Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maraton maalissa pyöryminen?


neekerinainen
 Share

Recommended Posts

Hei,

Oisko kellään lääketieteellistä selitystä siihen, miksi maratonaari pyörtyy maalissa(joka kerta noin 5-10min maaliin tulon jälkeen). Kaveri kyseli multa, ja nyt kysyn Teiltä?

Kyseessä kaveri, joka juo jokaisella asemalla 3dl nesteitä, ja myös maalissa 5dl. Mutta ei syö matkalla. Loppuaika n 3.30h.

Voisko pyörtyminen johtua kuitenkin nestehukasta? Eli korjaantuisi tilanne esim. sillä, että kaveri söisi maratonin aikana esim. suolakurkkuja, jolloin neste imeytyisi paremmin??

Kiitos vastauksistanne:)

Link to comment
Share on other sites

Syy tuohon on että lihastyön loppuminen äkisti laskee verenpainetta ts. veritilavuus kerääntyy ääreisverenkiertoon eikä palaa sydämeen kuten tapahtuu juostessa supistuvien lihasten 'pumpatessa' verta takaisin sydämeen päin. Normaalisti pysähdyttäessä pienet verisuonet supistuvat jolloin veri palaa takaisin sydämeen ja isompiin suoniin päin, mutta kovan rasituksen jälkeen tämä refleksi ei toimi aina normaalisti. Pyörtymiseltä todennäköisesti välttyy jos ei pysähdy heti maalissa vaan juoksee vauhtia hidastaen vielä 3-5min tai vaihtoehtoisesti nostaa heti jalat ylös selinmakuulla jolloin veri palaa nopeammin raajoista keskeisverenkiertoon päin.

Link to comment
Share on other sites

tossapa muuten iha hyvä huomio maratoniin tähtääville, ei ite ainakaan tekis mieli ensimmäistä maratonkokemusta viimeistellä pyörtymiseen :(

Mutta siihen tottuu.

No, itse en ole vielä ihan pyörtynyt, mutta paineet laskevat aina, ja joudun palauttelemaan niitä melko pitkäänkin makuulla, mieluiten jalat ylhäällä. Loppuverryttelyt eivät siinä auta, eikä juoksun jakamiseen maalin jälkeen riittäisi yleensä paukkujakaan. Huomattavasti helpotti, kun aikoinaan selvisi, että kyseessä ei ole oire mistään vakavammasta.

Link to comment
Share on other sites

Sokeri auttaa. Mulla on joskus urheilusuorituksen jälkeen sellainen tilanne, että verenpaine menee vissiin aika alhaiseksi ja meinaan pyörtyä. Kyllä kai se juomisesta on osin siis kiinni. Joskus on esim. hiihtolenkin jälkeen käynyt niin, että on sumentunut ja on ollut pakko vetää auto johonkin parkkiin. Samoin joskus lenkin jälkeen saunassa ihan sama juttu, pakko mennä suihkuun kyykkyyn, ettei taju lähde, mutta cokis auttanut tuohon. Silmälääkärissä tulee jostain syystä aina sama homma.

Joka tapauksessa ne maratonit ovat hyviä, missä maalissa voi vetää cokista ja vaikka jonkun hillomunkin. Mulle ei ainakaan mikään urheilujuoma enää siinä vaiheessa maistu. Tosin maratonin jälkeen en ole koskaan meinannut pyörtyä, koska jalkojen kangistumisen aiheuttaman vauhdin putoamisen vuoksi se rasitus pikemminkin vähenee matkan edistyessä. Eri juttu on sitten vaikka joku treeni, jossa vedetään maksimisykkeille.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Asia tosiaan on niin kuin perttu sanoikin. En halua pelotella, mutta tiedän kirjallisuudessa olevan tapauksia, joissa nuori urheilija on kuollut tämän ilmiön aiheuttamaan kammiovärinään. Tämä on kuitenkin hyvin, hyvin harvinaista! Pieni jäähdyttely olisi varmasti hyvä :)

Niin ja pyötyminen sinänsä on viatonta ja johtuu siitä, ettei aivojen verenkierto hetkellisesti ole riittävä. Sitä ei sellaisenaan tarvitse pelätä.

Link to comment
Share on other sites

Asia tosiaan on niin kuin perttu sanoikin. En halua pelotella, mutta tiedän kirjallisuudessa olevan tapauksia, joissa nuori urheilija on kuollut tämän ilmiön aiheuttamaan kammiovärinään.

Itseäni säännöllisesti pyörryttää maalissa, joten olisi kovin mielenkiintoista tutkia sitä vähän enemmän, vaikka en ole nuori enkä edes urheilija. Voisitko laittaa tänne viitteet mainitsemaasi kirjallisuusuuteen, niin pääsisi tutkailemaan.

Link to comment
Share on other sites

Noissa vaarallisissa tapauksissa on yleensä ollut taustalla sydänsairaus. Muuten olennaisin selviää jo tästä ketjusta. Alkuperäiset tutkimukset tuosta paineen muutoksesta ovat jostain maailmansodan ajalta niin ettei niitä löydy netistä. Lämmin sää lisää pyörtymisen mahdollisuutta koska verta kerääntyy lihasten ohella ihoon jäähdytystarkoituksessa. Niinpä ihon jäähdyttämisestä voi myös olla apua. Kestävyysurheilijoilla jalkojen laskimot ovat yleensä laajemmat ja varastoivat enemmän verta, lisäksi hiussuonet läpäisevät enemmän plasmaa mikä lisää pyörtymisen mahdollisuutta silloin kun verta sydämeen pumppaava lihastyö äkisti lopetetaan. Lisäksi harjoittelulla voi olla sellainen vaikutus autonomiseen hermostoon että keho ei reagoi paineen laskuun kovin tehokkaasti. Jos tuollaiset juoksuun liittyvät fysiologiset asiat kiinnostavat tarkemmin niin kannattaa yksittäisten tutkimusten sijaan ehdottomasti ostaa Lore of Running -kirja, josta löydät kunnollisen katsauksen asiaan.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Asia tosiaan on niin kuin perttu sanoikin. En halua pelotella, mutta tiedän kirjallisuudessa olevan tapauksia, joissa nuori urheilija on kuollut tämän ilmiön aiheuttamaan kammiovärinään. Tämä on kuitenkin hyvin, hyvin harvinaista! Pieni jäähdyttely olisi varmasti hyvä :)

Eikös näin käynyt sille ensimmäiselle maratoonarillekin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy