Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pudasjärvi vai aavasaksa

Recommended Posts

Nyt kun on jo varmaa etten osallistu Tervaan tänävuonna piti keksiä tyjäksi jääneelle kesäkuulle jotain.

Juoksukalenterista löytyi 10.6. AAVASAKSAN AURINKOMARATON ja PUDASJÄRVI-MARATON, eli niistä pitäs valita toinen. Onko kellään kokemuksia ko. tapahtumista? Kumpaan kannattaa osallistua?

• Replies 29
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Juoksin Aavasaksalla viime kesänä ensimäisen puolikkaan.

Eli alku tasaista, sitten lähdetään hiekkatielle, missä on mäki. Silloin ne mäet tuntuivat kauhealta kun olin ensikertaa liikkeellä. Oliko lie sitten niin isot kuin muistan. Kääntöpaikka oli aluksi huonosti merkitty, osa porukasta juoksi ohi. Kun se huomattiin, asia korjaantui ja sinne tuli mies ohjaamaan juoksijoita.

Hiekkatieltä päätyä matka meni pyörätietä pitkin toiseen suuntaan. Loppureitti on tasaista asfaltilla.

Sama reitti sitten toiseen kertaan kokonaisella.

Tapahtuma oli mielestäni pieneksi tapahtumaksi hyvin järjestetty. Tarjoilut oli vesi, mehu, urkkajuoma, rusinat, kurkut. Muuta en muista.

Eli tapahtumasta jäi ihan hyvä muisto. Saattaa olla, että siinä on ensikertalaisen huumaa matkassa, mutta ei tule mieleen mitään valittamista. Ehkä ainoa oli tosiaan tuo hiekkatie. Maa oli kostea ja ilma kuuma. Pöly kävi keuhkoihin ja sitä oli ikävä juosta (tai kävellä, kuten allekirjoittanut).

Viime kesän Pudasjärven puolimaratonista jäi hyvä mieli. Joku kyseli sitä jo aiemmin, mutta viestiketju ei vissiin enää näy.

Porukkaa ei hirveän paljoa ollut. Omassa sarjassani taisi olla 5 naista. Sain hopeaa :) Ne minun hitaammat taisivat kylläkin olla sauvakävelijöitä. Oikein komean pystin sainkin!

Reitti menee ensin kevyenliikenteen väylää Pudasjärven liikuntahallilta Kuusamon suuntaan. Sitten käännyttiin Rovaniemen tielle ja sitten jollekin pienemmälle asfaltoidulle tielle. Siinä oli pikkuisen turvaton olo, vaikka liikennettä ei ollut paljoa. Maisemat oli ihan mukavat. Kääntöpaikan huoltopisteestä annettiin hyvin väliaikatietoja. Sitten juostiin samaa reittiä takaisin. Kokomaratonin juosseet kiersivät saman reitin toiseen kertaan.

Järjestelyille annan kiitettävän arvosanan. Juotavaa oli riittävästi ja viilentäviä sieniäkin reitillä. Syötävästä en muista, kun en itse nauti juostessa muuta kuin juotavaa.

Suosittelen. Lähtisin itsekin, mutta olen lupautunut Kuusamon karhujuoksuihin 1.7. ja pudasjärven juoksu saattas olla liikaa.

• 3 weeks later...

Olen loppuviikosta kiertelemässä rinkka selässä Posion ja Ison-Syötteen reittejä. Mietinkin tässä juuri, että tarpeeksi hullu sovittaisi tuon Pudasjärven tapahtuman reissuun ja kävisi ainakin juoksemisen ilosta juoksemassa siellä kympin tai puolikkaan. No, katellaan nyt, miten aikataulut menee.

Tsemppiä tapahtumaan osallistuville!

No niin, nyt on viimeistelyharjoitus vetaistu puolikasta varten. Varovaista lönkyttelyä, väliin muutama räjähtävä 2:40 veto. Tuota vauhtia ei jaksa kuin 200m. Kisavauhti hahmottunee jonnekkin 5:00-5:30 väliin.

Tulostelen huomenna töissä salaa A3-kokoisen "Sepontalli" kyltin. Jos tulee muitakin palstalaisia niin pidetäänkö mini-miitti siinä puoli kahdentoista paikkeilla lähtöalueella?