Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Neuvoja, koska 100km viikot ja marat harjoitteina..


Jaavi
 Share

Recommended Posts

Tähtäin on siis Suomi-juoksussa 11.6. Mihin olisi hyvä sijoittaa ne 100km/vk:t, kun tällä hetkellä 60-70km/vk. Luultavasti en ehdi niitä montaa juosta. Onko järkeä juosta esim. 17.4 puoli mara pitkänä treeninä(lyhyt pitkä) ja sitten joskus toukokuun puoli välissä kokonainen mara myös pitkänä harjoitteena? niihin viikkoihin ympätä km:jä niin, että tulee se ainakin 100km. Olen 100km juoksijana ensikertalainen.

Link to comment
Share on other sites

Sillä MUTU:lla, joka tässä on kerääntynyt lukemalla, niin se harjoittelu kai kulminoituisi siten, että 4vko ennen kisaa olsii kovin viikko ja siitä 3 viimeistä viikkoa on sitten vähentämistä. Itsellä on tarkoitus vetää kovaa ainakin 4-5vko ennen tuota, jos tuonne nyt sitten lähden. Eli joskus kesäkuun ekalla puoliskollahan tuo oli, niin jossakin toukokuun puolivälissä ja sen jälkeen kai ......

Link to comment
Share on other sites

Ajattelin juosta treenikisat vähän samaan tapaan tosin 17.4 vain 17,4 (Länsiväyläjuoksu ja toukokuussa maraton.

Tuo upi:n esittämä malli on ihan pätevä. Tosin toimivin malli voi aika tavalla vaihdella henkilöittäin, joten tuon joutuu pitkälti hakemaan. Joillekin toimii vetää isompaa määrää lähelle kisaa ja toisilla taas pitää pidempi kevennysjakso ja kolmansille kumpi tahansa. Itse en varmaan paljoakaan lisää määrää lähempänä kisaa vaan mieluummin tehoja.

Link to comment
Share on other sites

Mulla kahden kerran kokemuksella molemmilla tasan yksi yli satasen viikko ennen Perniötä, 2009 helmikuussa (hiihtolomaviikko) ja

2010 toukokuun viimeinen viikko. Omalla kohdalla 2010 sujui paremmin, silloin juoksin siis toukokuun viimeisellä viikolla 102km,

kesäkuun ensimmäisellä viikolla keskiviikkona ja torstaina 22km lenkit ja sitten 8 päivää ei askeltakaan. 2009 kokeilin asteittain

vähentämistä lähelle Perniötä, mutta luulen että ainakin mun tasolla reipas määrännosto ja reilu lepo ennen kisaa toimii paremmin.

Link to comment
Share on other sites

Mulla olisi myös tarkoitus juosta satanen Perniössä ja sitä ennen toukokuun 14. päivä maraton ennätystä tavoitellen. Siksi olen aloitellut tässä Sepon maraton alle 3:20 -ohjelmaa, ja hatarana johtotähtenä olisi koettaa tehdä joku satasen viikko venyttäen pitkistä/tehden tuplapitkis/rypäs aina viimeisenä viikkona ennen kevyttä viikkoa. Tosin työmatkajuoksu (5-10x minimissään 8,5 km/viikko) taitaa taata kilometrejä ihan tarpeeksi muutenkin. Perniön lisäksi mulla on tähtäimessä kumminkin myös Kaustisen 24h, joten 35-50 kilsan ylipitkiä olisi hyvä saada alle edes kuukauden puolentoista välein. Muuten en edes murehtisi kovin hirveästi satasen viikoista tai (kovin) ylipitkistä lenkeistä. Ehkä kolme vähintään 35 km:n pitkistä jos saisit alle, ja malttaisit totuttaa jalkoja maratontreenin ohessa toimimaan taloudellisesti myös riittävän hitaassa (=satasen) vauhdissa, se voisi riittää tuon maratontreenin ohella satasen pohjiksi. Joku toinen on varmaan toista mieltä.

(Mulla on kokemusta kahdesta satasesta, toinen just Perniössä 2009, toinen viime vuonna omana mattojuoksutempauksena.)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

joiden mukaan tuli suunniteltua kevättä. Huomasin tuosta Jamaattan viestistä, että voisin Suomi-juoksua ajatellen pyrkiä juoksemaan sekä töihin että takaisin. Olen usein tehnyt niin, että juoksen vain toisen matkan ja tulen muilla keinoilla takaisin. Kevään koittaessa voisi kokeilla sitä yöjuoksua takaisin. Esim. metsän kautta töihin klo 16 (11km) ja paluu tien kautta (9km) klo 24, 01 tai 02, kuinka nyt työvuoro onkaan. Tien kautta on "turvallisempaa" yöllä, jos sattuu jotain niin apua saa helpommin. Näin tulisi harjoiteltua sitä Suomi-juoksun yötä varten hyvin.

Kiitos myös noista omakohtaisista kokemuksista kuinka lähestytään tavoitetta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy