Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maratontreenin ja uintiharrastuksen yhdistäminen

Umpimähkä
 Share

Recommended Posts

Lepokausi lähestyy loppuaan ja hiukan jo alkaa ajatus kihelmöimään tulevasta kesästä ja maratonharjoittelusta. Tarkoitus olisi mennä Tukholmaan ja tavoitteena edelleen (kyllä vaan) se 4:30 alitus.

Vesiliikuntalajeihin hurahtaneena en haluaisi tinkiä uintitreeneistä yhtään. Uintia on nyt tullut harrastettua noin kolme kertaa viikossa eli noin 3-4 tuntia viikossa. Yksi treeni on yleensä ollut kovempi ja pari muuta kevyempää. Palautuminen uinitreeneistä, varsinkin siitä kovemmasta on kyllä jonkin verran hitaampaa kuin kovasta juoksutreenistä palautuminen.

Mitenkä huomioisin nuo uintikerrat ja miten suhteuttaisin ne harjoitteluun? Ajattelin noin 4 juoksulenkkiä viikossa, enempää en oikein ehdi ja jos taas juoksen vähemmän, ei juoksu oikein kulje.

Hyviä vinkkejä kaivattaisiin, uintiharrastuksesta on tullut sen verran mieleinen, että siitä ei nyt tohdi oikein luopuakaan.

Minulla on tapana juosta uintipäivinä hiukan lyhyempi lenkki :) Esim 30min juoksua ja 45min uintia. Minä tosin uin vain keskimäärin 2x50min viikossa. Ja käytän uidessa jalkoja suunnilleen yhtä paljon kuin käsiä juostessa, joten lajit eivät mainittavasti häiritse toisiaan.

Olisiko tällainen sopiva runko:

ma uinti kevyt

ti juoksu kova

ke uinti kevyt

to juoksu kevyt

pe uinti kova

la juoksu kevyt

su juoksu pitkä

Ja jos haluaa vapaapäivän pitää, niin yhdistää ke+to treenit samalle päivälle.

• 2 weeks later...

Omalla kohdalla tykkään yhdistää (lue:säästää aikaa)reenejä, jolloin yleensä juoksen ensin 40-60min pk lenkin halille ja siihen perään sitten 1h uinti. Välillä toisin päin, jolloin voi olla vk lenkkikin jos on ollut kevyt uinti. Tuolla saa hyvin pituutta reeneihinkin ja mukavaa vaihtelua. Kyllähän tuo muutenkin noilla määrillä hyvin vielä viikkoon mahtuu jos muu elämä vain antaa myöden, jos 3 uintia ja 4 juoksua, niin ottaa ainakin yhden yhdistelmä reenin, niin jää vielä se yksi vapaa päiväkin viikolle, joka on ihan tärkeä sekin.

Omalla kohdalla olen ottanut pullaria mukaan reeniin jos jalat on tuntuneet väsyneiltä. Tosin mullakin tuppaa nuo jalat muutenkin tulen siellä perässä vähän miten sattuu:)

Ajattelin linkata tähän vastaukseni johonkin aiempaan samantyyliseen kysymykseen, mutta enpä sitä löytänytkään. Joten lyhyt referaatti: juoksi itse oman maratonenkan v. 2004. Silloin noudatin tarkkaan juoksuohjelmaa (RW:n Intermediate ja Advanced -ohjelmista itse rakennettu yhdistelmä). Kävin samaan aikaan muutaman kerran viikossa uintitekniikkakurssilla. En korvannut juoksutreenejä uinnilla, vaan uinti tuli juoksuohjelman päälle. Uintitreenit olivat aika monipuolisia, ei pelkkää altaan uimista edestakaisin, vaan eri tekniikoita ja uinticoopperia yms.

En todennäköisesti olisi pystynyt lisäämään juoksukilometrejä hajottamatta paikkoja, mutta uinnilla sain mitä ilmeisimmin lisättyä kuitenkin aerobista liikuntaa rasittamatta jalkoja liikaa. Luulen, että juoksun jälkeen uiminen monasti myös rentoutti lihaksia. Pitäisi varmaan kokeilla samaa uudelleen.

Niin, joo, tuo edellisessä viestissä mainittu pullarien käyttö on varmaan toisinaan hyvä idea. Sitä käytettiin usein kurssillakin.

Pitäisikö myös uintitreenit jollain tavalla rytmittää? Vaikka siis ei mitään ihmeellistä tavoitteena, ainoastaan uintitekniikan parantaminen.

Tuli tästä tekniikkaharjoitusten rytmityksestä mieleen toinen harrastus: olen parin vuoden ajan koettanut aikuisiällä opetella huilun soittamista. Se on mitä suurimmassa määrin motorinen laji, edellyttäen käsien, sormien, hengityksen (pallean), huulien motoriikan kehittämistä ja hallintaa. Monasti on tullut tuskastuttua puuhan vaikeuteen: tekniikka ja taito ei välillä tunnu kehittyvän millään, vaikka kuinka on puskenut harjoituksia pää punaisena joka päivä. Sitten on homman hitaaseen edistymiseen kimpaantuneena tullut pakattua huilu hylylle. Kun mieli on taas rauhoittunut, niin soittaminen on yleensä muutamien päivien jälkeen alkanut taas poltella. Silloin onkin ollut melkoinen yllätys, että tekniikka onkin tauon aikana kehittynyt kuin itsekseen ja varkain. Ilmeisesti hermotus ja lihasmotoriikkakin vaativat lepoa ja kehittyvät nimenomaan levon aikana. Harjoituksella on ilmeisesti tarkoitus vain saada aikaan ärsyke kehittymisen käynnistämiseksi. Tuntuu, että tilanne on sama lähes kaikessa harjoittelussa, niin kestävyys-, voima- kuin tekniikkalajeissakin. Eli ei varmaan kannata uintitekniikkaakaan väkisin tahkota, vaan rytmittää harjoitukset ja lepo sopivasti. Nuori keho tietysti toipuu ja kehittyy harjoituksen jälkeen hetkessä, mutta mitä vanhempi tomukasa on koulutettavana, sen enemmän ilmeisesti pitää varata aikaa palautumiselle.

Muokattu

Pitäisikö myös uintitreenit jollain tavalla rytmittää? Vaikka siis ei mitään ihmeellistä tavoitteena, ainoastaan uintitekniikan parantaminen.

Vähän tässä itsekin ajatellu jos kokeilisi rytmitettyä harjoittelua. Eli pääpiirteissään vaikka niin, että kolme päivää putkeen samaa lajia ja sitten seuraava laji. Jotenkin alkanut tuntumaan, ettei tuollainen tasainen sekoittaminen ja tasainen rasitus joka alalla välttämättä ole se paras tapa. Mutta mitään faktaa mulla ei tähän ole, mieluummin kuulisin sellaista.

Lajeina näin talvella on ollut 40% juoksua, 40% hiihtoa, 15% uintia, 5% jotain muuta. Sen olen omalla kohdalla ollut kuitenkin juoksun kohdalla aikaisemmin huomaavinani, että rankempien ja kevyempien jaksojen vuorotteleminen kehittäisi enemmän, kuin tasaisen tappava harjoittelu. Cokecolan mainitseman taitojen kehittymisen huilimalla olen huomannut eräissä asioissa elämässäni, ja se sai ajattelemaan, että pitäisikö sitä soveltaa myös uimataidon kehittämiseen. Eli jos olisi ainakin kaksi peräkkäistä harjoituspäivää, niin ärsykkeet eivät pääsisi täysin unohtumaan siinä välissä.