Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
Sign in to follow this  
Tinpuri

Kiekkojen periaate?

Recommended Posts

Mulla taas on periaatteena että kalliilla kiekoilla on syytä ajaakin, eikä vaan pitää niitä pyhä/kisakäytössä.

Toki mulla on pyörän mukana olleet ns. treenikiekot, mutta käytännössä ajelin kevään rospuuttokelien jälkeen samoilla "kisakiekoilla" koko kesän. Oli vaan niin paljon mukavamman tuntuiset kiekot alla.

Kiekkohankinnassa päädyin kompromissiin, osaksi noiden Rouesartisanalesin testien tukemana. Alla pyörii Mavic Cosmic Carbone SLRrät, avokkaat siis. Zippit tuntui liian kalliilta hankinnalta. Tuubit katsoin myös turhan eksoottisiksi tässä vaiheessa uraa.

Helpottavaa kuulla, että muutkin ovat yhtä turhamaisia ja estetiikan hypnotisoimia kiekkojen suhteen. Yritin insinöörimäisen analyyttisesti ja silkkaan testifaktaan perustuen perustella itselleni kiekkopäivityksen tuomaa ajansäästöä, huonolla menestyksellä. Voin siis kuntoilijana unohtaa nuo ajansäästöt ja keskittyä hifistelykiekkojen hyvään ulkonäköön ja korvia hivelevään huminaan sekä vapaarattaan ääneen :O

Renkaan (siis kumin) merkitys on sen takia suuri, että se painelee juuri kaikkein kovinta vauhtia siellä ulkokehällä. Urien aiheuttaman vastuksen huomasin parhaiten siitä, kun poljin 80-luvun lopussa treenilenkkejä painavalla Scott Peak maastopyörällä, jossa oli hyvin syväkuvioiset ja leveät renkaat. Lappeenrannan Skinnarilan ns. punkkerinmäessä vauhti hyytyi suunnilleen siihen 40 km/h, vaikka olisi polkenut miten rankasti tahansa. Kilpapyörällä samassa mäessä meni helposti noin 55 km/h ja neljää kymppiä liukumaalla. Kun vauhti kasvoi suureksi, niin renkaan ilmanvastus oli niin kova, että edes 1 km/h nopeuden nosto vaati hirveesti lisää voimaa. Pienemmissä vauhdeissa (alle 30 km/h) renkaan ilmanvastuksen ero ei ole läheskään niin merkittävä. Maastopyörän ja kilpapyörän renkaita ei voi verrata muutenkaan, mutta jos kilpapyörässä on kovasti poikittaista kuviota, niin varmasti on hitaampi kuin täysin sileä rengas. Pientä pykämää kumin sivuviistossa kuitenkin tarvitaan jos on sadekeli ja tiukkoja mutkia.

Noissa tuulitunnelitesteissä ei tosiaan saa sellaista tietoa, jonka voisi suoraan siirtää maantielle. Uskoisin, että nuo tuulitunnelitestit tehdään aina siten, että tunneliin aiheutetaan ajonopeutta vastaava virtaus edestäpäin, kun taas oikeasti tuuli pyörii miten sattuu, ja kuitenkin esim. aerokypärä auttaa parhaiten silloin, kun ilmanvastus on suoraan edestäpäin, kuten tuulitunnelissa tai täysin tyynessä säässä poljettaessa. Eikä niissä huomioida peesausta tai ohittelevia autoja.

Renkaan ilmanpainetta olen myös testannut 5 km vedoilla, maantiellä. Vaihtelin ilmanpainetta muistaakseni 4-6 bar välillä. Ero tuossa testissä ilmanpaineiden välillä oli yllättävän pieni, käytännössä ero meni testin virhemarginaalin piikkiin, mutta kyllä silti uskon, että oikeasti eroa jonkin verran on 6 bar hyväksi.

Kysäsenpä täällä samassa ketjussa...

Mitä eroa noissa kaikissa Shimanon osissa on? On ultegraa, soraa, 105 yms... Niin kuin kaikessa muussakin tässä maailmassa, hinta muuttuu ainakin mutta mitä muuta? :tongue:

Esim. jos vanhassa pyörässä on ollut jotkut sora osat, uudessa ultegrat niin pystyykö tälläisiä sekotteleen? Soran rataspakka -> ultegran kampisarjaan tms. sekoitusta. Muuttuuko toiminnassa mikään vai onko se laatu pääosassa?

Muokattu

Olennaisinta lienee, että esim. ysipakalla (siis yhdeksän lehteä) pitää olla ysivaihtaja ja -ketju, kymppipakalla kymppivaihtaja ja -ketju jne.. Jos tämä täyttyy, saman merkin kamat pitäisi toimia kait keskenään.. mulla ainakin on varmaan neljää Campan osasarjaa sekaisin samassa pyörässä...

Noiden osasarjojen välisistä laatueroista en osaa sanoa. Paitsi että Shimpan Dura-Ace on yllättäen parempi kuin Campan Avanti (vrt. Xenon) :tongue:

105 ja Ultegra on molemmat ihan toimivia sarjoja, jälkimmäinen kuitenkin taitaa olla kevyempi. Tosiaan kuten pölhö totesi niin myös shimanon sarjojen osia (ainakin 105-Ultegra-DA)voi sekoitella, itse olen käyttänyt mm. 105 rataspakkoja Dura-Ace sarjassa, koska 105t ovat todella paljon halvempia ja kuluvina osina siten harjoituskäytössä järkevämpiä. Ja miinuspuolena esim. rataspakoissa lähinnä tuo paino.

p.s. Tämä osasarjaspekulaatio on muuten ihan väärässä ketjussa.

Muokattu

105 ja Ultegra on molemmat ihan toimivia sarjoja, jälkimmäinen kuitenkin taitaa olla kevyempi. Tosiaan kuten pölhö totesi niin myös shimanon sarjojen osia (ainakin 105-Ultegra-DA)voi sekoitella, itse olen käyttänyt mm. 105 rataspakkoja Dura-Ace sarjassa, koska 105t ovat todella paljon halvempia ja kuluvina osina siten harjoituskäytössä järkevämpiä. Ja miinuspuolena esim. rataspakoissa lähinnä tuo paino.

p.s. Tämä osasarjaspekulaatio on muuten ihan väärässä ketjussa.

Tää meni tietoisesti tähän ketjuun... Kaikki muut varmaan nämä asiat jo tietää niin kokeilen sivistää itteeni täällä kaikessa hiljaisuudessa :viheltely:

Tässä taas kerran (joka kevät) miettinyt pientä panostusta aero vanteisiin. Kun yllättävän vähän löytyy tarjontaa vähän ajettuna, niin alkanut jo suuntaan katsetta kauppoihin. Tuossa olisi kaksi vaihtoehtoa:

Edessä 50mm ja takana aerompi 82mm, painoa reilu 1600g

http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/WPPX2010CAR5082/planet_x_pro_carbon_2010_50_82_wheelset

Molemmat 50mm, mutta painoa olisi vain 1296g

http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/WPPXPRO50/planet_x_r50_carbon_race_wheels

Eli onko kenelläkään kokemusta kyseisetä merkistä/vanteista? Ja kannattaako panostaa yli 100e tuohon kevyempään sarjaan joka on 50mm, vai tasoittaako toisen sarjan 82mm takakiekko aero ominaisuuksillaan tuota painoeroa ja säästää rahaa? Triathlon ajoon tulevat.

Ei ole kokemusta tuosta merkistä, mutta hatusta vetäisen sellaisen arvion, että suomalaisessa tasamaastossa tuo halvempi setti voi olla jopa nopeampi. Sen 300 g mitä painossa häviää, niin aerodynamiikassa voittaa, koska kehä on leveämpi, ja haukkaa vähemmän ilmaa kuin pinnat. Minulla on tuon takavanteen tyyppinen etuvanne ja ainakin Rothin kisassa pyöräni rullasi kuin enkeli, kun vertasin sitä pariin muuhun lähellä ajavaan kilpailijaan. Siinä oli hyvä verrata aerodynamiikkaa, kun mäki mentiin pääosin polkematta. Polkeminen ei enää paljon 60 km/h vauhdissa auta, joten se pieni hetki kannattaa ennemmin käyttää lepäämiseen.

Ei ole kokemusta tuosta leveydestä. Se oli toinen vaihtoehto kun kiekkoja Cerveloon katselin. Päädyin lopulta leveämpään.

Mulla on 82/101 setti Planet X:ltä.

http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/WPPX2010CAR82101/planet_x_pro_carbon_82_101_wheelset

Tyytyväinen olen ollut. Kokemuksia tosin on vasta yhdeltä kesältä. Olen koeajanut kalliimpia ja kyllä niissä eroa on.

Nimenomaan painossa, eli kalliimmat on herkemmät kiihtymään ja kevyemmät mäkeen. Mutta triathlonissa ei niin merkitystä. 82mm on tuuliherkkä. Mutta onko se liikaa, en osaa sanoa. Alkuun oli vaikeuksia jos ajoi vaihtelevassa tuulessa. Varsinkin tempokisassa, jossa ajetaan ihan täysillä, tahtoo ohjaus hieman vipattaa. Mutta kyllä tuolla toimeen tulee ja itse en aio hommata matalampaa. Jos oikein kova myrsky on, niin laitan ihan normikiekon eteen.

Hieman ehkä löysät kun vertaa 100% kalliimpiin kiekkoihin. Ja painavahkot, jos käyttää sellaiseen ajoon jossa tulee spurtteja yms.

Olen pelkästään kisannut noilla kiekoilla eikä ole ollut mitään heikkoa. Kunnon jarrupalat hommaa niin toppaa myös kylmänä. Ja aero-ominaisuudet on varmasti yhtä hyvät kuin huomattavasti kalliimmissa.

Tuolla rahalla ei saa edes yhtä käytettyä merkkikiekkoa, joten uskaltaa kokeilla. Suosittelen.

Kiitos kovasti vastauksista. Luulen, että nuo 50/82mm lähtee tilaukseen. Tuolla on vain enään jäljellä valmiiksi tuubeilla asennetut tai sitten ilman teippejä kyseisiä vanteita.http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/ZXPX5082TUB/planet_x_50_82_carbon_wheels_with_fitted_tubular_tyres

Sattuuko kenelläkään olemaan kokemusta esim. noista Vittoria Corsa evo CX tuubeista? Noista kun en yleensäkkään tiedä yhtään mitään:) Itse kyllä arvostan renkaassa tietysti rullaavuutta, mutta kyllä se pistosuojaus valittettavasti täytyy täällä Suomen teillä kunnossa olla...

Eli nuo mukana seuraavat jarrupalatko eivät tai eivät sinulla olleet toimivimmat?

Muokattu
Lisä kysymyksiä.