Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Puolimaratonin sovitus maraohjelmaan


Charlie
 Share

Recommended Posts

Mitenkäs jengi sovittaa lyhyemmät kisat maraohjelmaan? Mulla 6 viikkoa HCR:n ja Forssan välillä, jotenka tuossa ei varmaan ongelmia tule. HCR:ään edeltävä viikko himmailua ja jälkeinen viikko palautumista. Puolimaran jälkeen mulla jalat ihan romuna pari päivää. Ehtii 2-3 pitkistä tekemään HCR:n jälkeen ennen Forssaa.

Kiinnostaisi tietää, kuinka esim HCR-Tukholma kombon juoksevat suunnittelevat juoksuohjelmansa - siinähän vaan 3 viikkoa väliä. Ja tietenkin tuon saman kombon (tai yhtä pitkän aikavälin) juoksijat kuin allekirjoittanut.

Lisäksi tulee huhtikuussa kymppi tuohon ja nämä lyhyet matkat on siis "harjoituksia" sitä Forssaa kohti.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

3vkoa ennen maratonia on optimaalisin puolikkaan paikka. Tampere taisi olla viime vuonna 4vkoa ennen Berliiniä, joten siinä oli kyllä viikko liikaa, mutta toisaalta olin kesän telakalla, enkä pystynyt tekemään kunnollista maraohjelmaa muutenkaan niin se meni ihan hyvin noin.

Toinen vaihtoehto on juuri tuo kuusi viikkoa. Mielestäni kolmen viikon sykleissä on hyvä mennä ja jos tekee 6 vkoa ennen kisaa puolikkaan niin sen jälkeen voi vielä tehdä oikeastaan 3 pitkistä, jonka jälkeen alkaa keventely. Jos taas puolikkaan kisa on 3 vkoa ennen niin se saa olla vika pitkis.

Link to comment
Share on other sites

Hcr:n ja Tukholman väli on ainakin mun mielestä ihan hyvä. Tosin se olisi ihan hyvä vaikka se olisi jossain muussakin paikassa. Eikä tuo vaadi mitään erikoisjärjestelyjä. Juostaan pois ja arvioidaan fiilis juoksun jälkeen ja sen mukaan jatketaan kohti Tukholmaa.

Kyllähän tuon saa varmasti hyvinkin monimutkaiseksi jos niin halutaan. Jätän tuon asian stressaamisen mielihyvin muille.

Link to comment
Share on other sites

Jos itse pystyisin ajoittamaan puolikkaan ja maratonin välin, ehkä 4-5 viikkoa olisi optimi eli maratonista taaksepäin laskettuna esim.

- 2 viikkoa kevyttä

- 2 viikkoa kovaa

- 1 kevyt viikko, (2-3 päivää täyslepoa puolikkaan jälkeen)

- puolikkaan kilpailu 5 viikkoa ennen maratonia

- kevyt viikko

Jos ja kun on hyvä harjoittelujakso takana ja tavoite maratonissa, tuo kahden viimeisen viikon kevyt jakso ennen maratonia on yksi tärkeimmistä viikoista maratontuloksen kannalta ja tietysti sitä pitäisi edeltää kovempi esim. kahden viikon harjoitusvaihe. Tähän kovempaan jaksoon puolikkaan kisan mahduttaminen muutakuin kovempana harjoituslenkkinä ei tuntuisi ainakaan itselle parhaalta vaihtoehdolta. Miksi mennä juoksemaan puoliväsyneenä lopputulokseltaan todennäköisesti huono kisa kesken kovimman harjoittelujakson ?

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Viimevuonna HCR:n jälkeen alkuviikko huilaillen ja loppuviikosta kevyesti lenkkeillen, seuraava viikko normaalia juoksentelua ja sunnuntaina 34km kovavauhtinen testilenkki ts. testasin miltä tuntuu vetää alle 3h maravauhtia 34km matka. Sen jälkeen sitten taas kevennellen ja viimeisellä viikolla ennen Tukholmaa ei sitten muistaakseni tullut kuin jotain aivan keveitä yhden täysillä vedetyn neljän kilsan lenkin lisäksi. Tämä ainakin omalla kohdallani toimiva ratkaisu.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen päätynyt siihen, että HCR 3 viikoa ennen Tukholmaa on viikko liian myöhään. Palautumisen kannalta puolikkaan ja maratonin juokseminen kolmen viikon välein ei varmaan ole mikään ongelma, mutta itse juoksen 3 viikkoa ennen maratonia mielummin oikein pitkän pitkiksen. 4 viikkoa ennen onkin hyvä paikka puolikkaalle.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy