Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maratonilleko?


Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Ensimmäinen maratoni ehkä edessä toukokuun lopussa. Kuntoiluni on talven ajan ollut epäsäännölistä, pari kertaa viikossa pieni lenkki ja sitä rataa. Nyt pari viikkoa olen kuntoillut enemmän.

Tällä hetkellä pystyn juoksemaan reilut kaksi tuntia 75% sykkeellä hyvällä fiiliksellä. Matkaa kertyy sellaiset 17-18 km eli n. 7 min/km. Mitä mieltä olette, kannattaako vetäistä kymmenen viikon tiukka treeniputki ja sitten maratonille vai pitäisikö kuitenkin aloittaa toukokuussa puolikkaalla ja lähteä loppukesästä maratonille? Tavoittelen sellaista 4.30 aikaa, pelkkä läpi juokseminen/käveleminen ei tyydytä.

Link to comment
Share on other sites

Jos kuntoilu on ollut noin vähäistä, että "pari kertaa viikossa pieni lenkki" talven ajan, niin liputtaisin sen puolesta, että juokset ensin puolikkaan ja kasvatat kuntoa ja jalkojen kestävyyttä loppukesän maratonille. Jos se "pieni lenkki" on ollut 13-23 km, niin sitten on eri asia. Tai jos olet ennen talvea juossut paljon eli on jo pohjia alla.

Link to comment
Share on other sites

Guest samassa jamassa

itse vähän samassa tilanteessa..... :P

Viime vuonna pari puolikasta mennyt noin 2h15min. tänä talvena juoksut jääny turhankin vähälle. satunnaisia lenkkejä sillon tällöin (noin 10km). muuten käynyt salilla ja jumpissa. Mitä mieltä ootte, selviääkö toukokuun lopussa maratonin?? Aikatavoite on ainoastaan että alle 6h jotta saa ajan....

Link to comment
Share on other sites

itse vähän samassa tilanteessa..... :P

Viime vuonna pari puolikasta mennyt noin 2h15min. tänä talvena juoksut jääny turhankin vähälle. satunnaisia lenkkejä sillon tällöin (noin 10km). muuten käynyt salilla ja jumpissa. Mitä mieltä ootte, selviääkö toukokuun lopussa maratonin?? Aikatavoite on ainoastaan että alle 6h jotta saa ajan....

Nyt on aika ryhtyä juoksemaan! Nuo puolikkaan tulokset riittävät 6h maratoniin. Jalkojen kestävyyttä kannattaa parantaa, niin mara menee paljon mukavammin ja jälkikäteenkin on kivempaa. Malttia silti, ette särje itseäsi.

Link to comment
Share on other sites

Guest samassa jamassa

Eli on mielestäsi mahdollista selviytyä kuitenkin???

Noi puolikkaat ovat menneet suhteellisen kevyesti ja aika kevyellä harjoitelulla. Eli nyt mielestäsi muutama juoksulenkki viikossa ja yksi pidempi niin läpipääsy on mahdollista?

Jotenkin alkaa usko loppua........

Link to comment
Share on other sites

Sulalla tiellä jos pystyy lenkillä juoksemaan puolimaratonin 2.15 "kevyesti", niin maraton menee alle 4.30 kun on lappu rinnassa ja päättänyt juosta maratonin alle 4.30. Mutta ei tosiaankaan kannata aloittaa liian kovaa. Ensimmäisen neljänneksen jos juoksee 6.30/km varmasti rasvoilla ja jalkoja säästellen ja siitä on kyky nostaa vauhti lähelle 6min/km tai allekin, niin kyllä sitä löytää itsensä tilanteesta, jossa on 35km kohdalla tavoittelemassa 4.30 alitusta tai selvästi kovempaakin. Loppumatka on ihan hänessään, uskoisin, että myös psyykkiset tekijät näyttelee siinä jotain roolia. Pitää olla sellainen "nälkä", että nythän sitä vasta aletaan juoksemaan ja toisaalta nauttia siitä että oho on mennyt jo yli kolme tuntia kepoisesti juosten. Toisaalta voisi olla hyvä joillakin pitkähköillä lenkeillä treenailla systeemiä, jossa voi välillä heittää 50-100 metriä kävelyksi ja sitten taas juoksulle. Se voi olla uskomattoman palauttavaa loppumatkalla, mutta tuskin, jos ei ole etukäteen totutellut. Kipeillä ja väsyneillä lihaksilla kun on se taipumus, että jos heittää kävelyksi, niin sitten ei pääsekään enää uudestaan juoksun makuun. Myöskään en suosittele nirsoilemaan yhtään urheilujuoman kanssa alkumatkalla. Siinä saa nesteet ja sokerit samassa paketissa. Jos iskee täydellinen tyhjeneminen, niin juomaa vaan enemmän kuin laki sallii. Maalissa virvokkeita ihan oman mielen mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Sulalla tiellä jos pystyy lenkillä juoksemaan puolimaratonin 2.15 "kevyesti", niin maraton menee alle 4.30 kun on lappu rinnassa ja päättänyt juosta maratonin alle 4.30. Mutta ei tosiaankaan kannata aloittaa liian kovaa. Ensimmäisen neljänneksen jos juoksee 6.30/km varmasti rasvoilla ja jalkoja säästellen ja siitä on kyky nostaa vauhti lähelle 6min/km tai allekin, niin kyllä sitä löytää itsensä tilanteesta, jossa on 35km kohdalla tavoittelemassa 4.30 alitusta tai selvästi kovempaakin. Loppumatka on ihan hänessään, uskoisin, että myös psyykkiset tekijät näyttelee siinä jotain roolia. Pitää olla sellainen "nälkä", että nythän sitä vasta aletaan juoksemaan ja toisaalta nauttia siitä että oho on mennyt jo yli kolme tuntia kepoisesti juosten. Toisaalta voisi olla hyvä joillakin pitkähköillä lenkeillä treenailla systeemiä, jossa voi välillä heittää 50-100 metriä kävelyksi ja sitten taas juoksulle. Se voi olla uskomattoman palauttavaa loppumatkalla, mutta tuskin, jos ei ole etukäteen totutellut. Kipeillä ja väsyneillä lihaksilla kun on se taipumus, että jos heittää kävelyksi, niin sitten ei pääsekään enää uudestaan juoksun makuun. Myöskään en suosittele nirsoilemaan yhtään urheilujuoman kanssa alkumatkalla. Siinä saa nesteet ja sokerit samassa paketissa. Jos iskee täydellinen tyhjeneminen, niin juomaa vaan enemmän kuin laki sallii. Maalissa virvokkeita ihan oman mielen mukaan.

Pakko kommentoida muutamaa kohtaa:

- puolikkaan vauhdeilla on aika hankalaa vetää aikaennustetta maratonille, varsinkin yhden testijuoksun perusteella vaikka olisi kuinka "päättänyt" juosta maratonin tiettyyn aikaan. Minulla ainakaan puolikkaan enkka ei ole ollenkaan suhteessa nopeimpaan maratoniin

- kävelypätkätreenailusta pitkillä lenkillä olen myöskin vähän eri mieltä. Mieluummin vaikka rullauksia välillä kuin kävelyä. Kyllä sitä maratonilla osaa kävellä jos on pakko ja motivaatio kyllä pistää juoksemaan

- urheilujuoma sopii toisille, toisille ei. Tästä on helteisellä HCM:lla hyvinkin omakohtaista kokemusta

Tuosta samaa mieltä että juoksemisen "nälällä" on iso merkitys. Jalat voi pettää, maha voi pettää, mutta lopullinen noutaja tulee vasta kun pää pettää

Link to comment
Share on other sites

Öö tarkoitin lenkillä helposti juostua puolikasta, en kilpailua. Sitä ei tosiaankaan pysty arvioimaan 4.30 maratoonari puolikkaan "kisatuloksen" perusteella, paljonko menee kokonainen, kun ei pysty 2.30 juoksijatkaan paitsi hyvin kokeneet. Mutta kyllä jos lenkillä menee aerobisen kynnyksen tuntumassa 2.15h jotain vauhtia ilman tankkauksia lenkkikamppeissa, niin mielestäni edellytykset olisi juosta sitä samaa vauhtia lappu rinnassa ja kevyessä asussa 4.30h hyvin tankanneena (varsinkin nestetasapaino ja rasvat) ja levänneenä. Totta kai siinäkin on sitten riski että 35km jälkeen jalat pettää, vaikka siihen asti menisi "helposti", jos ei ole tarpeeksi treenannut pitkäaikaista kestävyyttä, että eihän se tuokaan systeemi aukoton ole.

Kävelystä puhun lähinnä omasta puolestani, minulla on takana kaksi maratonia, joilla aloin kävellä, enkä enää helposti kyennyt jatkamaan juoksua. Toisella en pystynyt ollenkaan, kävelyvaihe alkoi 38km kohdalla, toisella jouduin kävelemään 30-35km ja hyvä että edes kävely onnistui, mutta siinä oli kyllä kyse energian loppumisesta, kenties jonkinlaisesta verensokerin romahduksesta, koska juotuani hyvin runsaasti urheilujuomaa pystyin taas juoksemaan 37-42km jopa normaalia kovemmin. Mutta kun nämä meidän entiset huippu-urheilijamme Kolehmaisesta Nurmeen ovat treenanneet kävelemällä, niin ei se nyt ihan pöljä etenemistapa voi olla. Amerikassa taisi olla jopa joku 2.15-maratoonari, joka heitti aina välillä 50m pätkän tarkoituksella kävelyksi. Mutta itse kyllä suhtaudun skeptisesti siihen, että pystyisin ilman totuttelua enää jatkamaan sen jälkeen juoksua. Pitäisi tietysti kokeilla.

Urheilujuomaa tarkoitinkin lähinnä välittömän energian turvaamiseen. Itse en ikinä voisi ajatella syöväni niitä karsean makuisia geelejä. Kerran maistoin, mieluummin vaikka siirappia tai sokeria tai karkkia :) Mutta nämä on tietysti yksilöllisiä juttuja myöskin. Niin ne sanovat. Ja kyllähän se on totta että urheilujuomassakin liika on liikaa, se turvottaa mahan, oksettaa. Siksi en tykkää kilpamaratonin juoksemisesta yhtään, kun se dexalin litkiminen pilaa koko ilon, eikä ilmankaan pärjää. Muuten olisi hauskaa hommaa. Tosin viime kesänä minulla oli oma sekoitus joka toimi hyvin, hitsi kun olen tainnut unohtaa reseptin. Ja jos en väärin muista niin HCM:llä oli hyvinkin mukavan makuista järjestäjien juomaa.. Että varmastikin yksilöllistä. Kylmällä ei onneksi tarvitse juoda yhtään.

Henkisten tekijöiden merkitys juoksussa on hyvin mielenkiintoinen asia. En ole juossut "ultraa", mutta joskus aina silloin tällöin 3-4h lenkkejä, niin mutu-tuntumalla uskoisin, että ylipitkillä matkoilla korostuu psyyken ja hermoston ja yleinen levänneisyys etukäteen, hyvä mieliala.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest samassa jamassa

No nyt on testattu yksi 30 kilometrin lenkki. Tuskien taival oli mutta hengissä selvittiin. Eli ehkä tästä maratonille uskaltaa... :) Vähiin ovat lenkit jääneet mutta toivotaan että lappu rinnassa tuo lopun tsempin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy