Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Rahan säästäminen?

Zubrus
 Share

Recommended Posts

Terve Seppolaiset!

Sain juuri vakituisen työpaikan , mutta asun vielä kotona. Ongelmanani on se , että olen kauhea tuhlaamaan rahaa... Urheiluvaatteet , kengät yms haalin niitä kaapin täydeltä lenkkikenkiä löytyy kaapin täydeltä suurin osa käyttämättömiä...

Olen monta kertaa miettinyt , että mihin saan koko tilin tuhlattua. Ostan ruokaa kotiin vaikka vanhemmat ovat sitä osteneetkin... , maksan heille vielä 150euroa/kk (vähän..) helpostusta. Mutta silti kaikki rahat polttelee tilillä...

Siirrän joka tili tietyn verran etutilille rahaa , mutta aina ne tulee sieltä kuukauden loppuun mennessä siirrettyä. Olisi kiva jossain vaiheessa saada kerättyä rahaa jonkin verran ja lähteä vaikka ulkomaille kavereitten kanssa lomailemaan , mutta ei tästä tule mitään.

En juo alkoholia , kuin silloin tällöin joten sinnekkään rahaa ei mene. Työmatka on 2.9kilsaa , joten sinnekkään raha ei voi upota..

Onko teillä seppolaisilla neuvoja miten hillitä ostamisen himoa. Kuitenkin silleen , että jos tarviin johokkin pakolliseen tavaraa tms. rahaa voi ottaa säästötililtä käyttöön....

2vko:n menot: Kotiin 75e/2vko... Kuntosali 50e/1kk. Porukoitten bensat 50e/1kk.

ruokapaikat yms turhakkeet 150-250e/kk.......

Alkaa pikkuhiljaa turhauttaa kun olisi kiva alkaa omaan asuntoon säästämään rahaa.....

Onnittelut työpaikasta. Tämä vaatii kyllä paljon itsekuria, mutta yritä alkaa säästämään pikkuhiljaa omaa asuntoa varten. Ei summan tarvitse iso olla kk:ssa, mutta hiljaa hyvä tulee. Helpommin sanottu kuin tehty - näinhän se on. Tingit siitä, mistä se on helpointa kuluissa. Tiedät itse sen parhaiten. Mutta, jos joskus tulet toisiin ajatuksiin, niin rahaa on jemmassa "pahan päivän" varalle muihin suunnitelmiin. Olet varmastikin jo siinä iässä, että alat itsenäistymään, joten pieni säästäminen ei ole huono idis laisinkaan. Ja voit palkita itsesi hyvästä urakasta mieleiselläsi tavalla aika-ajoin. Muutama kymppi kuussa ei ole iso summa ainakaan.

No nyt tuli kysymys, josta minä tiedän kaiken!

No siis, tuo nyt oli taas viittaus erääseen toiseen asiaan tai keskusteluketjuun, mutta tämä on oikeasti asia missä tunnustan olevani kyllä erityisen hyvä. Tai sanotaanko olin. Olen säästänyt nimittäin suurimman osan elämästäni. En mihinkään erityiseen vaan ihan pakon sanelemana. Ensin olin opiskelija eikä silloin opiskeluaikana käyty töissä kuten nykyään opiskelijat käy, sitten valmistui mutta ei saanut työtä. Oli velkaa, ei ollut työtä moneen moneen vuoteen, pätkätöitä, määräaikaisia, rakennettiin talo, perheessä kaksi työtöntä, välillä töitä ja sitten taas pitkiäkin aikoja työttömänä jne. Mutta kaiken tämän jälkeen voin sanoa, että ikinä ei koskaan sen jälkeen kun 16 v täytin ja kotoa karkasin niin ole kukkaron pohja tyhjyyttään ammottanut. Toivon, että tämä ei kuulosta kehumiselta vaan oikeesti siltä, että sanonta "hätä keinot keksii" pitää paikkansa.

Tahdon sanoa, että kun on pakko niin kyllä jostakin löytyy aina kanava mistä voi säästää. Varsinkin nykyaikana on paljon semmoista mikä ei todellakaan ole tarpeellista. Otetaan nyt vaikka tuo kuntosali tuosta kun sen tuossa itse mainitsit.

Kotonakin voi olla pieni "kuntosali"... Mielikuvitusta vaan niin löydät asioita, joita voit nostella, heilutella tai voit käyttää oman kehon painoa kuntoharjoittelussa. Ja sanon taas tässä (pakko sanoo taas tähänkin väliin, että kaiken sen uhallakin että minua on siitäkin moitittu :) ) että ennenvanhaan juoksijat tekivät juuri niin, eli voimaharjoittelu tapahtui kehon omalla painolla. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta muistaakseni Lasse Virenkin teki näin...

Mainitset myös tuossa ns. "turhakkeet"... Mietippä mitkä niistä on todella tarpeellisia ja mitkä ei.

No, sitten tullaan noihin vaatteisiin ja muihin himotuksiin. Tässä kohtaa täytyy mun sanoa, että olen hieman jäävi vastaamaan kun itse käytän aika paljon rahaa nimenomaan urheiluvaatteisiin ja -välineisiin. Syön myös paljon ulkona ja ruuasta en ole koskaan säästänyt. Enkä kyllä noista urheiluvälineistä vaan ostanut aina parasta, koska ne kestää. Mutta, mutta...

siirtämällä osan rahasta aina selvästi syrjään eli perustat vaikka ihan oman tilin säästöillesi. Sehän taitaa käydä nykyisin melko helposti ihan netissäkin. Ja heti palkkapäivänä siirrät sopimasi summan sinne. Eikä mitään poikkeuksia. Samoin voit tehdä vaikka ihan oman talousarvion menoillesi ja pitää niistä kirjaa, jos ei homma muuten tunnu sujuvan. Mielikuvitusta kehiin ja keksit vaan oman tavan jos ei nämä tunnu omilta.

Onnea säästölinjalle!

En osaa tuohon ostamisen himoon antaa neuvoja, kun en ole sellaista itse kokenut. Mutta voisit ens alkuun tehdä päätöksen, ettet kajoa etutilille siirtämiisi varoihin, vaan käytät vain käyttelytiliä kulutusmenoihin. Aina se jonkin verran nostaa kynnystä, jos joutuu rikkomaan vaikka vain itselle tehdyn lupauksen.