Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Hengitystekniikan parantaminen


HimPura
 Share

Recommended Posts

Tuli taas riipaistua kymppi eli laitettua kroppaa ahtaalle. Numerolappujuoksussa käy lopussa viimeistään niin, että hengitys menee haukkovaksi ja pinnalliseksi.

Millä metodeilla voi syventää hengitystään? Onko kyse heikoista hengityslihaksista? Lihaskuntoa, joogaa? Tuoko kovat vetoharjoitukset tulosta? Pystyykö joillain täsmäharjoituksilla parantamaan asiaa?

Link to comment
Share on other sites

Et oikein kuvaillut miten hengität,mutta nenän ja suun kautta yhtäaikaa toimii ainakin mulla.

Joogahengityksestä voit kokeilla puhdistavaa hengitystä.Eli mukava asento ja nenän kautta sisään ja ulospuhallus

tapahtuu niin,että huulet on vihellysasennossa.

Voimakas ulospuhallus n.3sek aluksi.Aikaa lisäämällä keuhkot varmasti vahvistuvat.Joogahengityksessä olenaista on palleahengityksen opetteleminen.

Erilaisia hengitysharjoituksia on sitten kymmeniä.

Suurin osa hengittää väärin,niin naurettavalta,kun se kuulostaakin.

Link to comment
Share on other sites

Eräs rentoutusopettaja kertoi, että palleahengitys (vatsa sisään, vatsa ulos..) olisi fiksua opetelle erityisesti juoksijalle. Sanoikohan niin, että sillä saisi enemmän (vrt. "rintakehähengitykseen", varmaan ihan väärä termi..) hengityksen voluumia ja lisäksi keuhkojen alaosassa olisi enemmän mitä lie hiusverisuonia (?), jolloin veren hapettaminenkin tehostuisi.

... jos oiken olen aiemmin keskittynyt olen pystynyt pitäämän palleahengitystä "päällä" jonkin aikaa, mutta nyt kun sain järkiperusteen niin harjoittelemalla pääsin jopa siihen, että PK2-VK1 vauhdissa pystyn palleahengitykseen.

Ilmeisesti keskivartalon lihaksiston rentous on tuossa tarpeellista.

Röörit on sen verran ahtaat, että suun kautta puhallellaan pääosin..

Link to comment
Share on other sites

tossa ne pari muutakin ketjua tästä aiheesta, joka saattaa olla juoksemisen tekniikan vaikein asia meikäläiselle. vähitellen oon opetellut ja pikkasen jo oppinutkin hengittelemään, kun lähes joka lenkillä sitä harjoittelee pallean kautta ainakin muutaman vedon.

http://www.juoksufoorumi.fi/vb/showthread.php?20185-hengitystekniikka

http://www.juoksufoorumi.fi/vb/showthread.php?20712-Hengitt%E4minen-ei-niin-helppoa-kuin-voisi-kuvitella

Link to comment
Share on other sites

Musta tuntuu että parhaiten tuota voi harjoitella juuri lenkillä keskittymällä tietoisesti siihen että hengittää syvään palleaa käyttäen. Paras harjoitus varmaan on TV-kova tyyppinen reeni jossa hengitys on voimakasta mutta pystyy vielä keskittymään kunnolla ilman hapotusta, vatsakipuja ja kramppeja. Sitten voi tietty harjoitella kotonakin esim. selinmakuulla laittaa kirjan painoksi pallean päälle ja keskittyy hengittämään niin että se nousee ja laskee. Tai sitten syvä hengitys pillin läpi. Sitä en sitten tiedä onko nuo lihakset useinkaan liian heikot, mutta ainakin noista kovemmista juoksuharjoituksista on paljon apua,

Link to comment
Share on other sites

Tässä lainaus vielä Jack Danielsin kirjasta Daniels' running formula:

"Most elite distance runners breath with 2-2 rhytm (taking 2 steps while breathing in and 2 steps while breathing out = 45 breaths/min when taking 180 steps/min)... When not breathing particularly hard, slower rhytms are sometimes used. An example is 3-3 rhytm which is often used during easy runs, but becomes stressful at (AnA)threshold pace or faster... Usually stitches are aggravated by a fast, shallow breathing rate. Next time you get one of these sharp pains try going to 3-3 rhytm... 1-1 breathing leads to a very shallow breathing and is not an efficient way to ventilate the lungs."

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Minkä takia hengitys pitää yrittää jotenkin saada siihen juoksurytmiin ja miksi uloshengitys ei saa olla pidempi kuin sisäänhengitys? Jos pystyy vaan kunnolla tyhjentämään keuhkonsa ja repäisemään ilmaa tilalle niin, että hengitys pysyy kontrollissa niin ei kai se niin tarkkaa ole?

Miksi ja miksi?,siksi kun se toimii.

Miten repäisevä hengitystekniikka toimii?Sotii kaikkia Jooga-hengityksen periaatteita vastaan.

Varsinkin jos ilme on vielä repäisevä.Rentous hengityksessä.

Pallealihaksen lisäksi myös kylkilihakset osallistuu hengitykseen.Juoksijoille on tähän oma lihasliikekin.

Välillä voi juostessa tehdä ns.kynttilät sammumaan puhalluksen varsinkin kovavauhtisessa treenissä.

Tuulettaa hyvin hiilidioksidit pois ja askelkin vähän kevenee.

Saa nauraa,mutta hengittämistäkin voi treenata.

Link to comment
Share on other sites

Miksi ja miksi?,siksi kun se toimii.

Miten repäisevä hengitystekniikka toimii?Sotii kaikkia Jooga-hengityksen periaatteita vastaan.

Varsinkin jos ilme on vielä repäisevä.Rentous hengityksessä.

Pallealihaksen lisäksi myös kylkilihakset osallistuu hengitykseen.Juoksijoille on tähän oma lihasliikekin.

Välillä voi juostessa tehdä ns.kynttilät sammumaan puhalluksen varsinkin kovavauhtisessa treenissä.

Tuulettaa hyvin hiilidioksidit pois ja askelkin vähän kevenee.

Saa nauraa,mutta hengittämistäkin voi treenata.

Olis hauska nähdä ne joogamestarit vetämässä esim. cooper täysiä...1 sisään 2 ulos eiku...okei, mutta muistakaa hengitellä ihmiset...tuota kynttilät sammuksiin puhallusta teen aina kun rupeaa menemään selkeämmin VK:n puolelle ja askel on niin keveä kuin se tämmösellä brontosauruksella vaan voi olla...

Link to comment
Share on other sites

Minkä takia hengitys pitää yrittää jotenkin saada siihen juoksurytmiin ja miksi uloshengitys ei saa olla pidempi kuin sisäänhengitys?

Jotenkin se vaan luonnollisesti menee juoksurytmissä?? Päivän "maratonvauhtisella" lenkillä tuli vähän mietittyä hengitystä. Huomasin alussa hengittäväni 3-3. Juoksun edetessä alkuvoimien huvettua rupes menemään 2-2. Toisaalta 3-3 on aika hidas, pidätteleväinen, ja 2-2 vähän liian nopee. 2-3 tuntui hyvältä, ja vähän hitaampi uloshengitys luonnolliselta. Kokeilin myös 2-1-3 eli askel keuhkot täynnä ennen tyhjennystä. Vähän hankalaa, mutta tehokkaamman tuntuista sekin kuin 3-3.

Link to comment
Share on other sites

Minkä takia hengitys pitää yrittää jotenkin saada siihen juoksurytmiin ja miksi uloshengitys ei saa olla pidempi kuin sisäänhengitys? Jos pystyy vaan kunnolla tyhjentämään keuhkonsa ja repäisemään ilmaa tilalle niin, että hengitys pysyy kontrollissa niin ei kai se niin tarkkaa ole?

Jotenkin olen taipuvainen olemaan samaa mieltä - en kyllä tiedä miksi. :xmas-smiley-010:Lähinnä tarkoitan sitä, että jos tuolla iltapimeän liukkailla ja umpihangessa ilman nastalenkkareita joutuu sykerajojensa, vihaisten koiranomistajien ja hetkellisen kilometrivauhtinsa (unohtamatta kanta/päkiäaskellusta) lisäksi miettimään vielä hengitysrytmiään, viimeistään siinä loppuvaiheessa, kun mieleen iskee pyrkimys rentoon alamäkitekniikkaan (mikä oikeasti on miun heikkous), meikä vetää turvalleen... :surrender:

Eli vaikka jokainen yksityiskohta sinänsä onkin mielenkiintoinen ja varmasti jollekulle olennainen, pyrin kuitenkin siihen, että tämä juoksuharrastus pysyisi hauskana ja rentouttavana, jos kohta toisinaan sopivasti raskaana ja hengitystäkin ahdistavana. Eli vastauuksena HimPuralle alkuperäiseen kysymykseen: ei aavistustakaan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy