Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Suihkuista maratonin varrella

Wolmari
 Share

Recommended Posts

Heippa! Tuli tuossa lauantain pitkällä lenkillä mietittyä että moniko palstalainen käyttää maratonin reitin varrella olevia suihkuja ja että onko niistä enemmän hyötyä kuin haittaa? Lauantaina kun lenkin puolivälissä sain semmoisen muutaman kymmenen minuuttia kylmää vettä ja tuulta niskaani niin se tuntui kummasti virkistävän ja sykkeet laski liki kymmenellä. Toisaalta taas kenkien kastuminen saattaa aiheuttaa hiertymistä.... kertokaa mielipiteenne

Varsinaisesta suihkusta mulla ei ole kokemusta kesken maratonin ja sellaista kyllä ehkä välttelisin etteivät kengät kastu ihan läpikotaisin, mutta Tukholmassa oli viime vuonna sellaisia kerrassaan mainioita "sumusuihkuja" eli vesisuihkun sijaan töötistä tuli erittäin hienojakoista ja kylmää vesisumua. Sen läpi juokseminen teki ainakin minulle todella hyvää vaikka keli ei ollutkaan kuuma. Virkistyin kummasti aina kilometrin, parin ajaksi.

Itselläni on suihkusta tai oikeammin "vettä suoraan letkusta rinnuksille" kokemusta Outokummun maratonilla, kun lämpötila oli 29 astetta varjossa. Keli oli todella tukala ja vesitys auttoi loppumatkan hölkyttelyssä. Kengät eivät muistaakseni pahasti kastuneet tai sitten ne kuivuivat tuossa helteessä pikapikaa. Jalat kyllä turposivat sen verran tuolla reissulla, että kolmesta varpaasta irtosi kynsi, vaikka vauhti oli etanaetenemistä. Samaisella maratonilla minulle tarjottiin loppumatkasta kahvia ja olin tosi yllättynyt. Kenen maha kestää 30-35km:n jälkeen kahvia? Pieksämäellä tosin tarjottiin konjakkia ja loppumatkan olisi voinut mennä tosi rennosti :happy0167: