Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
jiivee

Maantiepyöräily

Recommended Posts

Toisaalta lähes minkä tahansa kilpapyörän vanteet ja runko ovat kuitenkin laadukkaammat ja kestävämmät kuin sen perushelkaman, jolla surutta paukutellaan menemään hiekkateillä ja routakuopissa.

Omaakin maantiepyörääni aluksi säälin ja varoin jopa rosoisemmalla asfaltilla. Kunnes kerran tuli epähuomiossa täräytettyä teräväreunaiseen monttuun noin kuuttakymppiä. Ihmeen kaupalla onnistuin pysymään pystyssä ja tärskystä selvittyäni ensimmäinen ajatus oli että toivottavasti vain rengas hajosi, mutta oikeasti pelkäsin myös kiekon ja etuhaarukan saaneen vaurioita. Tarkempi tutkimus osoitti ettei edes rengas ollut kärsinyt mitään vaurioita ja vanteet olivat täysin suorat niin sivu kuin pystysuunnassa.

Tuollaiset kuopat pyrin silti välttämään, mutta normaaleista asfalttihalkeamista ajan nykyisin maantiepyörällä täysin surutta. Renkaina on 23 mm perusasfalttirengas Continental GP3000, kiekkoina on perustreenikäyttöön tarkoitetut Campagnolo Protonit. Niin ja pyörä on vm. 2001 Bianchi SL Lite Alloy, jonka ostin pari vuotta ja vaivaiset 800 km (!) ajettuna varsin edullisesti. Osat ovat Campagnoloa, kuten italialaisessa maantiepyörässä pitääkin olla ja väri on ainoa oikea eli celestenvihreä.

Kyllä ne maantiepyörän renkaat satunnaisen hiekkatielle poikkeamisenkin kestävät kun ei ihan keveimpiä kilparenkaita laita alle, mutta kovin pitkään en hiekkatiellä viitsi noin 8 barin rengaspaineilla ajaa. Mikäli tarkoitus on ajaa enemmän hiekkateillä on hieman järeämmillä renkailla varustettu cyclocross-pyörä mainio ratkaisu.

Hiekkatie- ja polkuajeluun mulla on etujousituksella varustettu Kona Caldera -maasturi vm. 2004.

Nyt kiinnoistais saada kokemuksia maantiepyörän renkaiden kestävyydestä. Kun on jostain päähän iskostunut sellainen kuva, että ne hajoaa suurinpiirtein silmissä.

:kumarrus:

No ei nuo nykyaikaiset pistosuojatut renkaat kyllä silmissä hajoa. Toistaiseksi multa on mennyt vain yksi rengas viime kesäkuun jälkeen ja sekin hajosi liian matalan rengaspaineen vuoksi. Tietysti en ole mitään hirmuisia määriä ulkona ajanut, mutta kuitenkin teillä joilla on ollut soraa asfaltilla yms. Ja aika sutjakastihan sitä uuden renkaan vaihtaa, niin ettei se kylä mikään hyvä syy ole olla ostamatta maantiepyörää jos kerran ajaa päällystetyillä teillä.

Mulla on sitten siitä välimaastosta, eli Crescentin ns. fitness- pyörä.

Suht kapeilla 26mm renkailla ja maantievälityksillä (shimanon halpisosat tosin)

Ohjaustanko on suora, ja siihen hankin tri- /aerotangon pitkiä lenkkejä varten.

Ostin pyörän pari vuotta sitten, eikä ollut silloin vielä mitään hajua että triathlon alkaisi kiinnostamaan. Eli tämä kesä sotketaan tuolla menemään, ja syksyllä siitä saa joku halvalla hyvän fillarin.

Perusajeluun vallan mainio kapistus, mutta jos kisailu on mielessä niin ei ehkä paras mahdollinen....mutta kestää noita sora-osuuksiakin vähän paremmin...?

Veronpalautuksia olisi luvassa ja arvatkaapas mihin ne käytetään? Kävin tuossa kuolaamassa yhtä Bianchia ja yhtä Cannondalea... Ensi fillari-lehdessä on muistaakseni vertailussa maantiepyörät hintaluokassa 1500€ , eli siitä asiantuntevaa vinkkiä sitten!

Nii sitä en tiiä et tuleeko sitä paljonkin hiekkateitä ajeltua. Mut muutamalla hyvällä lenkillä on jokunen kilometri hiekkatietä välissä.

Oon miettinyt tollaista konan jake pyörää. http://www.konaworld.com/shopping_cart/FrontEnd/Products/product_detail.aspx?productid=351&parentid=253

Maastopyörän jälkeen liikkuu varmaan ihan tarpeeksi kovaa ;)

Nii sitä en tiiä et tuleeko sitä paljonkin hiekkateitä ajeltua. Mut muutamalla hyvällä lenkillä on jokunen kilometri hiekkatietä välissä.

Oon miettinyt tollaista konan jake pyörää. http://www.konaworld.com/shopping_cart/FrontEnd/Products/product_detail.aspx?productid=351&parentid=253

Maastopyörän jälkeen liikkuu varmaan ihan tarpeeksi kovaa ;)

Ei jokunen kilometri hiekkatietä mitään haittaa. Sitten jos säännöllisesti ajelee hiekkateitä, asia on eri. Siis suuria osia lenkeistä. Vesisateella kannattaa kans välttää hiekkateitä, sateella kun renkaat tuppaa puhkeamaan helpommin. Hyvä pyörähän tuo on ja ei kun ostoksille..

Hyvä pyörähän tuo on ja ei kun ostoksille..

Heti kunhan kesäloma rahat napsahtavat tilille :rock:

Tai ostan itseasiassa pikkaisen aikaisemmin veljeni visan avulla. Olen menossa kesäkuun alussa espooseen. Käyn sit samalla reissulla helsingissä ostamassa pyörän :eclipsee_steering:

Tuohon Jakeen saa sitten heti ensimmäiseksi varautua päivittämään polkimet kelvollisiin lukkopolkimiin. Cyclocrossariin sopinee maastopyörissä käytettävät SPD-polkimet, halvimmista köyhtynee muutaman kympin ellet sitten saa tingattua niitä noiden varvaskoukkupolkimien tilalle jo ostovaiheessa. Suosittelen tinkaamista, noilla varvaskoukuilla ei ole 2000-luvulla mitään käyttöä.

Runko on näemmä samaa 7005 alumiinia kuin meikäläisen saman merkkisessä maasturissa eli pyörä ei ole sieltä keveimmästä päästä. Tuskin se treenikäytössä mitään kuitenkaan haittaa.

Jake the Snake olisi varustettu kevyemmällä rungolla ja laadukkaammalla osasarjalla sekä valmiiksi lukkopolkimilla, mutta hintaakin on melkoisesti enemmän. JtS:n kanssa samaa hintaluokkaa olisi täysverinen maantiefillari Zing, jonka 23-milliset renkaat taatusti kulkevat asfaltilla kevyemmin kuin cyclocrossarien 35-milliset. Eikä ne maantiepyörän renkaat muutamasta soratiekilometristä vielä tärviölle mene, jos vähän katselee ajolinjoja.

Hyvä pyörä se Jakekin varmasti on ja hinta on ainakin kohdallaan ominaisuuksiin nähden.

Joo, huomasin myös sen että budjettiin täytyy varata + 200-300€ päälle pyörän hinnan. Maantiepyörien hinnat on käsittääkseni aina ilman polkimia. Polkimien (hyvät yli 100€) lisäksi tarvitaan sitten kunnon kengät, mittarit, ajohanskaa, -housua - paitaa, varakumppaa...

Niin ja tietty tinkitaidosta on apua, mitä saa kinuttua kaupan päälle!

Kyllähän Jakella maantiellä ajelee, mutta mikset kuitenkin laittaisi samantien maantiepyörän? Cyclocrossarilla rällätään kisoissa pellolla ja poluilla ja kanniskellaan esteiden yli, maantiefillarilla kyllä ajelee satunnaiset hiekkatiet ihan sujuvasti. En ole fillareiden eroihin tarkemmin tutustunut, mutta luulis ainakin rungon olevan kevyempi. Liekkö geometrioissa eroja...

Renkaissa tietenkin on eroja. Itellä on nyt alla Michelin Meganiumit, joilla heittää pienten tietyömaan sepeleidenkin yli...

Joo, huomasin myös sen että budjettiin täytyy varata + 200-300€ päälle pyörän hinnan. Maantiepyörien hinnat on käsittääkseni aina ilman polkimia. Polkimien (hyvät yli 100€) lisäksi tarvitaan sitten kunnon kengät, mittarit, ajohanskaa, -housua - paitaa, varakumppaa...

Niin ja tietty tinkitaidosta on apua, mitä saa kinuttua kaupan päälle!

Tuolla Fillari-lehden forumilla näyttää olevan suosittua tilailla pyöriä/oheissälää esim.saksasta.Varsinkin hifistely kamassa näemmä suuria säästöjä.

Niin,ja mun mielestä kilpapyörää ei kannata ostaa jos ei koskaan ajele numerolappu rinnassa! ...kova kyyti,vain pari km/h nopeampi.

Niin,ja mun mielestä kilpapyörää ei kannata ostaa jos ei koskaan ajele numerolappu rinnassa! ...kova kyyti,vain pari km/h nopeampi.

Olen eri mieltä.

Oletko ikinä ajanut nykyaikaisella maantiekilpurilla? En ole koskaan ajanut maantiellä kilpaa (ja tuskin ajankaan), mutta silti mulla on maantiepyörä treenivälineenä. Kyyti asfaltilla on paljon mukavampaa kuin työmatkapyöränä käyttämälläni wanhalla täysalumiinisella maastofillarilla, kiitos hiilikuituhaarukan ja kunnollisten kiekkojen. Sillä onko maantiefillari lenkkikäytössä yhtään hybridiä tai maasturia nopeampi ei ole mulle käytännössä merkitystä, mutta käyrän tangon tarjoamat otemahdollisuudet ovat monin verroin monipuolisemmat kuin hybridin suorassa tangossa.

Minäkin olen hieman miettinyt cyclocross fillarin hankkimista. En tiedä pyöräilystä paljoakaan, mutta monet järkiseikat puoltavat mielestäni cyclocross pyörän ostoa. Ensimmäinen syy on että yksi pyörä riittää. Cyclocross pyörällä voi ajaa keskuspuiston hiekkateitä ja muita huonoja teitä. Keväällä voi ajaa maantiellä ja pyörätiellä kovaa vaikka kaikki talven hiekat ei olisikaan vielä poistettu. Sen lisäksi ajoasento on kai hieman pystympi, mikä aiheuttaa vähemmän selkäongelmia ja selän puutumisia. Cyclocross pyörään voi lisäksi laittaa kapeammat kumit jos haluaa joskus osallistua johonkin triatloniin tai kuntoajoon maantiellä.

Minä myös ostaisin ehdottomasti cyclocrossarin, jos olisi varaa hankkia joku yleiskäyttöpyörä. Kuitenkin niin kauan kuin harrastaa asfaltilla pitkiä lenkkejä, niin maantiepyörä on ehdoton. Se ei kuitenkaan ole kovin mukava, jos tien pinta on huonolaatuinen. Tähänkin voi tosin hieman vaikuttaa vaihtamalla maantiefillariin esim. 28mm renkaat normi-23:n sijaan.

Itse hankin viime marraskuussa pari vuotta vanhan Olmo Antares maantiepyörän, käytännössä pyörä oli vaan sisäänajettu.. omistaja oli kuulemma heti halunnutkin täyscarbonipyörän. Campan Centauria täyssetti osina ja Scirocco kiekot Vittoria Rubino 23mm kumeilla. Aika iloisesti kulkee!!

Polkimina mulla on Shimanon SPD maastolukkikset kun en viitsinyt alkaa toisia kenkiä heti ostamaan maantieajeluun.

Ja maastoon löytyy sit Sunn Vertik teräsraamin ympärille kasattu jäykkäperäinen. XT/XTR komponettia RS SID keulaa etc.

On se ihan toinen juttu ajella maantiepyörällä asfalttilenkkejä. Mikäli joutuisin kuitenkin vaan yhden pyörän hankkimaan kaikkeen mahdolliseen käyttöön olisi cyclokrossari varmaan viisain valinta.