Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jyväskylän katujuoksu

Recommended Posts

Harmittavaa, että tapahtuma mokataan vuodesta toiseen matkamittauksen suhteen. Jäänee omalta osaltani väliin, kun ei täytä tuollaisena maantiekisan kriteereitä, eikä treenilenkin jälkeisestä parista urheilujuomalasillisesta viitsi osanottomaksua pulittaa.

Pääsehän sillä maksulla uimahalliin, ellei se ole jo silloin remontin vuoksi suljettu...

• 1 month later...
  • 1 month later...

1:31:01.

Uusi ennätys, parin vuoden takainen parani reilut 2 min. Olen hyvinkin tyytyväinen.

Loistokeli ja oikean mittainen matka (gps 21,10 km, footpod 21,15 km ja SportTracks 21,17 km). Tavoitteena oli juosta 1:31 ja jos hyvältä tuntuu lähteä yrittämään 1:30:ä. Ekat kaks kilsaa aika lujaa (tässä on alamäkeä), toinen oli kyllä muutenkin liian kova. Sitten hieman himmattu ja vedelty aikalailla tasavauhtista 4:20/km ja hieman alle. Kulku oli hyvää ja helppoa ja hyvin oltiin 1:30:n vauhdissa.

Kympin jälkeen alkoi hieman ahdistaa ja näytti siltä, että nyt hyytyy, päätin kuitenkin sinnitellä ja homma toimi aika mainiosti, kunnes Palokkajärven rannasta hyökättiin kohti Tuomiojärveä, silloin alusta muuttui hiekaksi ja alkoi olla aika rankkaa. Viimeisellä juottopaikalla meinasin tukehtua veteen ja vauhti tuntui hidastuvan. Väli 19-20 km oli umpisurkea, siihen onnistuin tuhrimaan 4:39. Toki pahalta tuntui, mutta selkeästi hitain kilometri, toiseksi hitain oli 4:25. Lopun tulin kyllä sitten taas hyvin ja otin vielä kunnon loppukirin.

Kilometrimerkkejä piti olla, mutta en nähnyt kuin 10, 15 ja 18 kilometrin taulut (mitkä oli sanottukin, että on merkitty selvemmin). Noista vain 18 km oli oikealla kohdalla. 10 km:n taulu oli ainakin 300 m liian myöhään ja 15 km:n taulu taisi olla 800m liian aikaisin.

Fubar veteli hurjaa kyytiä ja taisi Portlandkin olla matkassa (katselin, että jotenkin tutun oloinen mies, mutta vasta matkan aikana muistin missä olen nähnyt).

Oma enkka täälläkin 1.43.xx. :038:Olen tosi tyytyväinen, sillä tavoitteena oli 1.45.xx ja sitäkin pidin tiukkana aikana itselleni tällä hetkellä. Välillä juoksu oli aika yksinäistä tuolla ajalla. Toiset oli reilusti nopeampia ja osa sitten hitaampia. Järjestäjien merkinnöissä olis ollu paikoin parantamisen varaa. Puolivälin juottopaikan jälkeen edelläni mennyt mies juoksi ainakin 100 m harhaan. Hänen kääntyessä takaisin päin minäkin huomasin katsella ympärille tarkemmin, että mihikäs pitää mennä. Tietokoneet on mitä on, mutta vähän harmitti, kun tulosten saamisen kanssa oli aikamoista sählinkiä. Jostain olin lukenut, että kisakanslia olisi monitoimihallin kahvion luona ja sinne menin ensin ihmettelemään. Onneksi kahvion täti osasi ohjata oikeaan paikkaan. Sää kyllä suosi tätä juoksua!

Nyt katsoin uudelleen kisan www-sivuja ja huomasin kisakanslian olevan siellä jäähalli. No, parisen viikkoa sitten heillä oli vielä viime vuoden tiedot esillä ja olin tulostanut sen. Sivujen päivitys siis vähän viimetipassa! Olis toisaalta pitäny itse tsekata tiedot vielä esim eilen. Nyt näyttää olevan tuloksetkin tulleet.

Kuten yksvesku jo paljastikin, hyvin meni. Loppuaika omalla ajanotolla 1:24:50 (4:01/km), eli liki neljän minuutin ennätysparannus aiemmasta. Järjestäjän taholta tuloksia ei ollut saatavilla vielä uimahallikeikan jälkeenkään, ja ainakin miesten puolimaratonin yleisen sarjan kärkikolmikko sai palkintonsa varsin koruttomasti kisakansliasta ilman että edes tuloksia kerrottiin ääneen. No, pieni moka järjestäjältä, eikä vaikuttanut itse juoksuun.

Kisan alusviikko ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan, kun edellisen viikonlopun pitkällä lenkillä pohje kramppasi ja oli kipeä alkuviikostakin. Tiistaina tein hölmönä vielä yhdeksän kilometrin viimeistelyn 4:05/km-vauhtisena, mikä pahensi tilannetta entisestään. Loppuviikosta en pohkeen takia juossutkaan kuin muutaman kilometrin verryttelyn perjantaina, eli varsin poikkeuksellinen herkistely tuli kokeiltua. Olipahan ainakin riittävästi lepoa alla.

Juoksu lähti vauhdikkaasti liikkeelle; pari ensimmäistä kilometriä reilusti alle neljän minuutin, jonka jälkeen asetuin sopivaan noin neljän minuutin matkavauhtiin. Vauhti olikin pieniä alustan ja maaston aiheuttamia poikkeamia lukuunottamatta varsin tasaisesti neljän minuutin tuntumassa aina 17 kilometriin asti, ja juoksu tuntui hyvältä. Väsymys iski tuossa vaiheessa ja vauhti tippui 4:10 tuntumaan ja töitä sai tehdä kovasti, ettei hidastunut tuostakin. Viimeiselle kilometrille löytyi vielä pientä rutistusta (keskivauhti 3:55), mutta kyllä kaikki tämän päivän voimat tuli varsin hyvin ulosmitattua. Paljon ei olisi tasaisemmalla vauhdinjaollakaan ollut voitettavissa, mitä nyt alun turhat hurjastelut ehkä hieman rokottivat.

Matka oli mitä ilmeisimmin ainakin aiempia vuosia tarkemmin mitattu. FR305 kertoi mitaksi 21,06 km ja samasta datasta SportTracks suodatteli 21,00 km, mutta ST tuntuu aina suodattavan matkat hieman alakanttiin. Reittikin oli merkitty asianmukaisesti, mutta silti olin lähellä juosta yhdesti harhaan, kun vihanneksena painelin viimeisiä kilometrejä. Kilometrimerkinnät voisi jättää pois, jos virhemarginaali on kilometrin luokkaa, kuten yksvesku edellä summailikin.

Yhteenvetona: varsin hyvin onnistunut juoksu ja järjestäjien soheltaminenkin yllättävän siedettävällä tasolla Katujuoksun perinteet huomioiden.

Nyt katsoin uudelleen kisan www-sivuja ja huomasin kisakanslian olevan siellä jäähalli. No, parisen viikkoa sitten heillä oli vielä viime vuoden tiedot esillä ja olin tulostanut sen. Sivujen päivitys siis vähän viimetipassa! Olis toisaalta pitäny itse tsekata tiedot vielä esim eilen. Nyt näyttää olevan tuloksetkin tulleet.

Tuloksista puuttuu ainakin se kaveri, joka tuli minun kanssa samalla sekunnilla maaliin. Hitsi vie, oma aikakin heikkeni kaksi sekuntia, tuli se lähtö jotenkin yllättäin ja taisin tuon verran seisoa siinä paikallani.

Tuo kisakanslia oli muutama vuosi sitten vielä siellä Monitoimitalolla, on siellä itsekin tullut joskus turhaan käytyä.