinen esim. tiheän juurakon päällä kova pohja liukuu ikävästi. Trail Glove tuntuukin suojaavan enemmän jalkapohjaa kuin joku muu barefoot-tossu. Tämä tekee kengästä myös pikkuisen tunnottoman ja jäykän joiltain osin esim. varpailta.

Kovalla alustalla Trail Glove ei ole kovin mukava eikä aina edes pitävä. Sen sijaan pehmeällä alustalla kengällä on todella hauska juosta: pitoa ja vauhtia piisaa vaikeammassakin maastossa. Märkänä Trail Glove myös tuntuisi olevan mukava tossu, sillä jalan saa niin tiukasti lukittua kenkään, ettei vesi pääse litisemään jalan alla eikä jalka liiku tossussa milliäkään. Tämä varmasti ehkäisee rakkoja.

Kaupassa oli niin uskomaton tuuri, että sain valita koon 10 ja 10 1/2 väiltä (44 ja 44,5). Bare Accessit ovat minulla kokoa 10 (44) ja ovat varvasosalta todella tilavat. Jostain syystä Trail Glove tuntui napakammalta, joten päädyin puolta numeroa suurempiin. Ovatko muut huomanneet, että Trail Glove olisi ahtaampi?

Omat Trail Glovenit hankin puolta numeroa pienempänä kuin normilenkkarit. Tuntui siltä, että varvastilaa olisi jäänyt muuten liikaa. Napakat ovat kyllä muuten.

Pohja on pitävä muttei täydellinen esim. tiheän juurakon päällä kova pohja liukuu ikävästi. Trail Glove tuntuukin suojaavan enemmän jalkapohjaa kuin joku muu barefoot-tossu. Tämä tekee kengästä myös pikkuisen tunnottoman ja jäykän joiltain osin esim. varpailta.

On tosiaan suorastaan vaaralliset, jos ei ole tarkkana. Kaksi kertaa olen alamäessä meinannut vetää selälleen, kun olen osunut juuren päälle (vieläpä samassa paikassa). Kovaa en ole noilla märällä edes uskaltanut juosta, luistaa myös kalliolla, jos ponnistaa normaalisti ylämäkeen. PK menoon kuitenkin ok. Kävelykenkinäkin ihan mukavat.

Itse en näitä kyllä edes ajattele paljasjalkakenkinä, ei minulle ainakaan tule minkäänlaista paljasjalkaisuuden mielikuvaa, kun näillä juoksen tai kävelen.

On tosiaan suorastaan vaaralliset, jos ei ole tarkkana. Kaksi kertaa olen alamäessä meinannut vetää selälleen, kun olen osunut juuren päälle (vieläpä samassa paikassa). Kovaa en ole noilla märällä edes uskaltanut juosta, luistaa myös kalliolla, jos ponnistaa normaalisti ylämäkeen. PK menoon kuitenkin ok. Kävelykenkinäkin ihan mukavat.

Itse en näitä kyllä edes ajattele paljasjalkakenkinä, ei minulle ainakaan tule minkäänlaista paljasjalkaisuuden mielikuvaa, kun näillä juoksen tai kävelen.

Joo, koko Merrelin M-connect sarja on tavallaan kaukana barefoot-filosofiasta, sillä eihän noilla jalkapohjat tunne sitä maata juuri ollenkaan. Vaikka Fivefingersit ovat tuntumaltaan ihan eri tasoa: kivenmurutkin tuntuvat ja tulee sellainen paljasjalkafiilis.

Toisaalta nuo Merrelit ovat todella mukavia kenkiä jalassa tekipä mitä vaan: se lesti on tavallaan barefoot: ei kantakorotusta, ei ylimääräisiä tukia estämässä luonnollista liikettä ja paljon tilaa varpaille liikkua ja hakea tasapainoa.

Juuri tuon väljän varvastilan takia päädyin puolta numeroa isompaan kokoon. Eli kyllähän noilla Merreleillä juostessa joutuu juoksemaan päkiältä ja jumppaamaan jalkoja kuten paljasjalkajuoksussa kuuluukin. Toisaalta tuo suojaava pohja myös mahdollistaa vähän tyhmän tavan juosta eli tulee hakattua sitä jalkaa huonosti maahan ja välillä vääriin paikkoihinkin.

Mutta tosiaankin pitkä miinus Trail Glovelle tuosta kovasta ja eristävästä pohjasta. On perin kummallista, että Bare Access 2:t ovat jossain määrin pitävämmät kengät (esim. märällä kalliolla tai juurakoissa). Mutta kivahan noilla Trail Gloveillakin on temppuilla maastossa, ei huonot.

Trailgloveilla tulee minullakin tosiaan juoksenneltua. Sen lisäksi, että käytän niitä poluilla ja maastossa, niin juoksen niillä ihan puhtaalla asfaltillakin, mihin ne minun mielestä on ihan mainiot myös. Tosin ainakin nämä Merrelin Trailglovet on minusta aika liukkaat myös märällä asfaltilla. En ole vielä kokeillut, mutta vois olla ihan kivat kapistukset jopa koviin ratavetoihin. Oon kyl tossuista kovasti tykännyt, suojaavat sopivasti jalkapohjaa, antaen kuitenkin minulle sellaisen riittävän paljasjalkatuntuman, vaikken mikään varsinainen PJ-fani olekaan.

Minä tykkään kanssa trailglovesta kenkänä. Se on mukava jalassa, leveä varvastila, maastossa ja hiekkateillä erinomainen jalkine. Sen sijaan asfaltilla ei minusta ole oikein hyvä, toki sillä voi juosta mutta pohja on jotenkin kova ja jäykkä siihen tarkoitukseen. Märällä tosiaan liukas mutta talvijuoksuun taas sitten erinomainen pakkaskelillä. Paljasjalkatossuna en tätä menisi mainostamaan. Minusta kyseessä on minimalisti kenkä niinkuin kaikki merrellin "barefoot"-tossut.

Imho, Merrellin "barefoot"-kengät ovat erinomaisia silloin, kun haluaa mahdollisimman vähän ylimääräistä tukea ja pehmustetta raahata mukanaan sekä mukavan taipuisan ja istuvan kengät, mutta ei saa mitään erityistä lisänautintoa siitä, että jokainen pikkukivi tuntuu tunkeutuvan jalkapohjasta läpi. Itse olen viihtynyt Pace Glovet (Trail Gloven vastine naisille) jalassa myös ruokakauppareissuilla, mukavuudenhalusina päivinä yliopistolla, autolla ajaessa jne. - varsinkin nyt, kun en ole kolmen viikon flunssan ansiosta pystynyt ottamaan askeltakaan juosten.

Tilasin muuten tänään tuon kakkosparin, jota aiemmin haikailin. Vähän kirpaisi maksaa täysi hinta noista Suomen (Euroopan) verkkokaupassa, kun jenkkiversio myy jo kakkostakin halvemmalla ja kohta varmaan Euroopassakin lasketaan noiden hintaa, mutta ei kai se auta valittaa... En siis löytänyt netistä muualta halvemmalla noita (kun huomioidaan postitus ja tullit), paikallisissa kivijalkaliikkeissä tarjottiin ainoastaan tasakokoja ja 38,5 kokoa oli ylipäätään todella vähän verkkokaupoissa enää tarjolla. En uskaltanut siis riskeerata ja jäädä odottelemaan.

Sen sijaan kaupassa kokeiltu Ascend Glove tuntui jalassa erikoiselta - ihan kuin siellä olisi ollut joku myhkyrä kantapään/jalkaholvin sisäsyrjällä. Lisäksi koko 38 oli selkeästi väljempi kuin Pace Gloven 38.

Olin sukuloimassa viikonloppuna ja löysin majapaikan kulmalta pienen pururadan (n. 2 km), joka täydellinen juoksurata. Merrelin Trail Glovet taas olivat ne täydelliset kengät tuolle alustalle. Vaikka pururata oli pehmeä ja vähän kuoppainenkin, saattoi hämärässäkin vetää rennon kovaa, sillä tuntuma oli niin maanläheinen, ettei mitään vaaraa esim. muljauttaa nilkkaansa ollut.

Trail Glovet on kyllä kuin tehty hyvälle pururadalle, kilpaakin noilla voisi juosta huoletta ja kovaa.

Trail Glovessa on pohjassa päkiän kohdalla jonkunlainen pistosuojaus tai "rock plate". Siitä varmaan johtuu se jäykkyys joista osa on tuossa aiemmin maininnut. Itse olen tykännyt juosta niillä hiekkatiellä ja purulla ja satunnaisesti helpoilla metsäpoluilla. Myös kuivan kelin "kevytvaellukseen" ovat oikein mukavat jalassa.

Omistan myös 1-version Road Glovet ja minun jalkaan ovat vielä paremmat kuin Trail Glovet. Meinaankin hommata toiset moiset näiden kaveriksi, mutta puoli numeroa suurempina. En tiedä onko kenkä kutistunut pesussa vai jalka kasvanut juoksun myötä, mutta näissä nykyisissä on alkanut ottaa varpaat kiinni kärkeen. Ohuella sukalla ja paljain jaloin menee vielä, paksumpaa sukkaa ei kannata käyttää. Toinen vaihtoehto voisi olla Bare Access 2, ykkösistä pidin mutta niistä on jo pohja kulunut puhki. Se EVA ei juuri kulutusta kestä, kivet tulevat aika nopeasti läpi.

Onko muilla tullut vastaan tälläistä kengän kutistumista? Ja eroaako uudemman RoadGloven koot olennaisesti näistä vanhemmista RoadGloveista?

Muokattu

Onko muilla tullut vastaan tälläistä kengän kutistumista? Ja eroaako uudemman RoadGloven koot olennaisesti näistä vanhemmista RoadGloveista?

En tiedä onko kenkä kutistunut, jalka kasvanut vai alunperinkin ollut pieni kenkä, mutta ensinmäinen trail glove kokoa 42 oli aluksi hyvä mutta jossain vaiheessa huomasin että varpaat ottaa kärjestä kiinni. Ostinkin numeroa kookkaamman parin ja se on nyt just hyvän kokoinen. Pessyt en ole kertaakaan mutta onhan ne toki useat kerrat kastuneet juostessa.

Road glove kakkonenkin on mutta en sillä pysty juoksemaan ollenkaan järkyttävän kokoisen kaarituen takia. Lisäksi pikkukivet tarttuu ärsyttävästi pohjan kuviointiin kiinni.

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Ketjua lukevat   0 members

Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

• Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

Yli 10 000 kävijää/kk

n. 350 000 sivulatausta/kk

• Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy