Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Uintitekniikan muuttuminen noin vuodessa


poppeli
 Share

Recommended Posts

Tein uintitekniikastani videokoosteen vuoden 2010 alussa. Tuo video on nähtävillä osoitteessa http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ulO1KwlarSw

Nyt tammikuussa työstin uuden videon, joka on ihmeteltävänä osoitteessa http://www.youtube.com/watch?v=BGBtK6PnYlA

Olen katsellut eroja ja löytänyt ainakin seuraavaa:

  • potkujen taajuus on kasvanut
  • kädet liukuvat pinnemmalla
  • pää ui lähempänä veden kalvoa

Kehitettävää on edelleen:

  • oikea käsi lähtee vetoon sivusuuntaan
  • vasen kyynärpää ui liian syvällä
  • veto voisi lähteä aikaisemmin. Nyt liussa on vaihe, jolloin molemmat kädet ovat edessä
  • potkuissa oikealla käsivedolla oikea jalka harottaa sivulle
  • alaselkä on notkolla
  • vetoja voisi ottaa taajempaan

On tämä uinti vaikeaa... :conf:

Link to comment
Share on other sites

Uinti on vaikeaa, ainakin kun pitää opetella kaikki aikuisena. Hyvin olit jo analysoinytkin omaa uintiasi. Uit muuten vieläkin aika syvällä: hapenottoon joutuu kurkottamaan.

Miten muuten kuivaharjoittelu? Itse sain sitä kotiläksyksi, koska vasen puoli ei liiku tarpeeksi (ei kierry tarpeeksi) ja pitää nyt peilin edessä harjoitella liikkuvuutta.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

On siinä kyllä vielä melkoista persoonallista latausta. Kolilla on maatalo keskellä korpea, jonka nimi on Future Free time. Tämä uinti voisi olla nimeltään Future Free style. Veden vastaus on pienempi pinnan alla, ja tässä mennään yhä edelleen torpedona veden alla, niin että vain kädet on selvästi pinnalla ja pääkin käy pinnalla vain happea ottamassa. Potku on entistä tehokkaampi, mutta nyt käsivetojen rytmitys on pahasti pielessä. Toinen käsi odottaa toista edessä, ja veto tapahtuu ikäänkuin vuorotellen, koko kierros, käsi kerrallaan. Kyynerpäät käyvät liian syvällä, etenkin vasen käsi, mutta se syvällä käynti on enempi vedon alun odottelua, ja sitten kun veto alkaa, niin kyynerpää nousee ihan kohtuullisen hyvin koko käteen nähden.

Eli jatkossa vetorytmi niin, että käsi ei jää eteen odottelemaan, vaan lähtee heti vetämään, kun toinen käsi on takana työnnön päätteessä, palautuksen alussa. Päätä pintaan ja samalla koko vartaloa. Lisää liikkuvuutta yläkroppaan. Kannattaa ottaa jalkaräpylät käyttöön, sillä voisi päästä paremmin pintaan ja tällöin pystyisi myös käsien rytmitystä korjaamaan. Varmaan se toinen käsi odottelee siellä edessä juuri sen takia, että sukellus ei menisi vielä syvemmälle. Omat kommenttisi virheistä on ihan oikein, mutta tuo käsien rytmitys ja sukeltaminen pitäisi korjata ensin, ja samalla koko ajan muistaa, että ei anna kyynerpään painua liian syvälle alkuvedossa. Myös se väärä kämmenen asento vedon alussa kannattaa korjata.

Link to comment
Share on other sites

Hieman siinä on tapahtunut muutoksia sekä hyvään että huonoon suuntaan mutta kokonaisuus aika vastaava. Onko muuten poppeli uintivauhti parantunut?

Tuo vartalo pitäisi saada kyllä pysymään pinnalla, edelleen on tuota sukeltelua ja sitten pään nostelua. Nyt tuo toinen silmä pysyy paremmin veden alla mutta syvimmillään pää käy kuitenkin yhtä syvässä kuin aiemminkin. Mites sellainen kelluntaharjoitus, selkäranka pitäisi saada pysyään rennosti pinnalla ja jalatkin aika lähellä. Onnistuuko jo? Sitten kun pysyy rentona pinnalla niin vaikka nimmareita eli tuosta korkeasta ja rennosta kellunnasta uimaan muutamia vaparin vetoja koko ajan ruoto ja takaraivo pinnalla. Sitten taas vedot seis ja kelluntaan ja uudestaan uintiin jne. katsoen että pää ei mene koskaan uppeluksiin.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Hieman siinä on tapahtunut muutoksia sekä hyvään että huonoon suuntaan mutta kokonaisuus aika vastaava. Onko muuten poppeli uintivauhti parantunut?

Parissa vuodessa on lähtenyt noin 1 min 30 sek pois 1000 m ajasta. Nyt mennään noin 23 min tienoilla. Parasta on kuitenkin, että keski- ja loppusyke on laskenut 15 lyöntiä minuutissa.

Tuo vartalo pitäisi saada kyllä pysymään pinnalla, edelleen on tuota sukeltelua ja sitten pään nostelua. Nyt tuo toinen silmä pysyy paremmin veden alla mutta syvimmillään pää käy kuitenkin yhtä syvässä kuin aiemminkin. Mites sellainen kelluntaharjoitus, selkäranka pitäisi saada pysyään rennosti pinnalla ja jalatkin aika lähellä. Onnistuuko jo? Sitten kun pysyy rentona pinnalla niin vaikka nimmareita eli tuosta korkeasta ja rennosta kellunnasta uimaan muutamia vaparin vetoja koko ajan ruoto ja takaraivo pinnalla. Sitten taas vedot seis ja kelluntaan ja uudestaan uintiin jne. katsoen että pää ei mene koskaan uppeluksiin.

En kykene millään pitämään jalkoja pinnalla. Jos kelluttelen vatsallani rentona, jalat lähtevät samantien pohjaa kohti. (Yli)yritän kompensoida tätä upottamalla päätäni kuvitellen painavani koko ylävartaloa alaspäin. Vipuvarren ja nosteen ansiosta kuvittelen, että jalat päätyvät näin edes vähän enemmän pinnan tuntumaan.

"Future Free Style" - tekniikallani pääsen uimaan paremmin, kuin 226n sinäänsä järkevästi ehdottamalla käsivetojen vuorottamisella. 226n tyylillä uin aiemmin, mutta en saanut tuolloin suunnattua käsivetojani alkuunkaan oikein. Olen aktiivisesti korjannut tilannetta perehtyen itsenäisesti ns. Total Immersion- tyyliin (TI) , jonka olen ottanut ohjenuorakseni. Tästä koulukunnasta tulee käsien käyttöni, jos kohta jalkoja joudun käyttämään uppoamisongelman takia reippaammin kuin tyylipuhtaassa TI- uinnissa. Kuvittelen, että TI auttaa pitämään myös sykkeet kurissa, koska lepo- l. liukuvaihetta tulee enemmän.

Selkääni en helpolla saa kuriin, mutta seuraavaksi yritän keskittyä oikean käden vedon suuntaan ja vasemman käden kyynärpäähän.

Herrat, ja rouvat, kiitos kommenteistanne!

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

En kykene millään pitämään jalkoja pinnalla. Jos kelluttelen vatsallani rentona, jalat lähtevät samantien pohjaa kohti. (Yli)yritän kompensoida tätä upottamalla päätäni kuvitellen painavani koko ylävartaloa alaspäin. Vipuvarren ja nosteen ansiosta kuvittelen, että jalat päätyvät näin edes vähän enemmän pinnan tuntumaan.

Itselläni oli (on) sama ongelma ja siihen ei oikein auttanut muu kuin kellumisen harjoittelu. Pelkän paikallaan lillumisen lisäksi hidas eteneminen potkuilla tai scullingilla tepsivät myös minulla tähän. Oma mielikuvaharjoitukseni oli, etten painanut päätäni syvemmälle, vaan nojasin rintakehällä veden pintaan kuitenkin uppoamista välttäen.

Frielin kirjassa asia selitettiin niin, että kuvittele rintakehän alle poiju (tai miksei lauta), jonka varaan voit nojata uppoamatta.

Ainakin minulla jalat, jotka muodostavat lyhyenlännän jalkapallistin ruuminmassastani varmaan 80 %, ovat hiljalleen alkaneet löytää vedenpinnan.

Muuten kyllä suosittelisin uskomaan ortodoksisia (esim. 226:n) oppeja, sillä vaikka ne hidastaisivat menoa ekan vuoden, ovat ne usein ainoa tie pidemmän tähtäimen kehitykseen.

...puhuu todella huono uimari, joten suhtaudu varauksella.

Link to comment
Share on other sites

Tuo kelluminen on keskeinen taito jota ei voi oikein onnistuneesti kompensoida, koska ylävartalolla 'sukeltaminen' johtaa siihen että hengittäessä päätä joutuu nostamaan jolloin lantio tippuu automaattisesti > kierre, jossa koko uimari on syvällä ja vastus on suuri. Uskon ja viisaammilta olen kuullut että kaikki ihmiset pystyisivät oppimaan kellumisen kun löytävät oikean tuntuman ja rentouden - välttämättä jalat eivät kaikilla pysy potkimatta ilman kellukkeita aivan pinnassa mutta selkä on kuitenkin korkealla jolloin asentoa ei tarvitse uidessa muutella kun potkut ja liike hieman kannattavat jalkoja. Tosiaan koko selkäranka pitäisi saada niskaa myöten suoraksi ja alaselkä ei saa olla notkolla (vaikka kuivanmaan eläjälle intuitiivisesti tulisi mieleen laittaa selkä kaarelle jolloin jalat osoittaisivat kohti pintaa-tällöin kuitenkin tasapaino menetetään ja jalat putoavat). Lisäksi hartioiden pitää olla jonkin verran liikkuvat jotta tuo rintarankakin olisi suht suora. Tuota on hyvä harjoitella vaikka jossain lämpimässä kylpyläaltaassa tms. jossa ei tule kylmä paikallankaan. Tässä erinomainen sivu jossa videoita ja kuvia oikeasta asennosta.

Yksi hyvä harjoitus on myös se 'silakkauinti' eli kellunnasta (nyt kädet sivuillla) lähtee vain rennosti potkimaan kääntyen vuoron perään rauhassa molemmille kyljille, jolloin voi samalla hengittää kuten normaalisti uidessa. Jotta tuo sujuu rennosti niin pitää olla aika rentona ja vartalon pitää kellua hyvässä asennossa. Luulen että tuolla tavalla 95% uimahallin asiakkaista ei pääse eteenpäin ainakaan niin että syke pysyisi matalana mutta kummasti uinti helpottuu kun tuon opettelee.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Olen aktiivisesti korjannut tilannetta perehtyen itsenäisesti ns. Total Immersion- tyyliin (TI) , jonka olen ottanut ohjenuorakseni. Tästä koulukunnasta tulee käsien käyttöni, jos kohta jalkoja joudun käyttämään uppoamisongelman takia reippaammin kuin tyylipuhtaassa TI- uinnissa. Kuvittelen, että TI auttaa pitämään myös sykkeet kurissa, koska lepo- l. liukuvaihetta tulee enemmän.

TI:ssähän ne alkupään drillit pitäisi auttaa tuohon jalkojen uppoamiseen. Lukaisin tuossa sen kirjan uudestaan ja tarkemmin. Tuntuu että moni kohta oli aiemmin jäänyt huomiotta, kun näissä on niin paljon eri kohtia joihin pitäisi "fokusoitua" yksi kerrallaan. Vaatii minusta aika paljon kärsivällisyyttä.

Link to comment
Share on other sites

Täytyy sanoa, että vaikka tekniikka onkin omalaatuista, niin olisin videon perusteella kuvitellut, että uit 1000 m paljon kovempaa kuin 23 minuuttia. Ei ihmetyttäisi vaikka tuo 23 min olisi 1500 m aika. On siinä uinnissa kuitenkin tiettyä liukuvuutta ja otetta veteen. Vai oliko tuossa mainitsemassa tuloksessa väärä matka?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy