Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Puolikkaan ja maravauhdin ero???

Oppressor
 Share

Recommended Posts

Te überkokeneet kehäketut, avittakaa vastamäessä...

Mikä on Teillä puolikkaan ja maravauhdin ero 10, 20 , 30 sek / km vai jotain ihan muuta? Ja mikä on ollut keskisykkeiden ero??

Aiemmat 7 läpihölkättyä maraa olen aina mennyt tavoitevauhtia hakien, mutta tänä vuonna tilanne kääntyy siihen, että mennään tavoitesykkeellä - senpä vuoksi kiinostaakin kokeneempien erot.

• Replies 31
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Näitä kaavojen paikkansapitävyyttä on tässä pohdittu aiemmin, ja ainakin omalla kohdalla ei ole oikein mikään laskutapa pitänyt paikkaansa.

Eli puolimaratonin ennätys on huomattavasti "parempi" kuin ennusteet tästä laskettuna täysmatkalle. Yksilölliset ominaisuudet ja tietty treenin laatu/määrä vaikuttavat paljon yksilöllisesti tuohon yhtälöön.

Sykkeistä sen verran, että siinä "vakioero" on n. 10 pykälää. Eli maralla aloitussyke on n.155 ja loppua kohti se hiipii reiluun 160:een, puolikkaalla sitten 165 nousten sitten loppua kohti päälle 170:n.

15 maratonia ja varmaan parisenkymmentä puolikasta olen juossut, enkä ole tosiaan löytänyt mitään loogista yhteyttä noiden välillä.

Tykkään juosta kovempia treenejä läpi vuoden, joten ehkä tuo vaikuttaa siten että vauhtikestävyyttä löytyy enemmän lyhyemmälle matkalle? Tai sitten "se" päivä joka sattuu vaan kerran elämässä sattui juuri tuohon puolikkaan ennätysjuoksuun :-)...

Tykkään juosta kovempia treenejä läpi vuoden, joten ehkä tuo vaikuttaa siten että vauhtikestävyyttä löytyy enemmän lyhyemmälle matkalle? Tai sitten "se" päivä joka sattuu vaan kerran elämässä sattui juuri tuohon puolikkaan ennätysjuoksuun :-)...

Näin se varmaan on. Itselläni oli aluksi niin, että 5K ja 10K perusteella olisi maran ja puolikkaan pitänyt ennusteiden mukaan kulkea kovempaa kuin mitä sitten kisoissa kulki. Nyt kun tahkosin suht paljon pk:ta läpi talven ilman kovempia treenejä niin tilanne onkin se että ainakin puolikas menee melkeen samalla vauhdilla kuin 5K ja 10K matkat ja varmaan se maratonkin menisi about siihen aikaan, mitä taulukot noiden alimatkojen perusteella ennustavat.

Mä en mikään kokenut ole, mutta mulla näyttää olevan päinvastoin kuin esim. Jiiveellä. Viime vuonna puolikas meni parhaimmillaan 4:07 min/km -vauhtia ja kokonainen 4:19 min/km, eli 12 sekuntia näyttää ero olleen.

Itse asiassa maratonin viime kilometreillä iski vielä melko ilkeät krampit joten todellisuudessa matkavauhtien välinen ero vieläkin pienempi. Keskisykkeistä mulla ei ole hajuakaan.

Miten sykkeitä voisi suhteuttaa myös ensikertalaisille, eli jaksaako noviisi juosta puolikkaan esim. 155 sykkeellä?

Ei niitä sykkeitä voi mitenkään verrata muuta kuin omiin sykkeisiin. Mitään absoluuttista ei voida sanoa siitä, mihin noviisi tai kuka tahansa kykenee jollain tietyllä sykkeellä, koska tasot ja sykevälit vaihtelevat niin paljon yksilöstä toiseen.

Peesaan Kaiusta, eli minullakin matkavauhtien ero on pienehkö. Puolikkaan ennätys viime keväältä oli 3.46 vauhtia ja seuraava mara meni 15s hitaammalla vauhdilla. Syksyn maralla tuo ero kutistui 11:n sekuntiin.

Tähän ei ole laskentakaavaa. Kunkin henk koht ominaisuudet ja harjoittelun määrä/laatu vaikuttaa niin paljon. Minulla treeni tähtää tiukasti maralle ja se kulkee suhteessa paremmin, kun vertaa alimatkoihin. Joku toinen taas vetää kovempia tehoja ja siten koneesta irtoaa lyhyemmillä matkoilla kovempia kierroksia.

Sitten pitää toki ottaa vielä huomioon juoksijan taso. Eli mitä kovempi juoksija kyseessä, sitä pienemmäksi tuo ero luonnollisestikin kutistuu. Ei radikaalisti, mutta kuitenkin. Itse tuo suhde on kuitenkin löydettävä ja jos sitä haluaa muuttaa, niin miettii sitten harjoitteluaan uusiksi.

Mielenkiintoista. Väittäisin kyllä että "maratonharjoitteluni" on kunnossa, siis kestävyystreeniä tulee pikemminkin enemmän kuin vetoja ja maratonvauhtisia tempojuoksuja. Voisiko eron syytä hakea painoindeksistä? Minulla se on tasan 25,0. Olen siis ruumiinrakenteeltani roteva. Ehkä tästä syystä jaksan vetää puolikkaan 4,07 vauhtia ja täydellä 4,30 vauhtikin on jäänyt haaveeksi. Kahdella edellisellä maratonilla olen lähtenyt rohkeasti 4,25 vauhtia, mutta ei auta kun kangistuu. Syytetään nyt sitten painoindeksiä. Mitäs mieltä muut ovat?

Lenkkari kyselit sykkeistä.

Nehän ovat kaikilla omanlaisensa, tässä omani:

Juoksin maaliskuussa maratonin ja ensimmäiset 20 (n.32 km)mailia sykkeeni liikkuivat 154-166 välillä ja sitten siitä tasaisesti nousten, viimeiset kaksi mailia sykkeet olivat 184-188. Maratonin loppuaikani oli 4.13.ja joitain sekunteja päälle.

Cooper testin juoksin kuukautta sen jälkeen ja siinä keskisykkeeni oli 179.

Ikää 42-vee, nainen.

Kiintoisa ketju. Itsekin tässä pähkäilen sopivaa maratonvauhtia. Viime vuonna puolikas 4.08-kilometrivauhtia ja Tukholman maraton neljä viikkoa myöhemmin 4.34/km. Nyt HCR 4.02-vauhtia, joten ihanteellisessa kelissä Tukholman vauhdiksi otan alle 4.28 – mutta kuinka paljon alle, siinäpä kysymys.

Tähän ei ole laskentakaavaa. Kunkin henk koht ominaisuudet ja harjoittelun määrä/laatu vaikuttaa niin paljon. Minulla treeni tähtää tiukasti maralle ja se kulkee suhteessa paremmin, kun vertaa alimatkoihin. Joku toinen taas vetää kovempia tehoja ja siten koneesta irtoaa lyhyemmillä matkoilla kovempia kierroksia.

Sitten pitää toki ottaa vielä huomioon juoksijan taso. Eli mitä kovempi juoksija kyseessä, sitä pienemmäksi tuo ero luonnollisestikin kutistuu. Ei radikaalisti, mutta kuitenkin. .

Niinpä. Tasoon kai vaikuttaa aika lailla elämänkilometrit. Itsellä lenkkeilyä takana vasta kolme vuotta, joten 10-15 sekunnin hidastus 26:n asemasta lienee tässä vaiheessa utopiaa.

Treeni on tosin vähän muuttunut viime vuodesta. Olen ottanut aika lailla vaikutteita Tukholman maratonin sivuilta löytyvästä Szalkain kolmen tunnin ohjelmasta. Määrät ei ole ihan hirveitä, mutta tehot omaan taustaani nähden aika rajoilla.

Tiivistäen:

Pitkät lenkit yleensä alle 5 min/km ja joskus loppupuolella viiden kilsan pätkiä 4.15-vauhdilla. Viikossa on ollut yleensä yksi kova harjoitus (esim. vetoja tai kymppi noin 4.00-vauhtia).

Kovia lenkkejä enkä varsinkaan vetoja ole ennen tätä kevättä tehnyt kuin satunnaisesti, pitkienkin vauhti oli vuosi sitten ehkä 5.30.

Välillä olen löysännyt, kun on mennyt turhan rasittavaksi. Mitään vammoja, sairauksia tai muita ongelmia ei ole kuitenkaan ilmennyt.

Sitä vaan pohdiskelen, että voisikohan tuo puolimaraton- ja maraton-vauhtien suhde muuttua maratonin kannalta suotuisammaksi jo yhden kevään treeneillä?

Itellä nämä puolikas/marat eivät ole oikein sattuneet vertailukelpoisiksi (tai sitten kunto on ollut vaan paska). -03 mara meni 5.07/k vauhtia mutta puolikkaita en juossut yhtään.. -04 puolikas meni käsijarru päällä 4.47 (hcr) ja tukholmassa angiina puski esiin (=18k keskeytys)... Viime vuonna meni puolikas ns. täysillä 4.40 vauhtia mutta mara meni päin p. ja keskivauhti oli 5.34 kun reidet pettivät täysin 30ssä (kävelyä ja kramppeja siitä eteenpäin) - vieläkään en ymmärrä miksi. Pirkan hölkkä joka oli kauden paras juoksusuoritus meni 5.57 / k aerobisella kynnyksellä.. Eli ei oikein ole logiikkaa ollut näissä. Katsotaan löytyykö loogisuus Tukholmasta???