Jump to content
Juoksufoorumi.fi

2 x harjoitusta päivässä?


Jani_1987
 Share

Recommended Posts

Mietin että onko hyvä idea harjoitella 2 kertaa päivässä?

Ajattelin sellaista että jos aamulla olisi vaikka VK-lenkki,

ja illalla PK-lenkki?

Vai olisko parempi vetää 2 x PK ja sitten VK toisena päivänä milloin ei ole muuta?

Enkä tarkoittanut mitään parinkymmenen minutin palauttavia vaan ihan kunnon lenkkejä?

Itsellä varmaan olis VK-hiihto ja PK-juoksu näin talvella...

Edit: Miten nopeasti voi noita kokonaiskilometrejä viikossa nostaa?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 29
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mietin että onko hyvä idea harjoitella 2 kertaa päivässä?

Mielestäni idea on erinomainen siinä vaiheessa, kun harjoittelu on muuten päivittäistä ja on tarve vielä koventaa harjoittelua.

Kahta päivittäistä harjoitusta voi toteuttaa monella tapaa, eikä siihen mitään yleispätevää yhtä oikeaa tapaa olekaan. Ainakin alkuun voi olla hyvä idea tehdä päivän toinen harjoitus joko ns. palauttavana harjoituksena tai muuten kevyempänä harjoituksena. Ehkä hyödyllisimpänä olen itse kokenut palauttavan lenkin seuraavalle aamulle illalla tehdyn kovan harjoituksen päälle. Tämä tuntuu edistävän palautumista ja seuraavana iltana sujuu peruskestävyysjuoksu paremmin. Toki peruskestävyyden harjoittamisessa ihan "kilometrien keräily" kahdella normaalin mittaisella PK-lenkillä toimii myös.

Tärkeää on joka tapauksessa tarkastella kehon tuntemuksia, ja jos PK+VK-yhdistelmä yhdelle päivälle tuntuu kuormittavalta, niin sitten tulee keventää.

Viikkokilometrien lisäyksessä on tullut vastaan erilaisia nyrkkisääntöjä. Varmaan 10% lisäys viikkotasolla on aika lailla maksimi, eikä sitäkään tietenkään voi jatkaa kovin pitkään.

Link to comment
Share on other sites

Mietin että onko hyvä idea harjoitella 2 kertaa päivässä?

Ajattelin sellaista että jos aamulla olisi vaikka VK-lenkki,

ja illalla PK-lenkki?

Minä tekisin nuo toisin päin. PK aamulla ja Vk illalla, mutta makuasioitahan nämä.

Muutenhan kahden päivälenkin zydeemillä saa parhaiten lisättyä harjoituskilometrejä.

Link to comment
Share on other sites

Mä olen tykännyt yhdistelmästä, jossa aamulla juostaan n. 5 km kevyt lenkki ja illalla puolestaan toinen, pk- tai vk-harjoitus päivän mukaan. Harmi vain, että ei juuri ole aikaa tehdä aamulenkkejä. Parasta on se, miten kevyesti illan harjoitus yleensä sujuu aamulenkin jälkeen. Tuossa systeemissä käsitän aamuharjoituksen ennen kaikkea iltaan valmistavana harjoituksena. Varsinkin heti aamulla juostu lenkki kannattaa juosta hyvin kevyenä. Syke on mulla helposti 10 iskua normaaleja pk-lenkkejä alempana ja vauhti 20 s/km hitaampaa, vaikka tuntuma on sinällään aika vastaava normaaliin pk-lenkkiin nähden.

Link to comment
Share on other sites

Montako huilipäivää porukalla on viikossa? Minulla on aina 2 eli harjoitelle 3 päivää peräkkäin sitten huilipäivä sitten 2 harjottelupäivää ja huilipäivä ja taas kolme harjottelupäivää jne.

Onko tuossa mitään ideaa harjoitella viikossa 5 päivää vähän enemmän ja sitten huilata 2 päivänä?

Osa kai harjoittelee 6 päivää viikossa?

Harjoittelen varmaan jonku aikaa vielä vain kerran päivässä, yritän tässä vain miettiä miten lisään harjoittelua kun siihen tulee tarve :)

Link to comment
Share on other sites

Montako huilipäivää porukalla on viikossa? Minulla on aina 2 eli harjoitelle 3 päivää peräkkäin sitten huilipäivä sitten 2 harjottelupäivää ja huilipäivä ja taas kolme harjottelupäivää jne.

Onko tuossa mitään ideaa harjoitella viikossa 5 päivää vähän enemmän ja sitten huilata 2 päivänä?

Osa kai harjoittelee 6 päivää viikossa?

Harjoittelen varmaan jonku aikaa vielä vain kerran päivässä, yritän tässä vain miettiä miten lisään harjoittelua kun siihen tulee tarve :)

Kyllä ensin kannattaa pyrkiä siihen, että harjoittelee joka päivä tai ainakin kuutena päivänä viikossa, ja vasta sitten ottaa toisen lenkin päivään. Ja ellei kyse ole vain kevyestä aamulenkkeilystä, ei niitä kahden lenkin päiviä kannata heti montaa kertaa viikossa tehdä. Huippu-urheilijat tietysti pystyvät tekemään joka päivä kaksi lenkkiä, mutta kuntoilijan kannattaa miettiä, mitä niillä toisilla lenkeillä tekee, ja olisiko sittenkin parempi keskittyä tekemään avainharjoitukset kunnolla ja levänneenä.

Kiinnostaisi muuten tietää, minkälaista aikaa olet tavoittelemassa.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä ensin kannattaa pyrkiä siihen, että harjoittelee joka päivä tai ainakin kuutena päivänä viikossa, ja vasta sitten ottaa toisen lenkin päivään. Ja ellei kyse ole vain kevyestä aamulenkkeilystä, ei niitä kahden lenkin päiviä kannata heti montaa kertaa viikossa tehdä. Huippu-urheilijat tietysti pystyvät tekemään joka päivä kaksi lenkkiä, mutta kuntoilijan kannattaa miettiä, mitä niillä toisilla lenkeillä tekee, ja olisiko sittenkin parempi keskittyä tekemään avainharjoitukset kunnolla ja levänneenä.

Kiinnostaisi muuten tietää, minkälaista aikaa olet tavoittelemassa.

Ens kesänä maraton alle 4:30 mutta näin talvella hiihto on ykköslaji, aika huonossa kunnossa olen ku tässä oli parin vuoden tauko urheilusta. Siksi kysyin ku aikaa harjoittelemiseen on 24/7 niin olin miettiny sitä jos nyt aluks kokeilis yhtenä päivänä kaks harjoitusta ja kattoo mitä kroppa sanoo että onko liian rankkaa vai ei :)

Link to comment
Share on other sites

Montako huilipäivää porukalla on viikossa? Minulla on aina 2 eli harjoitelle 3 päivää peräkkäin sitten huilipäivä sitten 2 harjottelupäivää ja huilipäivä ja taas kolme harjottelupäivää jne.

Onko tuossa mitään ideaa harjoitella viikossa 5 päivää vähän enemmän ja sitten huilata 2 päivänä?

Osa kai harjoittelee 6 päivää viikossa?

Harjoittelen varmaan jonku aikaa vielä vain kerran päivässä, yritän tässä vain miettiä miten lisään harjoittelua kun siihen tulee tarve :)

En pitäsi huileja ollenkaan jos en olisi muiden "armoilla" oon huomannu että tosi kevyt 30min palauttaa täysilepoa paremmin

Link to comment
Share on other sites

Ens kesänä maraton alle 4:30 mutta näin talvella hiihto on ykköslaji, aika huonossa kunnossa olen ku tässä oli parin vuoden tauko urheilusta. Siksi kysyin ku aikaa harjoittelemiseen on 24/7 niin olin miettiny sitä jos nyt aluks kokeilis yhtenä päivänä kaks harjoitusta ja kattoo mitä kroppa sanoo että onko liian rankkaa vai ei :)

4:30 ajan saat kyllä kerran päivässäkin treenaamalla. Lisää pikkuhiljaa treenikertoja, sitten määrää ja sitten tehoja.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy