Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Juominen 24H kisassa


jolkku
 Share

Recommended Posts

Parin viime 24H:n perusteella olen miettinyt, kuinka paljon muut juovat kisan aikana.

Oslossa ja Espoossa aloitin kaavalla 1,5 dl / 15 min, mutta jouduin 6 tunnin jälkeen siirtymään n. 2 dl / 10 min systeemiin ja silti tuntui, että janotti. Espoossa kävin kusella 3 kertaa, joista kaksi oli pelkkiä nesteen värin tarkistuksia. Aika kuivaa poikaa olin kilpailun jälkeen.

Tiputuksessa juttelin SPR:n lääkärin kanssa ja hän totesi, että kyllä voi juoda enemmänkin ilman että siitä on haittaa. Ravinto-oppaassa taas mainittiin ylärajaksi helteellä 1,2 l/h ja muulloin vähemmän. Oslossa oli suorastaan viileää, eikä Espoossakaan hellettä piisannut.

Millaisia nestemääriä arvon ultraajat litkivät?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 39
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Aikaisemmilla E24:lla join peräti 4*2dl/tunti aika orjallisesti, mutta nyt otin 2dl maltojuomaa tasalta ja muina taukoina 1,5dl muita juoma (urkkajuomaa, kolaa, jaffaa, vishyä), mutta lopulta juomista taisi mennä enemmän koska mustikkasopan kanssa otin aina järjestäjien mukillisen vishyä. Varmaankin noin 7dl/tunti, vessassa juoksemista tuli selvästi vähennän kuin viime vuonna. Hallissa oli niin lämmin että 7-8dl on ihan ok, mutta jos juostaan ulkona 10-15 asteen lämmössä, niin 6dl voi riittää.

Link to comment
Share on other sites

Juomaa meni 1,5-2,5 desiä vartin välein ja lopussa lisäksi pieniä välihuikkia. Join urheilujuomaa, jaffaa, kolaa, mustikkakeittoa, mustikka-aronia-rypäle-mehua, vissyä, vettä, kahdesti 2,5 desin Gainomaxin, lihalientä ja kaipa Lämmin kuppi -keitotkin voinee juomaksi laskea. Geelejä otettaessa kietaisin samalla reilusti vettä tai vissyä. Urheilujuomaan lisättiin välillä suolaa, geeleissä ja tietysti vissyssä natriumia oli valmiiksi.

Kirjallisen ennakkosuunnitelman olin tehnyt vartin tarkkuudella. Huoltaja Jaana Tomppo toteutti suunnitelman ja lisäksi vielä tarkkaili asiakkaan tilaa mainiosti, josta nöyrimmät kiitokset! Aiemmin mulla on valitettavasti ollut hieman nestevajausta, mutta nyt kaikki meni hienosti. Virheistä näköjään oppii ja ainakin itselläni suunnittelu parantaa lopputulosta selkeästi.

Juominkien yhteismäärä oli taatusti yli 20 litraa - ehkä jopa yli litran tunnissa - vaikka en ole kovin paha hikoamaan, vaan ehkäpä jopa "hyvä hellejuoksija". Vessassa kävin 6 kertaa. Lähtöpaino oli nyt noin 78 kiloa. Paino ei laskenut kisan aikana.

Link to comment
Share on other sites

Aika samanlaiset kokemukset Hietsun kanssa.

12-15 min. välein läpi koko kisan tuli juotua. Vichyä, Jaffaa, Colaa, Kiisseliä, ja vähän urheilujuomaa. Kerralla 1,5 - 2,5dl, joten joinakin tunteina meni yli litrankin verran. Arvioisin määräksi 9dl - 12 dl /tunti. Suurimmaksi osaksi olin järjestäjien pöydällä. Yleensä otin pari mukia fiiliksen mukaan. Joskus molemmat limsaa, josku taas vichyä.

Painoa en tiedä lähtiessä, enkä maalissa.

Link to comment
Share on other sites

Mä join PALJON ja vähän sitä sun tätä ja tuntuikin, että siinä vaiheessa kun meni kävelyksi (12-24h), tuo kaikki tuli myös läpi. Vessassa kävin koko ajan jälkimmäisellä puoliskolla.

Sen sijaan alussa tuntui, että juomamäärä oli suht passeli, koska vessareissuja ei tullut. Itseasiassa rupesin miettimään matkan alussa, onko kaikki normaalia, kun ensimmäien reissu oli vasta 6-7h:n kohdalla. Joten lisäkysymys arvon palstalsille: missä vaiheessa kävitte ensimmäisen kerran tyhjennyksellä ja mikä on "normaalia"? Tuo lorotusväri oli kyllä ihan "hyvä" tuolla ensimmäisellä kerralla, joten ei huolettanut enää sen jälkeen.

EDIT: Olen kyllä huomannut ihan juoksun ulkopuoleltakin (esim. viihteellä), että ensimmäiseen vessa-kertaan saattaa mennä aika pitkä hetki, mutta sitten kun pään aukaisee, niin sitten se todellakin on auki. Ehkä myös pätee juoksussa.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Mun suunnitelmassa oli 2dl huomaa 15 min välein. Alkutunteina huikkasin huoltoon että juomat saa olla normaalia pienempiä, jossain vaiheessa meni taas normaali ja jossain vaiheessa normaalia suuremmat annokset. Tunnissa saanti oli 0,7-1,0 litran välillä.

Kusella ravasin ensimmäisten 6 tunnin aikana aika tiuhaan. Melkeimpä joka tunti heti ensimmäisestä tunnista lähtien. Loppua kohti kusiruljanssi hieman helpotti ja pisimmillään väli oli jossain kahden ja kolmen tunnin välissä. En pidä tunnin välein kusemista vielä minään ongelmana, sillä kusitauon mitta on vain n. 20 sekuntia ja kun ottaa huomioon että kuseminen tapahtuu "lepotilassa" niin häviö on suhteessa vieläkin pienempi. 2-3 tunnin väliä pitäisin aika optimaalisena, mutta kuten moni muukin asia niin aika yksilöllistähän tämä on.

Link to comment
Share on other sites

Masokistin Unelmassa, 100 km, jossa on 1,8 kilometrin rata, olen juonut mukillisen joka kierroksella. Jos mukillinen on 1,5 desiä, niin juotavaa on näistä kertynyt reilu kahdeksan litraa. Lisäksi olen juonut 20 kilometrin välein pitämilläni virkistystauoilla puoli litraa proteiinijuomaa. Yhteensä siis noin kymmenen litraa yli 14 h suorituksen aikana.

Vaarojen Maratonilla (2010, Ultra, 86 km, 17½ h) määrää on vaikeampi arvioida, koska vain kerran kahden litran juomareppuni tyhjeni kokonaan kolmen vesipisteen välillä. Silloin siis ehdoton maksimi olisi ollut 6 x 2 l letkusta imettynä + ehkä litra vesipisteistä hörpittynä.

E24:ssa (2011) päätin etukäteen edetä konemaisesti. Juoksurytmi ajastimesta ja juomarytmi kellosta. Juomaa aina sen jälkeen, kun virallinen aika oli tullut täyteen: 00, 15, 30 ja 45 minuuttia. Tämä toimi minulla hyvin. Ehkä kymmenkunta kertaa (tai alle) juomakierroksen jälkeen oli jano. Korjasin silloin tilanteen ottamalla seuraavalla kierroksella ylimääräisen mukillisen, yleensä vichyä. Näitten lisäksi join noin puoli tusinaa kylmää 2,5 dl Gainomax-tetraa, joita olin pyytänyt kavereitani tuomaan tullessaan, jos pistäytyvät kannustamossa.

Pissalla kävin 2-3 tunnin välein.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Olen selaillut paljon vanhoja 24h-ketjuja ja tämä(kin) oli mielenkiintoinen. Yllättävän paljon tänne raportoineet juoksijat ovat juoneet.

Olin suunnitellut juovani 20min välein (kolmesti tunnissa), mutta taidankin suosilla lisätä tämän neljään kertaan, eli juoda 15min välein. Samalla saisi siis kävellä pitempään vähän useammin. Eli niin kauan kuin jaksaa voisi juoda ja kävellä 6 kierroksen välein (eikä 8 niinkuin ensin ajattelin).

Oletan, että E24-juoksussa juoma tarjoillaan kertakäyttömukeissa noin 1dl kerrallaan, eli pari mukia pitäisi juoda joka kerta, niin saisi sen 8dl tunnissa (minimissään siis tuo).

Toinen havainto on, että monenlaista litkua juodaan sekaisin. Minulla vatsa on varmuudella heikko kohta ja epäilyttää miten sekoitus imeytyy. Olin ajatellut juoda pelkkää urheilujuomaa ja vettä, mutta onkohan se sitten juuri päinvastoin, että paremmin vatsa kestäisi vaihtelua? En mitään noin pitkää suoritusta ole koskaan tehnyt, mutta 10 tuntiin saakka kyllä olen selvinnyt hyvin pelkällä urheilujuomalla. Oletteko sitä mieltä, että jo alusta saakka kannattaisi juoda vaihtelevasti eri nesteitä? Löytyykö ketään, joka olisi juonut vain urheilujuomaa koko vuorokauden?

Link to comment
Share on other sites

Minulle kävi kokemattomana Kaustisella myös tämän nesteen kanssa köplästi. Ensinnäkin vesisateen takia panin takin päälle, vaikka mielessäni mietin, että onkohan oikea homma kun olen kova hikoamaan. Se ei ollut oikea homma, koska hikoilin kuin sika sateesta huolimatta ja janotti koko ajan. Toisaalta kun minulla ei ollut huoltajaa matkassa, eikä oikein kyllä tietoakaan niin viimeisellä neljänneksellä tuli myös juotua liian vähän ja suola unohtui kokonaan. Kisan loputtua paukkuja olis kyllä ollut muuten, mutta maha lillui imeytymätöntä nestettä täynnä ja sauna viimeisteli koko homman. Nestehukan aiheuttama verenpaineen lasku. Ei muuta kuin ambulanssi paikalle nesteyttämään, että pääsen junaan ja kotimatkalle. 2 pussia onneksi riitti niin saatiin verenpaine nousemaan ja selvisin yksin kotiin.

Tästäkin oppi jotain- Suolaa siis ihan reippaasti ja nestettä myös. Ja ei missään nimessä vaatetta liikaa, vaikka joku muu samanlaisella kelillä juoksee takki päällä. Meillä on niin erilaiset lämmönsäätelykyvyt, että pitää hiukan oppia tuntemaan itsensä ja luottaa siihen omaan tunteeseen. että tiedän mitä teen, enkä tee niin kuin muut sanoo.

Link to comment
Share on other sites

Olin ajatellut juoda pelkkää urheilujuomaa ja vettä, mutta onkohan se sitten juuri päinvastoin, että paremmin vatsa kestäisi vaihtelua?

Omien kokemusteni mukaan vapaamuotoinen sekakäyttö sekä syömisessä että juomisessa toimii hyvin. Kyllä minun mielestäni voi hyvin lähteä liikkeelle vaikka pelkällä urheilujuomalla (tai urheilujuoma+vesi) linjalla, mutta jos vatsa alkaa tuntua levottomalta niin sitten kannattaa lennossa vaihtaa eväitä sellaisiin mitkä tuntuisi viihtyvän paremmin vatsassa. Etukäteen tehtyihin suunnitelmiin hirttäytyminen voi johtaa vatsan täydelliseen sekoamiseen ja dnf:ään, toteaa nimimerkki "kokemusta on".

En ole itse koskaan laskenut juotuja nestemääriä kovin tarkkaan (tai käytännössä en ole laskenut ollenkaan...), olen enempi luottanut siihen että nestevajauksen ensimmäinen oire on jano ja silloin pitää juoda enemmän. Kiinteän evään syömisessä olen sen sijaan yrittänyt pitää sellaista linjaa että yritän muistaa syödä (yleensä hyvin pieniä kerta-annoksia) jotain kiinteää säännöllisesti. Evään laadulla ei ole niin paljoa väliä, tärkeintä on että se sisältää kaloreita ja maistuu hyvältä.

Kuten kurppa mainitsikin, suolan saannista kannattaa pitää huolta. Jolkun menestyksekkäästi käyttämä "lusikallinen hunajaa ja suolatabletti säännöllisesti nautittuna" -dietti voisi olla kokeilemisen arvoinen resepti. Seurasin jolkun huoltotiimin ansiokasta työskentelyä vuosi sitten Espoossa, ja hommahan toimi loistavasti. Tosin itselleni jäi epäselväksi että missä tapauksessa suolatabletti laitettiin hunajanökäreen päälle pitkittäin ja milloin poikittain, mutta epäilen että tämä asia saattaa olla jolkun huoltotiimin tarkimmin varjeltuja salaisuuksia.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy