Jump to content
Juoksufoorumi.fi



GrigoriSoiros

Puolimaraton alle 1.35

Recommended Posts

Ikäkysymys ja kokeilemalla tuon itselle oikean tavan löytää. Ikämiehenä hengityksen saan auki, jos keskiviikkona vähän sitä vielä kurnuutan. Keskiviikkona pitää tulla puuskutusta max. 5km. Parhaan vasteen olen saanut 5km kisasta, mutta joskus taas jo 4km kovavauhtinen on aiheuttanut tilanteen, jossa viivalla ei ole ollut palautunut olo. Välin to-pe työkuormitus / unet ratkaisevat usein ehtiikö palautua. Kalorivajetta ei itselläni saa olla, mutta ei mitään ruokaövereitä, joita ennen harrastin. Tsemppiä kisaan ja kokeiluihin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pysyn tässä ketjussa vankasti mukana. Tänään hcr:llä aika yli 1:41. Helsinki10 jälkeen juoksu muuttui kevyeksi, innostuin ja taisin juosta omaan palautumiskykyyn nähden liikaa. Ei tullut superkompensaatiota ei. Lähdin tänään matkaan tosi maltilla ja hyvä niin, sillä lopussa meinas vauhti hyytyä siltikin. No, pääosa matkasta mukavuusalueella ja tapahtumasta nauttien. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kova veto ekalle puolikkaalle, @vellu94! Siitä on hyvä jatkaa. Vatsavaivat voivat pikku hiljaa juoksukokemuksen myötä helpottaa, kun keho tottuu paremmin lajiin, ja luultavasti saat koko ajan lisää kokemusta siitä, miten kannattaa syödä ja juoda juoksupäivänä ja hieman sitä ennen. Tietystikään syömällä tai juomalla ei tulla juoksijaksi, mutta itselläkin keho oli ekojen puolikkaiden jälkeen varmaan vuorokauden shokissa. En pystynyt syömään 24 tuntiin juuri mitään eikä uni meinannut tulla, mutta oireet helpottivat, kun 21,1 km mittainen tosissaan ravaaminen ei päässyt yllättämään kroppaa enää yhtä pahoin. 

Eiköhän se 1.35 alitu monella muullakin, kun vaan jaksaa harjoitella. ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 26.5.2018 at 09.01, Pörkkis kirjoitti:

@vellu94, kova veto! Onnittelut! Tarkoititko, että puolessa matkassa väliaika oli noin 46 min? Nimittäin 10 km kohdalla 46 min tarkoittaisi melkoista negatiivista splittiä!

Kiitos!! En tarkkaan siinä puolessa välissä kelloa katsonut, joten en osaa ihan täysin sanoa puolen välin aikaa. Joka tapauksessa oma kello ja tulokset osoittivat, että matkavauhti pysyi tasaisena koko matkan (4:21-4:23min/km), jopa loppua kohden vähän kiihtyvänä. 🙂 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tervehdys!

 

Asetetaan tulostavoite puntariin. Availen ensin vähän taustoja: 30-v. mies, ei mitään urheilutaustaa ja samoin edellisten vuosien kestävyysliikunnat pyöreä nolla. En kuitenkaan ole kokenut olevani varsinaisesti rapakuntoinen eikä vanhoja vammoja tai lisäkiloja hidasteena.

 

Keskellä pimeintä viime talvea tuli lähdettyä iltalenkille. Enpä koskaan ollut edes tykännyt juoksemisesta, koska yleensä heti kramppasi jostain. Muutaman viikon kävelyn kautta juoksuun totuttelun jälkeen krampit jäivät kyllä taakse ja sain omassa testicooperissa lähtötasokseni suunnilleen 2600 m. Siitä maltillisesti kevättä kohti kilometrejä kerämään ja tavoitteeksi puolikkaan läpäisy kesällä.

 

Vikat harjoituskuukaudet kesä- ja heinä- nostin kk-kilometrit tasolle 160-170. Enempää ei vain siedä juosta, koska tottumaton olisi vaarassa ajautua ylikuntoon. Viimeiset neljä viikkoa ennen pääkisaa alkoi myös rasitusmurtuman esiasteen kaltainen oireilu jalkojen luissa. Pääsin kuitenkin starttaamaan elokuun alussa täydessä iskussa kisaan: ensin vauhtitestinä eka kerta elämässä kolmen tonnin cooperia vastaava veto ja muutamaa päivää myöhemmin puolimaratondebyytistä sain 7 kuukauden amatööriharrastelun tuloksena puristettua ajan 1:37 +alaosia.

 

Kisasuorituksessa ei ollut oikeastaan omaan silmään muuta vikaa kuin että viimeiset 4 kilometriä juoksua aika kovilla hapoilla, kun alku lähti tietenkin vähän liian innokkaasti. Hapenotto olisi sallinut pinkoa loppuunkin asti.

 

Mietin vain miten kannattaisi jatkaa juoksuja eteenpäin, jos motivaatiota tulevaisuuteen piisaa? Olisikohan minuuttien tulosparannus, jopa lähelle 1:30-taso saavutettavissa vain yhden seuraavan pk-kauden jälkeen, jos kaikki menee putkeen ilman suurempia vaivoja, onko jollakulla kokemuksia? Millä aikajänteellä tuolla tasolla ei-urheilijan kannattaa lähestyä rasituskestävyyden parantamista oikein?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 tuntia sitten, Wolff kirjoitti:

Mietin vain miten kannattaisi jatkaa juoksuja eteenpäin, jos motivaatiota tulevaisuuteen piisaa? Olisikohan minuuttien tulosparannus, jopa lähelle 1:30-taso saavutettavissa vain yhden seuraavan pk-kauden jälkeen, jos kaikki menee putkeen ilman suurempia vaivoja, onko jollakulla kokemuksia? Millä aikajänteellä tuolla tasolla ei-urheilijan kannattaa lähestyä rasituskestävyyden parantamista oikein?

Alle 1:35 pääset vielä tänä vuonna halutessa, 1:30 vaatii pikkasen lisää kilometrejä kk-tasolla, mutta jos motivaatiota löytyy niin olen melko varma että se tapahtuu jo ensi keväänä. Ainakin kehitys tähän mennessä on ollut jo sitä luokkaa etten epäile sitä pätkääkään.

 

Kilometrimääriä kannattaa lisätä pikkuhiljaa niin on suurempi todennäköisyys välttyä vammoilta, toinen vähintään yhtä tärkeä asia on kierrättää montaa eri kenkäparia ja oikeasti luopua niistä kenkäpareista joissa kilsat on täynnä. Mainitsemasi ylikuntopelkoa ei esiinny näillä määrillä, väsymystä saattaa esiintyä jos vedät liian kovia treenejä peräkkäisinä päivinä etkä ole levännyt riittävästi. Näissä tapauksissa lepopäivä(t) sekä kevyet palauttavat hölkkäpäivät saavat ihmeitä aikaan.

 

Tervetuloa ja tsemppiä! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Palataanpa tähän ketjuun, kun syksyn koitokset odottavat. 3,5 viikon päästä ajattelin mennä tantapuolikkaalle 1:35 alitusta hakemaan. Tänään kulki testimielessä juostu 10 km aikaan 42:10 joka epävirallinen oma ennätys. Aikamoinen yllätys itselle tuo aika. Pari lepopäivää teki kyllä hyvää juoksulle. 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 22.8.2018 at 21.25, I_K kirjoitti:

Palataanpa tähän ketjuun, kun syksyn koitokset odottavat. 3,5 viikon päästä ajattelin mennä tantapuolikkaalle 1:35 alitusta hakemaan. Tänään kulki testimielessä juostu 10 km aikaan 42:10 joka epävirallinen oma ennätys. Aikamoinen yllätys itselle tuo aika. Pari lepopäivää teki kyllä hyvää juoksulle. 


McMillan antaisi tuolla kympin ajalla 1:34:00 eli varmasti täysin tehtävissä onnistuneella juoksulla.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään puolikkaalla Espoossa. Ikinä ei ole ollut yhtä suuri helpotus maaliviivan ylitys. 4:30/km oli aivan liikaa tänään. Pakko hidastaa jo 5 km jälkeen ja loppu taistelua. Tässä, kun on hetken pohtinut harrastuksen mielekkyyttä, niin Vantaalla seuraava yritys. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy