Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ti 8.3.


Teec
 Share

Recommended Posts

  • Replies 31
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vk-viikon aloitin vetoharjoituksella. 6x1,6km.

Jalat oli väsyneet ja hengitys tukossa. Päätin mennä ihan jalkojen tuntuman mukaan. Olen yrittänyt päästä tavastani tehdä vetoharjoitukset ylikovaa ja tänään se ainakin onnistui.

Ensimmäisen 1,6:sen keskivauhti oli 4min/km, vedot 2-4 n.3:45/km. Jos vedoissa annan periksi, niin yleensä se tapahtuu toiseksi viimeisellä. Nyt päätin rikkoa sitä kaavaa ja vetää sen tarkoituksella kovempaa - vauhdiksi tuli 3:35/km. Viimeisen taas jalkojen mukaan 400m loppukirillä n. 3:40/km keskivauhtia.

Hain tosiaan vauhdin sen mukaan mitä jalat vei - paitsi viidennen vedin vauhtia pakottaen. Sunnuntain pitkis ilmeisesti painoi vielä. Hengitys oli siis myös todella tukkoista, eikä olisi edes mahdollistanut kunnon happoharjoitusta. Koko ajan oli vaikeuksia saada vedettyä ilmaa. Ilma oli loistava, keli kohtuullinen paitsi toisessa päässä tuota mailin pätkää oli n. 300 metriä selvästi liukkaampaa. Palautuksen pituudeksi tuli jostain syystä 2:15.

Vaikka meno oli kankeaa se vähän aukeni loppua kohden. Myös pään kestäminen mennä päivän olon mukaan oli hyvä. Yleensä huono kulku tarkoittaa minulla päin vastoin sitä, että tulee pakotettua vauhtia vielä jopa aiottua kovemmaksi. Olin myös viime viikkoihin verrattuna aika aikaisin liikkeellä, kun jo 9.15 aloitin harjoituksen.

Link to comment
Share on other sites

Matolla vl 3*1km/1km. 4:26/4:17/4:08 ja rento aina 5:00. verroineen yht 10,25km + 10min k-pyörää. Yht 62min. Jalka ei kipeä juostessa, mutta kosketus arka lenkin jälkeen. Yhteenvetona, juoksen kovat (2-3 kertaa vkossa) ja muut tsuipaduipaa. Ja jos kipu lisääntyy lopetan senkin vähän. Nyt muuten oli se korokepala (n.5mm) oikeen kantapään alla. Alkuun tuntu tosi kömpelöltä (ei uskois 5mm vaan) mutta 3km jälkeen homma rullas ihan hyvin.

Link to comment
Share on other sites

Tahmeaa edelleen, taitaa mennä kohta kevään tavoitteet uudelleentarkasteluun:

Ootko kokeillut mitään harjoitusohjelmaa, millä saisit vauhdit esille? Peruskestävyyshän sinulla täytyy jo olla, kun olet niitä pitkiä juoksuja tehnyt. Luulisi, että joku tonnin tai kahden tonnin vetojen vetäminen voisi tehdä terää. Ensimmäisellä kerralla se voisi olla tuskaa, mutta seuraavalla jo helpompaa.

Link to comment
Share on other sites

Ootko kokeillut mitään harjoitusohjelmaa, millä saisit vauhdit esille? Peruskestävyyshän sinulla täytyy jo olla, kun olet niitä pitkiä juoksuja tehnyt. Luulisi, että joku tonnin tai kahden tonnin vetojen vetäminen voisi tehdä terää. Ensimmäisellä kerralla se voisi olla tuskaa, mutta seuraavalla jo helpompaa.

Itseasiassa tämän päiväinen oli yhdestä harjoitusohjelmasta poimittu avainharjoitus (kisavauhtinen), jota piti juosta n.6km. Hyppäsin vaan kelkasta puolessa välissä, vaikka kuivaa baanaa olisi ollut edessä. Tosin ensimmäinen 1,5km oli vastatuulta ja jäätä... joten oli hankalaa juosta, mutta kuitenkin. Kyllä mä odotan PE hierontaa kovasti, ensimmäinen E24:n jälkeen.

Painokin on ISO, 3kg tuli viikonloppuna lisää (nyt 82kg), joten jos koittaisi vaikka 5-7kg saada pois ennen huhti-toukokuuta. Tästä eteenpäin tehoja lisää kilometrien kustannuksella.

Link to comment
Share on other sites

Kuusikin kilometriä voi aluksi tuntua pitkältä, jos ei ole vauhdikkaampia juoksuja alla.

Mulla oli lokakuun puolivälissä tiistaina eka vauhdikkaampi harjoitus VR+ 1000m 4.05 (+600m hölkkää), 2000m 8.15 (+800m hölkkää), 1000m 4.05 (600m hölkkää), 2000m 8.15 (800m hölkkää) ja 1000m 4.00 + VR. Se tuntui raskaalta. Sitten lauantaina oli sellainen, jossa juoksin VR jälkeen 3x12minuuttia melkein täysiä 4min hölkkäpalautuksella. Ne tuntuivat raskailta, mutta juuri tuollaisen 12min jaksoi vielä vetää. Parin viikon päästä oli ti 8x1000m 4.05 ja la jo 30min melkein täysiä. Pikku hiljaa se nopeampi vauhti alkoi tarttumaan jalkoihin ja se sujui paremmin. Tammikuussa pystyin jo juoksemaan olennaisesti paremmin ja pidempiä matkoja kovaa, mutta oli mielestäni hyvä, että ekoilla kerroilla jaoin sitä osiin kuten 1-2km pätkiin. Ekalla kerralla 8.15 vauhti kakkosellakaan ei oikein joka vedossa toiminut. Toki hyödyin varmaan siitä, etten juossut ollenkaan pitkiksiä syksyllä eli kilsat pysyivät aisoissa. Vasta tämän vuoden puolella olen ottanut pidempiä lenkkejä mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Eilisen toisinto eli tunti kävelyä. Tosin eilistä reippaammin, ei mitään pikakävelyä mutta kuitenkin. Pariin otteeseen säikäytti, että sieltäkö se pistävä tunne taas päkiään ilmestyy mutta onneksi ei kuitenkaan.

Vaan mihin katosivat hienot kelit joista täälläkin vielä viikko sitten hekumoitiin, höh. Eli ihan mukava viima oli, eikä ennusteet lupaa paljoa parempaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy