Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kisapuku, märkäpuku...whaaat? aloittelija kysyy

Ulla
 Share

Recommended Posts

Mielessä siintää triathlon-harrastuksen aloittaminen, tai ainakin kertaalleen perusmatkan kokeilu.

Olen tässä melkeen koko työpäivän (toivottavasti pomo ei lue tätä) yrittänyt selvittää, että millä vaatetuksella kisa läpi vedettäisiin.

Mitä eroa on siis kisapuvulla ja märkäpuvulla? Jos ostan kisa-asun, vedänkö sillä uinninkin? vai tulisiko ostaa vielä märkäpuku kisapuvun päälle?

Ajatus olisi mennä Kiskoon 2.7., siellä uidaan meressä, vaikuttaako tuo valintaan...?

Tuossa ainakin kisa-asusta,löytyy varmaan muitakin ketjuja haulla.

http://www.juoksufoorumi.fi/vb/showthread.php?19584-Yksi-tai-kaksiosainen-kisa-asu&highlight=kisapuku

Tuo kisapuku on ihan kätevä märkäpuvun alla. Pelkällä kisapuvulla tai vaihtoehtoisesti pelkillä uikkareillakin voi perusmatkan kyllä kipaista. Märkäpuku on kuitenkin hyvä olla siinä päällä jos vesi on kylmää. Ja helpottaa tuo märkäpuku vähän uimistakin, koska se kelluttaa vartaloa korkeammalla.

P.S. Kisko on sisämaassa ja uinti on siellä järvessä, ei meressä ;)

Olen tässä melkeen koko työpäivän (toivottavasti pomo ei lue tätä) yrittänyt selvittää, että millä vaatetuksella kisa läpi vedettäisiin. Mitä eroa on siis kisapuvulla ja märkäpuvulla? Jos ostan kisa-asun, vedänkö sillä uinninkin? vai tulisiko ostaa vielä märkäpuku kisapuvun päälle?

Mä olen yhden kerran ollut startissa triathlon-kisassa, ja uinnissa käytin märkäpukua pelkästään sen takia, että se nopeuttaa täysmatkalla huomattavasti. Sekä helpottaa sitä. Lyhyemmillä matkoilla (perusmatka?) varmasti myös nopeuttaa siinäkin uintia, mutta tappiota voi tulla (varsinkin kokemattomalla) hieman tuossa vaihdossa. Mitä lämpötilaan tulee niin en usko kenenkään sen takia tarvitsevan pukua heinäkuussa sisävesissä.

Fillaroinnin (180km) vedin sitten fillarishortseissa ja Lidlin juoksupaidalla ja hölkän lenkkivarusteilla. Kyllähän vaihtoihin meni aikaa, mutta mielummin noin. Mitä lyhemmäksi kisa käy, sitä paremmaksi vaihtoehdoksi kyllä tulee tuo kisapuku, koska siinä voittaa vaihdoissa aika lailla.

Mitä lämpötilaan tulee niin en usko kenenkään sen takia tarvitsevan pukua heinäkuussa sisävesissä.

Eikös se ole niin, että jos vesi on riittävän lämmintä niin märkäpuku on säännöissä kielletty? Kisapuku on kehitetty juuri niitä lämpimiä olosuhteita (normaali triathlonin järjestämissijainti) varten eli ei tarvitse koko kisan aikana vaihtaa vaatteita.

Eikös se ole niin, että jos vesi on riittävän lämmintä niin märkäpuku on säännöissä kielletty? Kisapuku on kehitetty juuri niitä lämpimiä olosuhteita (normaali triathlonin järjestämissijainti) varten eli ei tarvitse koko kisan aikana vaihtaa vaatteita.

Näinhän sen PITÄISI olla, mutta eiköhän lähes joka kisassa jostain kohtaa järveä saada mitattua se 0,1c alittava arvo... tai sitten keväällä 0,1c ylittävä arvo... että päästään kisaamaan. Jos siis tarkalle mennään. Nykyään porukka haluaa kait uida märkäpuvulla ja sen tietää kisajärjestäjätkin.

Liiton sivuilta:

Märkäpuku on pakollinen:

alle 17 asteisessa vedessä, alin kilpailulämpötila on 13 astetta.

Märkäpuku on kielletty jos vesi on reitin etäisimmässä kohdassa 60 cm syvyydessä

22 astetta/1500 m ja alle (ETU ja ITU eliitti 20),

23 astetta/1501-3000 m,

24 astetta/yli 3000 m.

EDIT: mun mielestä tuo 24 astetta on ihan järjetön raja. Hyvin pysyisi vetämään "speedoissa" hieman raikkaammissakin vesissä.

Muokattu

Viime kesänä ainakin meni noi lukemat kevyesti rikki. Jos on vähän pienempi järvi niin esim. 22C saavutetaan aika helposti parin viikon lämpöjakson jälkeen.

edit. yks kaveri oli pari vuotta sitten Nokialla ja sanoi, ettei nähnyt muita startissa, joilla olisi ollut vain tavalliset uikkarit. Niin moni oli tosiaan laittanut sammakkopuvun. Hän sanoi olleensa todennäköisesti myös ainoa, jolla oli normi työmatkahybridifillari.

Muokattu

Viime kesänä ainakin meni noi lukemat kevyesti rikki. Jos on vähän pienempi järvi niin esim. 22C saavutetaan aika helposti parin viikon lämpöjakson jälkeen.

Nokialla uitiin märkäpuvulla, puolikkaan menijätkin. Varmasti olisi pärjännyt ilmankin, sen verran lämmintä vesi oli. Siitä en sitten lähde kiistelemään (oliko yli 23...) kun oli niin loistavat järjestelyt muutenkin ja mulle se oli ihan sama. Helpompi kisa oli ainakin nyt kun sai uida sen 3,8km "kumipatjan" päällä.

3.7. voi kyllä Suomessa uintipaikasta riippuen vesi olla ihan mitä tahansa 14-28C väliltä ja Lapissa tietty kylmempääkin. Viime vuodesta ei kannata tehdä paljon johtopäätöksiä. Olen ollut Suomessa kisoissa keskellä heinäkuuta jolloin vesi on ollut n.16C ja mm. 80-luvulla teräsmieskisoissa saatiin kilpailla vain koska järjestäjä ns. 'kalibroi lämpömittarinsa uudestaan' niin monesti että saatiin joku 15c lukema.

3.7. voi kyllä Suomessa uintipaikasta riippuen vesi olla ihan mitä tahansa 14-28C väliltä ja Lapissa tietty kylmempääkin. Viime vuodesta ei kannata tehdä paljon johtopäätöksiä. Olen ollut Suomessa kisoissa keskellä heinäkuuta jolloin vesi on ollut n.16C ja mm. 80-luvulla teräsmieskisoissa saatiin kilpailla vain koska järjestäjä ns. 'kalibroi lämpömittarinsa uudestaan' niin monesti että saatiin joku 15c lukema.

Totta, esim. 2 vuotta sitten ensimmäisessä kotirataironmanissamme veden lämpötila oli elokuun alkupäivinä n.18 astetta. "Hyvin" pärjäsi ilman märkäpukua, vaikka hieman viileää olikin.

Ymmärrän housujen laiton märkäpuvun alle, mutta eikö paita menisi kevyesti fillarin luota poimien? Itse ajattelin lähteä Kiskoon kokeilemaan lajia ja mieluusti laitan fillaripaidan päälle, mutta Haltin ajopaita on sen verran paksumpi, että se imaisee tarpeeksi vettä itseensä. Toisaalta kun kisaa itsensä kanssa, niin aika se ja sama meneekö vaihtoo hetken enempi tai vähemmän. Ei se vaihto kuitenkaan mene niin sujuvasti että sillä olisi kokonaisuuden kanssa kauheasti tekemistä.

Ymmärrän housujen laiton märkäpuvun alle, mutta eikö paita menisi kevyesti fillarin luota poimien? Itse ajattelin lähteä Kiskoon kokeilemaan lajia ja mieluusti laitan fillaripaidan päälle, mutta Haltin ajopaita on sen verran paksumpi, että se imaisee tarpeeksi vettä itseensä. Toisaalta kun kisaa itsensä kanssa, niin aika se ja sama meneekö vaihtoo hetken enempi tai vähemmän. Ei se vaihto kuitenkaan mene niin sujuvasti että sillä olisi kokonaisuuden kanssa kauheasti tekemistä.

Mulla ei meinannut millään mahtua tiukka pyöräilypaita päälle kun sitä koetin vetää märän ihon päälle uinnin jälkeen. Ehdotan että käyt ennen kisaamista jossain kokeilemassa kauonko aikaa kuluu kun vetää vaatteita päälle uinnin jälkeen ja miuluummin vielä jonkun vähän pitemmän uinnin jälkeen niin saat samalla simuloitua mahdollisia tasapaino-ongelmia pitkän vedessäoloajan johdosta.

Kävin kesällä yhden sprintti-kisan jossa kaikilla muilla oli kisapuvut märkäpuvun alla ja mulla oli vaan uikkarit. Se oli kyllä hyvä opetus siitä kuinka paljon oikeasti aikaa häviää kun joutuu kaikki kamppeet pukemaan päälle ennenkuin pääsee polkeen.

Mulla on ollut yhdistelmä tri sortsit ja pyörä paita märkäpuvun alla ja ei tuo mun paitani mitenkään merkittävästi muita teknisiä paitoja paksumpi mielestäni ole, merkiltään se on Nalini.

Kisa-asu olisi tietysti parempi mutta olen säästänyt yleisön siltä riemulta minkä sen näkeminen päälläni olisi saanut aikaan joten toistaiseksi on menty tuolla visuaalisesti korrektimmalla asulla.

Rookie

Viime kesänä Joroisilla kilpasarja ei saanut käyttää märkäpukua kun tuo raja ylittyi, mutta kuntosarjalaiset saivat halutessaan märkäpukua käyttää ja suurin osa käyttikin, itseni mukaan lukien ja harvoin on niin kuuma ollut uidessa:) Mutta, mitä huonompi uimari on, niin sitä enemmän tuosta märkäpuvusta kyllä hyötyy.

Kisapuku on kyllä hyvä ja varmasti paras ratkaisu, mutta kyllä ilmankin pärjää. Itse hommasin heti tuon kisapuvun ja en ole katunut. 2x puolimatkan olen mennyt+lyhyempiä kisoja.