Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Miten suojautua ultrilla rakkoja vastaan

UberLehrer
 Share

Recommended Posts

• Replies 28
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hyvä aihe, omatkin jalat aika huonossa kunnossa ja vaikka jalat meni lonkkien puolelta aika jäpikkääksi kovan alun takia niin vähemmillä rakoilla olisi kyllä ollut noillakin pölkyillä paljon enemmän otettavissa e24:ssa.

Itsellä ongelma tulee nimenomaan kävellessä. Juostessa mielestäni suurtaa ongelmaa ei ole. Varvassukkien testaus alkaa heti lähitulevaisuudessa. Jalkojen ennakkorasvaus oli nyt jo "käytössä", mutta pieleen meni.

Tästä aiheesta taitaa olla foorumilla paljonkin erilaisia ketjuja - ainakin tässä yksi http://www.juoksufoorumi.fi/vb/showthread.php?20453-Hermo-menee-rakkojen-kanssa - ongelmahan taitaa olla tuttu monelle, ihan matkan pituuksista riippumatta.

Ja kelistä tai juoksupaikasta- alustasta riippumatta... http://picasaweb.google.com/niilosmc/WorldRogainingChampionshipsNewZealand2010?authkey=Gv1sRgCOrnpaGByLXRWg#5548779406977254818

...tässä kyseisessä tapauksessa jäi etukäteishuolto tekemättä eli jalkojen huolellinen rasvaus ennen kisaa iltaisin parinkin viikon ajan. Oma vinkki on myös teippaus arkoihin jo etukäteen tiedossa oleviin paikkoihin, toimii ainakin mulla, ei tullut kuin pari pientä rakkoa siinä kun kaverille tuli tuollaiset noin jalkapohjien kokoiset valtavat rakot kunhan nuo nahat tuosta aamuun mennessä vetäytyi...

Muokattu

Onhan niitä:

- sopivan kengän valinta/vaihto

- sopivan sukan valinta/vaihto

- rasvaus ja vaselointi ennen kisaa ja kisan aikana

- talkki kosteuden ehkaisijänä

- jalkojen kuivaus kisan aikana

- jalan sopeuttaminen kisan aikaiseen rasitukseen, eli riittävä ulkoilu

Aina niitä ei pysty ehkäisemään ja niitä tulee joka tapauksessa kun matka on tarpeeksi pitkä.

Esim. päkiärakot on sellainen, että niitä tulee edelleen 24-48 tunnin suorituksessa minun rinsessa jalkoihin.

Hyvin porukka pysty etenemään arenalla aika rakkoisillakin jaloilla vielä toisella puoliskolla.

Oma vinkki on myös teippaus arkoihin jo etukäteen tiedossa oleviin paikkoihin, toimii ainakin mulla, ei tullut kuin pari pientä rakkoa siinä kun kaverille tuli tuollaiset noin jalkapohjien kokoiset valtavat rakot kunhan nuo nahat tuosta aamuun mennessä vetäytyi...

Käännetääs veistä Tomben jalkapohjissa. Ehdotin, että laitettaisiin ennen kisaa keinoihoa jalkoihin. Vastaus oli jotain: "Ei mulle tule rakkoja kuin pikkuvarpaaseen". Sorry Tombe, minun oli pakko kirjoittaa tämä viesti!

http://www.juoksufoorumi.fi/vb/showthread.php?15392-Jalkojen-teippaus-ultrilla

tossakin on yksi ketju, jossa on mukana oma noin 4-osainen teippi-yms-testi. kokeilin eri keleissä tehdyillä hölkkäjotoksilla jalkateriin kaikkea ristiin-rastiin ja päädyin hieman testin ohi sivuovesta tulleeseen ratkaisuun, joka on toiminut lähes 99-prosenttisesti ultrilla: varvassukat ja runsas vaseliini. kriisipaikoissa pidän muutamaa pientä teippiä fiilisten mukaan

http://www.juoksufoorumi.fi/vb/showthread.php?15392-Jalkojen-teippaus-ultrilla

tossakin on yksi ketju, jossa on mukana oma noin 4-osainen teippi-yms-testi. kokeilin eri keleissä tehdyillä hölkkäjotoksilla jalkateriin kaikkea ristiin-rastiin ja päädyin hieman testin ohi sivuovesta tulleeseen ratkaisuun, joka on toiminut lähes 99-prosenttisesti ultrilla: varvassukat ja runsas vaseliini. kriisipaikoissa pidän muutamaa pientä teippiä fiilisten mukaan

Tämä oli hyvä ketju karva. Tuosta voikin ammentaa omiin kokeiluihin ensi kesänä. Kiitti.

Sopiva kenkä+sukka yhdistelmä on tärkeä, oleellista on myös että tunnistaa kengän tai sukan hankaamisen heti kun sellaista ilmenee ja kaikista tärkeintä että tekee välittömiä korjausliikkeitä ongelman poistamiseksi. Näin ainakin olisi pitänyt minun toimia vuonna 2010 E24:lla. Lähdin ihan liian paksuilla sukilla liikenteeseen ja kyllähän ne hiersi mutta kun ei muka ollut aikaa korjata tilannetta niin aamuyöntunneilla oli sitten pakko jo kivun vuoksi katsoa mitä jalkaterille kuuluu. Ei kuulunut hyvää, hervottomia rakkoja varpaissa, päkiässä, osa puhjennut osa ei mutta tässä vaiheessa ei rakkojen puhkominen ja teippaaminen + sukkien ja kenkien vaihto enään saanut ihmeitä aikaan vaan eteneminen oli kaikkea muuta kuin rentoa (sikäli kun se nyt muutenkaan enään olisi ollut). Tässä tapauksessa siis aikainen reagointi ei olisi vienyt aikaa kuin murto-osan siitä miten sitä viimeisellä kolmanneksella vaivojen takia menetettiin...

Minulla pikkuvarpaat kiilautuvat isompien alle ja ovat poksahtaneet aina ultrilla. Rakkulat tuli myös Loppiaisena kun "harjoittelin" Areenalla maraton-lenkin. Olen testaillut varvassukkia, silikonitöttereitä ja tiesmitä...

Nyt kuitenkin 24h:ssa ei tullut pienintäkään rakkoa kumpaankaan varpaaseen; tärkein oli varmaan että laitoin valmiiksi 2x6cm Compeed-laastarit pikkuvarpaisiin napakasti, lisäksi käytin varvassukkia ja tossuissakin on hyvin tilaa. Hyvin kesti 153km, muuten kyllä kantapäihin tuli 4 rakkulaa, mutta ne ei ärsytä niin kuin pikkuvarpaat...