Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuntotestauksesta


Kuntomies76
 Share

Recommended Posts

Ei välttämättä mitenkään. Lisätietoja tarvittaisiin, että voisi spekuloida enemmän.

Millainen testi, missä vaiheessa sykkeet katosivat jne? Kysyitkö testaajalta asiasta? Näyttikö mittari muuten "normaaleja" sykkeitä?

Ihan normaali kuntotestaus mikä kesti 20 min mun osalta. Pyörällä poljettiin ja vastusta nostettiin 2min välein. Siinä yhteydessä aina verikoe. Ilmoitin vaan asiasta testaajalle kun huomasin sykkeiden "kadonneen" ja siinä sit räpellettiin sykevyötä paremmin kunnes löytyi. Aikaa en tiedä kuinka kauan oli kateissa,mutta minuutin varmasti. Testaaja ei korviaan lotkauttanut tästä tapahtumasta, vaan homma jatkui. Testi meni muuten ihan normaalisti läpi ja kaikki muuten ok. Ihmettelen vaan miks ei tulos mitenkään mene metsään,jos se mitä mitataan niin katoaa?? Sain vaan testissä niin oudoilta kuullostavat kynnysrajat että rupes jälkeenpäin mietityttää. AerK 99 ja AnK 128. Noita kynnysarvoja kun miettii ja toteuttaa urheiluharjoittelua niitten pohjalta ni ei voi kun ihmetellä. PK-harjoitteluks riittää nopea peukaloitten pyörittely, eli ei ymmärrä. Olen kuitenki monesta paikasta moneen kertaan lukenu et aerobinen kynnys olis noin 50 lyöntiä alle maksimin. Eli mulla 137. Tää on jo kuntotestauksen mukaan kuitenkin 10 lyöntiä anaerobisen kynnyksen yläpuolella.

Link to comment
Share on other sites

Sulla on vaan niin huono peruskestävyys! Tämä oli sitten vitsi. Kiinnostavaa olisi nähdä ne kuormien jälkeiset maitohapot ja sykkeet. Jos syke ei ole ollut kuorman lopussa kateissa, testin pitäisi periaatteessa onnistua. Mikähän oli aloitusteho (esim. 50 tai 60 W) ja paljonko oli kuorman nosto? Mikä oli lopetussyke?

Sitten: jos testattava ei ole pyörittänyt poljinkampea paljon, vaan on esim. juossut enemmän, testi ei ehkä ole suoraan sovellettavissa juoksuharjoitteluun. Minulla on itsellä noin 15 lyöntiä alemmat kynnykset pyörällä verrattuna juoksuun.

Kaiken järjen mukaan testi ei ole onnistunut, itse odottaisin testaajilta enemmän itsekritiikkiä. Olen tästä ennenkin jossain toisessa ketjussa marissut. Jos testi meni persielleen, on se pystyttävä myöntämään. Pitäisiköhän ehdottaa Kuningaskuluttajaan kuntotestivertailua, vai onkohan semmoinen siellä ollut jo?

Link to comment
Share on other sites

Sulla on vaan niin huono peruskestävyys! Tämä oli sitten vitsi. Kiinnostavaa olisi nähdä ne kuormien jälkeiset maitohapot ja sykkeet. Jos syke ei ole ollut kuorman lopussa kateissa, testin pitäisi periaatteessa onnistua. Mikähän oli aloitusteho (esim. 50 tai 60 W) ja paljonko oli kuorman nosto? Mikä oli lopetussyke?

Sitten: jos testattava ei ole pyörittänyt poljinkampea paljon, vaan on esim. juossut enemmän, testi ei ehkä ole suoraan sovellettavissa juoksuharjoitteluun. Minulla on itsellä noin 15 lyöntiä alemmat kynnykset pyörällä verrattuna juoksuun.

Kaiken järjen mukaan testi ei ole onnistunut, itse odottaisin testaajilta enemmän itsekritiikkiä. Olen tästä ennenkin jossain toisessa ketjussa marissut. Jos testi meni persielleen, on se pystyttävä myöntämään. Pitäisiköhän ehdottaa Kuningaskuluttajaan kuntotestivertailua, vai onkohan semmoinen siellä ollut jo?

Osuit kyllä vitsillä suoraan asian ytimeen. Peruskestävyys mulla on tasoa noin vuoden urheillut 34vee. Sitä ennen ei urheilua juurikaan. Että lähtökohdat on siinä.

Aloitustehot, jos oikein ymmärrän oli 40w ja nostot 30w kerrallaan. Käppyrä meni siis näin...

40w-0.75mmol/l-syke86 70w-0.83mmol/l-syke90 100w-0,97mmol/l-syke99 130w-1.43mmol/l-syke108 160w-1,95mmol/l-syke118 190w-2,82mmol/l-syke128 220w-4,48mmol/l-syke139 250w-6,16mmol/l-syke156 280w-9,25mmol/l-syke170 ja 310w-12,40mmol/l-syke182. Loppusyke oli siis 182krt/min.

Kyllähän sen tuosta näkee että alottelijoita ollaan. Mutta ihmetyttää vaan että miten tällä kunnolla sit pk:ta tehdään ku sohvalta poistuu on syke aerobisen kynnyksen yli. Kuitenkin kotiuduin juuri -18 asteen pakkasesta 9km hölkkälenkiltä hyvävointisena ja keskisyke oli 148. Täysin sama lenkki viikonloppuna sauvakävellen keskisykkeellä 124. Tämäkin lenkki siis melkein anaerobisella kynnyksellä. Pitääkö siis vaan vieläkin hiljentää jotta ollaan pk alueella??? Tuntuu hullulta treenata peruskuntoa niin että mummot kävelee ohi...

Link to comment
Share on other sites

Sitten: jos testattava ei ole pyörittänyt poljinkampea paljon, vaan on esim. juossut enemmän, testi ei ehkä ole suoraan sovellettavissa juoksuharjoitteluun. Minulla on itsellä noin 15 lyöntiä alemmat kynnykset pyörällä verrattuna juoksuun.

Mulla Kisakallion fillariergossa, viime vuoden marraskuussa, testaaja sanoi testistä saadun datan (sykkeet yms.) perusteella, että "tämän testin perusteella pystyt juoksemaan tunnin maksimissaan n.5.11/km vauhdilla". Sanoin siihen, että juoksin reilu kuukausi sitten 3,5h 4.57-vauhdilla. Fillaria en ole kovin paljon normitreeneissä polkenut, jotain kuitenkin varsinkin kesällä kun siellä Nokiallakin tuli käytyä.

En osallistu koskaan enää fillarikuntomittaukseen, ainakaan jos joudun sen itse maksamaan.

Link to comment
Share on other sites

Mulla Kisakallion fillariergossa, viime vuoden marraskuussa, testaaja sanoi testistä saadun datan (sykkeet yms.) perusteella, että "tämän testin perusteella pystyt juoksemaan tunnin maksimissaan n.5.11/km vauhdilla". Sanoin siihen, että juoksin reilu kuukausi sitten 3,5h 4.57-vauhdilla. Fillaria en ole kovin paljon normitreeneissä polkenut, jotain kuitenkin varsinkin kesällä kun siellä Nokiallakin tuli käytyä.

En osallistu koskaan enää fillarikuntomittaukseen, ainakaan jos joudun sen itse maksamaan.

Lajinomainen testi kertoo kyllä enemmän ja silloinkin joskus tapahtuu virheitä.

Kuntomiehen testin kohdalla testaaja on katsonut käyrästä laktaattipitoisuuden ensimmäisen nousun "perustasosta" ja toisen jyrkemmän nousun. Piti oikein piirtää oma kuvio ja kyllä ne teoreettisesti oikeat kohdat on.

Vuoden verran treenannut 34-vuotias mies, vaikka olisi harjoitellut koko ajan kovahkoilla sykkeillä, vähintäänkin AnK:n pitäisi olla paljon paljon korkeammalla. Enkä kyllä usko, että AerK on sykkeessä 99/min.

Tämähän on sitten täyttä arvelua: veikkaan, että sykkenmittaus ei ole ollut kohdillaan.

Link to comment
Share on other sites

Tehdäänkö kuntotestit kieli poskessa päin prinkkalaa, jotta saataisiin uhrit maksamaan maratonkouluista? Sitten naureskellaan meille hölmöille, jotka treenataan amatöörimäisesti väärin. No oli miten oli, mitä enemmän näitä kauhutarinoita lukee niin sitä vakuuttuneemmaksi tulee, ettei kuntotesteihin kannata mennä. Eikös sen kunnon kohoamisen huomaa kisoissa testaamattakin.

Link to comment
Share on other sites

Tehdäänkö kuntotestit kieli poskessa päin prinkkalaa, jotta saataisiin uhrit maksamaan maratonkouluista? Sitten naureskellaan meille hölmöille, jotka treenataan amatöörimäisesti väärin. No oli miten oli, mitä enemmän näitä kauhutarinoita lukee niin sitä vakuuttuneemmaksi tulee, ettei kuntotesteihin kannata mennä. Eikös sen kunnon kohoamisen huomaa kisoissa testaamattakin.

Uskon kuitenkin, että suurin osa testeistä onnistuu. Esim. suora juoksumattotesti, jossa mitataan laktaatin muutosten lisäksi hengityskaasumuutokset, on aika hyvä testi. UKK-kävelytesti toisaalta on aivan turha tämän foorumin ihmisille. Siinä välissä on sitten kenttätestinä tehtävät kynnystestit (esim. 5 tai 6 x 1000 m). Olipa testi mikä tahansa, testaajan pitäisi osata myös ajatella eikä pelkästään tulostaa käppyrät. Jos tuloksissa on epäjohdonmukaisuuksia, pitäisihän sitä miettiä miksi?

Testaamisen pitäisi olla myös sarja toimenpiteitä, eikä vaan yksi testi. Siis pitkällä aikajanalla suunnilleen samoihin aikoihin vuodesta tarkistetaan tilanne (tai useamman kerran vuodessa). Tarvitseeko tavallinen kuntoilija tällaista toimintaa? Mielestäni ei välttämättä, toisaalta testit ovat kyllä mielenkiintoisia ja motivoivia, varsinkin jos sieltä näkyy kehitystä. Baldini on muuten oikeassa, kisoissahan sen viimeistään huomaa, miten on treenattu. Huomaa sen kyllä treeneissäkin (esim. vakkarilenkillä vauhti/syke/tunne-muuttujat).

Summa summarum: mitä tavoitteelisempaa harjoittelu on, sitä tärkeämpää on myös testaustoiminta. Seuraava oma tavoite on olla etenemiskykyinen Mäkimaran lähtöviivalla 18.6., eipä siinä mitään virallisia testejä tarvita. Teen omia juoksutestejä matolla, Malmin lentokenttää kiertävällä reitillä ja Malminkartanossa.

Tulihan taas vaahdottua...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy