Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Björn

Puolimaraton alle 1.20

Recommended Posts

2 tuntia sitten, tuomasnu kirjoitti:

HSM:n reitti on muuten aika hyvä ennätysten tekoon vaikka kisassa itsessään olisi hieman kehittämistä muuten. Sanoisin, että selkeästi nopeampi kuin Vantaa.

Onko vähemmän mutkia vai miksi? Vantaalla on kuitenkin aika vähän mäkeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 tuntia sitten, Jim kirjoitti:

Ambit2 mukaan HSM:llä nousua on n. 70 m ja Vantaalla 90 m. HSM:n nousut ovat terävämpiä.

En tiedä kuinka hyvin tuo pitää paikkansa

Omasta mielestäni Vantaa tuntuu tasaisemmalta ja nopeammalta

Ai missäs niitä teräviä nousuja on Spring Maratonin reitillä? Pari alikulkua? Muuta en keksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuuttia sitten, tuomasnu kirjoitti:

Ai missäs niitä teräviä nousuja on Spring Maratonin reitillä? Pari alikulkua? Muuta en keksi.

Katsoin vain Ambit2:n tallentamaa reitin profiilia. HSM:n terävät nousut kartalta katsoen ovat pian Vanhan Tuusulan tien jälkeen, eivätkä kovin teräviä ole. Kuitenkin Vantaa on Ambitin mukaan tasaisempi

 

Alla ensin HSM ja sitten Vantaa

 

HSM.JPG

Vantaa.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 14.4.2019 at 22.04, Jim kirjoitti:

Katsoin vain Ambit2:n tallentamaa reitin profiilia. HSM:n terävät nousut kartalta katsoen ovat pian Vanhan Tuusulan tien jälkeen, eivätkä kovin teräviä ole. Kuitenkin Vantaa on Ambitin mukaan tasaisempi

 

Käppyrät ovat aika viitteellisiä. Kyllä se Vantaakin ihan samalta korkeudelta alkaa kuin mihin päättyy, toisin kuin tuossa graafissa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puolikkaalla on tärkeätä se, että on kovia kirittäjiä. Mitä suurempi tapahtuma, sitä helpompi tehdä enkka. Viimeiset pari kilsaa pitäisi olla tasaista tai alamäkeä ja loppusuora mielellään jopa kilometrin jotta näkee, missä maali, kun raastaa kohti maalia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 18.4.2019 at 21.48, Baltsu kirjoitti:

Puolikkaalla on tärkeätä se, että on kovia kirittäjiä. Mitä suurempi tapahtuma, sitä helpompi tehdä enkka.

 

Tuo on kyllä tosi, että enkkayritys kannattaa tehdä tapahtumassa, jossa ei tarvitse juosta yksin. Suomessa varsin hyvä paikka yrittää alle 80 minuutin tuloksia on SM-maantiet, joissa riittää melko varmasti kirikumppania aina jostain 78' tuonne selvästi alle 70' asti. Kisat juostaan yleensä nopeilla kilpajuoksua varten viilatuilla reiteillä. Ei myöskään tarvitse miettiä netto- ja bruttoaikoja kun käytännössä kaikki mahtuu lähtemään viivalta tai ainakin tosi läheltä.

 

Käväisin tänä keväänä juoksemassa aikuisurheilun SM-kisoissa. Viimeisten viikkojen valmistautuminen oli vähän erilainen kuin normaalisti. Mulla oli kolme viikkoa ennen puolikasta Aktia-cupissa aika 37'36. Taustalla oli hallikisoja joiden perusteella vauhti riittäisi kyllä puolikkaalla, mutta oli hankala saada kestävyyttä riittämään. Syy on varmaan siinä, kun kertakaikkiaan juoksua on kertynyt liian vähän kevään mittaan. Lopetin Aktian jälkeen kaikki tehotreenit ja juoksin kovasti määrää. Aktian jälkeisellä viikolla vajaa 150 km käytännössä PK1 juoksua ja seuraavalla viikolla reilu 150 km. Toisen viikon lopulla huomasi, miten askel keveni ihan selvästi. Otin viimeisen viikon kevyesti ja HSM:n reitillä onnistuin sitten juoksemaan vähän alle 80' - käytännössä samaa keskivauhtia kuin Aktiassa.

 

Sanoisin siis, että puolikkaan treeneissä valmistautumisen viimeisillä viikoilla ei kannata unohtaa tätäkään vaihtoehtoa. Jotenkin paljon yksinkertaisempi systeemi kuin miettiä vetosarjojen pituuksia ja palautuksia.

  • Like 8

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 tuntia sitten, jogo3000 kirjoitti:

 

Tuo on kyllä tosi, että enkkayritys kannattaa tehdä tapahtumassa, jossa ei tarvitse juosta yksin. Suomessa varsin hyvä paikka yrittää alle 80 minuutin tuloksia on SM-maantiet, joissa riittää melko varmasti kirikumppania aina jostain 78' tuonne selvästi alle 70' asti. Kisat juostaan yleensä nopeilla kilpajuoksua varten viilatuilla reiteillä. Ei myöskään tarvitse miettiä netto- ja bruttoaikoja kun käytännössä kaikki mahtuu lähtemään viivalta tai ainakin tosi läheltä.

 

Käväisin tänä keväänä juoksemassa aikuisurheilun SM-kisoissa. Viimeisten viikkojen valmistautuminen oli vähän erilainen kuin normaalisti. Mulla oli kolme viikkoa ennen puolikasta Aktia-cupissa aika 37'36. Taustalla oli hallikisoja joiden perusteella vauhti riittäisi kyllä puolikkaalla, mutta oli hankala saada kestävyyttä riittämään. Syy on varmaan siinä, kun kertakaikkiaan juoksua on kertynyt liian vähän kevään mittaan. Lopetin Aktian jälkeen kaikki tehotreenit ja juoksin kovasti määrää. Aktian jälkeisellä viikolla vajaa 150 km käytännössä PK1 juoksua ja seuraavalla viikolla reilu 150 km. Toisen viikon lopulla huomasi, miten askel keveni ihan selvästi. Otin viimeisen viikon kevyesti ja HSM:n reitillä onnistuin sitten juoksemaan vähän alle 80' - käytännössä samaa keskivauhtia kuin Aktiassa.

 

Sanoisin siis, että puolikkaan treeneissä valmistautumisen viimeisillä viikoilla ei kannata unohtaa tätäkään vaihtoehtoa. Jotenkin paljon yksinkertaisempi systeemi kuin miettiä vetosarjojen pituuksia ja palautuksia.

 

Veditkö tuon määräblokin ihan extempore tyyliin, vai oliko taustalla enempi suunnitelmallisuutta, olitko vastaavaa kokeillut aiemmin? Määräähän sinä joskus aiemmin olet juossut paljonkin, jos oikein muistan. Paljonko on vko kilsat muuten olleet tänä talvena?

Muistelen, että oma idolini nimim catpaps on harrastanut myös kovaa määräblokkia ennen puolikkaan kisaa hyvällä menestksellä

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuuttia sitten, Raaka Arska kirjoitti:

 

Veditkö tuon määräblokin ihan extempore tyyliin, vai oliko taustalla enempi suunnitelmallisuutta, olitko vastaavaa kokeillut aiemmin? Määräähän sinä joskus aiemmin olet juossut paljonkin, jos oikein muistan. Paljonko on vko kilsat muuten olleet tänä talvena?

Muistelen, että oma idolini nimim catpaps on harrastanut myös kovaa määräblokkia ennen puolikkaan kisaa hyvällä menestksellä

 

Oon toki juossut aiemmin vastaavia määriä. Viime vuosi meni kuitenkin ihan plörinäksi enkä ole vielä päässyt uudestaan vauhtiin. Sain idean keskusteltuamme kavereiden kanssa Matti Heikkisen valmistautumisesta Seefeldiin. Hänhän sai kunnon nousuun tekemälä kovan määräjakson juuri ennen kisoja. Homma oli etukäteen suunniteltu, mutta suunnitelma syntyi Aktia-cupin tuloksen seurauksena hyvin lyhyessä ajassa.  Tänä vuonna olen juossut vasta vähän päälle 1000 km, joten ihan mittava määrän nosto tähän parille viikolle tuli.

 
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Raaka Arska mukavista sanoista. Itse en vain edelleenkään tarkasti tiedä mistä näitä ajoittaisia kuntopumseja tulee. Yksi vahva arvaus on, että teen vain kovempia pitkäkestoisia harkkoja ja ne on yleensä kiihtyvät pitkikset. Samalla peruslenkkien vauhdin ainakin hetkeksi PK2 alueelle, jossa voi huoletta käydä VK alueella.  

 

Viikko11

16.03. Lohjalla pääsin hirmu raastolla samaa vauhtia kuin nyt puolimaratonilla. Lohjalla 10km kisassa juoksin 37:37 (avg 171). Olin aivan naatti maalissa ja iloinen että pääsin alle 38minuutin. Tuntui karseelta koko kisa.

Seuraavalla viikolla joka päivä joko juoksua tai pyöräilyä, mutta kaikki hiljaista. Keskiviikon reeneissä lintsasin edelleen. su-pe välille reilu 12h kevyttä liikuntaa, ei tehoja kun hetkeksi keskiviikkona. Juoksua reilu 53km ja pyöräilyä 143km

 

Viikko12

23.03. Aktia 37:19. Pää ei ollut jotenkin mukana. Heti startissa hoksasin että nyt kulkisi kivemmin, mutta edellisen viikon Lohjan muisto siitä tunteesta rajoitti liikaa. Pelkäsin sitä pahaa oloa joka Lohjalla tuli. En uskaltanut mennä sinne karseelle alueelle ja kun käännön jälkeen tajusin oman sarjan voiton katoavan, tuli jotenkin henkisesti luovutus. Raastoa oli, mutta ei semmoista joilla itse saan enkkoja. Koko reissun avg. 168. Tälle viikolle 13h liikuntaa, josta juoksua 79km, pyöräilyä 136km

Siitä sunnuntaina vielä yksi hidas pitkis 25km, nopeus 06:08min/km avg 118. Tämän jälkeen nostin vauhdit PK2 puolelle.

Minulla se tarkoittaa juoksussa nopeutta 04:50 - 04:40, jossa avg on 137-145 paikkeilla.

 

Viikko 13

Juoksua 77km, pyöräilyä 216km. Viikon erikoisharjoitus oli kiihtyvä 25km, jossa lähtönopeus oli 5min/km ja viimeisen kilometrit hieman alle 4min/km. Nopeuden nosto hissukseen noin 5km syklissä. Tämä harkka tuntuu aina ja olen kokenut saavani tästä hyvin kuormaa kehoon. Vaikuttaa seuraavan yön uniin, mutta ei silleen haittaa. Viikon muut juoksut taisi mennä kaikki PK2 alarajalla vauhdeilla 04:40 - 04:50. 

 

Viikko 14

06.04. Vauhdin kevätjuoksu 36:16 (avg 176) Päätin jo lähdössä että nyt pirskale heti kovemmin. Piiskasin itteeni henkisesti. Joko komia hyytyminen tai raastolla alusta loppuun. Oli hirmu raskasta, mutta tuli pitkästä aikaa alle 37min aika. 3km kohdalla jo kävi mielessä että miten ihmeessä tätä jatkaa, mutta sitten sitä vain jaksoi, kun kituutteli kilometristä toiseen.

5km osuudet 18:19 ja toinen 5km vissiin 17:57.  Minulla on max. syke on suunnilleen 186 lyöntiä ja paluumatkan 5km osuus meni nopeudella 03:36 min/km, jossa syke oli jatkuvasti yli 180 lyöntiä.  Oli kiva yllätys tämä, puolikkaan SM kisaan aikaa viikko.

Tämä viikon kaikki juoksut 71km ja pyöräilyä 188km. Viikon kaikki juoksut PK2, vauhdit alle 5min/km.

 

Viikko 15

Tiistaina vielä PK2 juoksua 16km, mutta keskiviikkona jo ihan hissukseen PK1 alarajalla 18km 06:14min/km.

Torstai ja perjantai hyvin hentoa pyöräilyä reilu 70km yhteensä, ei juoksua.

Lauantaina 21,1km 01:19:13. avg 170. Aamusta herätyksen jälkeen 1-2km ylivaatetettuna kävin lämmittelemässä ja kisapaikalla sitten toiset alkuverkat 2km, jossa mukana pari kiihdyttelyä haavekisavauhtiin. Toisessa verkassa jo tuntuma notkiampi kuin aamuverkassa osa1.

 

Sori että tänne tavoiteketjuun innostuin raapustelemaan, mutta tällä tavalla itte sain kuntopiikin vähän tuurillakin ajoitettua oikeaan tapahtumaan. Voin tämän poistaa jos aiheuttaa takkua.

 

 

 

 

 

 

  • Like 6
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näissä on juuri sitä raastoa, joka minulta puuttuu. Jospa saisi aikaan juosta syksyllä joku puolikas ja harjoitella sitä varten. Voisi kokeilla tuotakin ja juosta myöhemmin syksyllä lyhyempi ultra 6 h. Minulla jää nykyään sykkeet liiaksi alueelle helppoa kovaa ja tosiraastaminen puuttuu. Harjoittelu kun on ollut enemmän ultraharjoittelua.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, catpaps kirjoitti:

Kiitos Raaka Arska mukavista sanoista. Itse en vain edelleenkään tarkasti tiedä mistä näitä ajoittaisia kuntopumseja tulee. Yksi vahva arvaus on, että teen vain kovempia pitkäkestoisia harkkoja ja ne on yleensä kiihtyvät pitkikset. Samalla peruslenkkien vauhdin ainakin hetkeksi PK2 alueelle, jossa voi huoletta käydä VK alueella.  

 

 

siitä ja noista kympin kisoista. Puolikkaan kisakunto jalostuu esiin juoksemalla alimittaisia kisoja ja se on ihan normaalia, että kevään eka kisa mene mönkään. Itseasiassa, jos saisi valita, niin se ensimmäinen kisa saisi olla joku 7-8km vain, koska silloin ei joka tapauksessa kuitenkaan kulje. 

 

Minusta optimaalinen puolikas menee sillä tavalla, että eka kymppi menee vähän käsijarru päällä, vaikka vauhtia onkin, mutta siinä on jotenkin sillai herkät jalat, joten se tuntuu helpolta. 12-13 km kohdalla alkaa tuntua jaloissa jonkinlaista väsymistä, mutta se oikeasti paha paikka tulee vasta joskus 4 km ennen maalia ja sitten pitää taistella. Jos on suoraa, tasaista baanaa tai alamäkeä ja paljon kirittäjiä, niin sinne mustalle alueelle on helpompi mennä. Pahinta on, jos lopussa on helle. Itsellänikin on kokemusta siitä, että lopussa mennään maksimisykkeille ja jos on kuuma, niin tuntuu, että taju lähtee. Sen sijaan jos ei ole ollenkaan kunnossa, niin silloin iskutus on tehnyt tehtävänsä, jalat ovat hyytyneet, joten se loppu on pelkkää selviytymistä ilman että joutuu edes koville.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



  • Alennukset jopa -70%


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy