Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
jiivee

Maantiepyöräily

Recommended Posts

Melkoisen myrskyvaroituksen Der Kaiser kieltämättä antoi, odotettavissa on jännittävin TdF vuosikausiin. Saas nähdä tuleeko Bassosta ensimmäinen Giro - Tour -tuplavoittaja sitten Marco Pantanin (1998). Minä ennustan (ja toivon) että Ullrich on satsannut tähän kauteen niin rajusti että hän voittaa Tourin ylivoimaisesti. Basson voitto Girossa näyttää jo melko varmalta vaikka kisa on vasta nippanappa puolessa välissä. Vuorilla voi tietenkin tapahtua mitä tahansa, mutta melkoisesti tasoitusta kovimmat mäkispesialistit Il Terribilelle ovat kilpailun alkupuoliskolla antaneet.

Vaikka se onkin saksalainen (vieläpä itä-), ja vaikka se ajaa saksalaistallissa, niin kyllä sympatiat on Ullen puolella. Kaikkien niiden vaikeuksien jälkeen, mitä sillä miehellä on ollut. Toki suuri osa ihan itse aiheutettuja.

Tour on ollut monta vuotta sellaista pelleilyä, ettei sitä ole viitsinyt edes katsoa, mutta tänä vuonna kiinnostavuus on jo giron ja vueltan luokkaa. Sen verran monta kandidaattia on voittajaksi. Valverde ei taida ihan vielä kestää kolmea viikkoa. Ensi kaudella sitten!

Minä en nimittäisi 'maailman parhaaksi polkupyöräilijäksi' ketään, joka ajaa vain yhden kisan vuodessa (silloinhan ei myöskään voi voittaa enempää). Ja siinäkin kahdeksan muuta ukkoa tekee töitä vain tälle yhdelle.

Eihän se kiellettyä toki ole, mutta onneksi muut joukkueet eivät pelaa näin. Olisi kisat aika tylsää katsottavaa.

Puhuttiinkohan edes samasta ajajasta...

Kyllä, kyseessä oli sama ylimielinen jenkki.... sikäli tuli virhe edelliseen kirjoitukseen, että piti laittaa lainausmerkit eikä heittomerkit sen "maailman parhaan" ympärille... Mieluusti olisin nähnyt esim. merirosvon parhaina päivinään texasia vastassa, tai siis näinkin courchevelin pätkällä ja sitten myöskin seuraavana päivänä kun il pirata hävisi ekassa ylämäessä maisemaan ja oli minuuttitolkulla karussa ja jenkki telkun välittämänä paniikissa. Valitettavasti pirata ei kestänyt uhkapelissään loppuun saakka... Kukaan muuhan ei vuosiin edes uskaltanut haastaa tosissaan..

Noihin ajotekniikoihin vielä. Pitkässä ylämäessä kannattaa ottaa ohjaustangosta keskeltä kiinni ja työntää takapuoli satulan perälle ja vääntää sieltä. Aivan päinvastoin, kuin tasaisella aika-ajoa ajettaessa, kun mennään ennemmin satulan keulalle istumaan ja otetaan tangosta alempaa kiinni.

Seisaalteen taas kannattaa nousta jyrkimmissä kohdissa, kun vauhti penkistä meinaa hyytyä. Myös lyhyitä mäkiä voi vetää seisaaltaan, säilyy paras mahdollinen nopeus ilman liian suurta rasitustason nousua. Pyöräkisoissahan irtiottoyrityksiin mäessä vastataan aina seisaaltaan polkien.

Noita on hyvä verrata juoksupuolella maratoonarin ja mailerin askeleisiin. Seisaaltaan ajaminen on mailerin, jopa sprintterin askellusta, kun taas satulasta polkeminen on traloudellista maratoonarin askellusta. Testaa jiivee noita tekniikoita pitkässä mäessä samalla vauhdilla ja kato sykkeitä.

Joo, nyt on tullut vähän testailtua noita ja kyllähän se näin varmasti on kun tuossa ylhäällä seisoo. Eli pitemmissä loivissa nousuissa penkin taka-osasta pyöritellen reippailla kampikierroksilla tuntui parhaalta ja vauhtikin pysyi kohtuullisena.

Lyhyet jyrkät mäet seisaallaan koska a) ainakin meikäläisen pyörästä loppuu takapakka kesken tai B) jaloista loppuu paukut kesken niin seisaallaan homma hoituu mukavasti eikä syke kuitenkaan liiaksi karkaa...

Onnea muuten vaan cyricille uudelle fillarille! Komea on, vastaavanlaista olen katellut itekin (shimanon 105-sarjalla tosin). Piti muuten oikein tarkistaa että millaiset renkaat tuossa mun fitnesspyörässä on, ja nehän on 32mm mutta muuten slicksit. Etää tästä näkee tätä mun tekniikkapuolen tietämystä...

Merkillisen velttoa väkeä nämä nykypäivän ammattipyöräilijät kun pieni räntäsade saa aikaan protestointia reittiä vastaan. Tämän vuoden Giron odotetuin etappi jäänee tyngäksi ajajien lakkomentaliteetin takia. :surrender:

Onneksi "Vuorten enkeli" Charly Gaul ei ole enää keskuudessamme näkemässä moista velttoilua.

EDIT: Jep, nyt tuli vahvistus että loppunousun viimeiset 5 km jäävät ajamatta "heikkojen sääolosuhteiden" takia.

EDIT2: Ai kuka Charly Gaul? Vuoden 1956 Giro d'Italian voittaja, joka sinetöi voittonsa nousemalla lumimyrskyssä ajatussa Monte Bondonen nousussa kokonaiskilpailun sijalta 24 (!, Peter Selin tosin puhui sijasta 11) kärkeen. Lisätietoja täällä

Hei pyörä gurut!

Nyt olis sellainen projecti meneillään että pitäisi saada maastopyörästä mahdollisimman katukelpoinen.

Fillarin karkeakuvioiset maastorenkaat on vaihdettu sileä pintaisiin "slikseihin" ja laitettu painetta niin että paikat putoaa hampaista vähänkään röykkyisemmällä alustalla.

Mutta mulle tuli mieleen että sopisiko tuollaiseen maasturiin vaihtaa sellaiset "kippura sarvet" suoran ohjaustankon tilalle, koska nyt ajoasento on pidemmän päälle liian pysty ja tykkäisin mielummin pitää kahvoista kiinni sillan päin että kämmenet ovat vastakkain vastakkain (ju nou?).

Mitä mieltä olette, onko ylipäätään järkevää kun kustannuksia nostaa ohjaustangon lisäksi kaksi kappaletta jarrukahvoja sekä etu- että takavaihteenvalitsimet. Tietysti olen myös kiinnostunut käytettynä ostamaan yllä mainitut palikat jos joltakulta sellaisia autotallin perukoilta tarpeettomana löytyy.

Myös muita niksejä saa esittää ko. projectin valmiiksi saattamiseksi.

Rookie