Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuinka pyörä ikuisesti uutena?

Tinpuri
 Share

Recommended Posts

Uuden maantiepyörän omistaja, ja sen verran nyt panostettiin laitteistoon että tarvisi myös saada pysymään ikuisesti kunnossa :)

Minkäslaisia huoltoja/hoitoja pyörillenne teette? Vuosittaiset? Joka lenkin jälkeen? Mitä tarvitsee huomioida yms... Kaikki tieto tervetullutta!!

Kiitän ja kumarran! Kesää odotellessa...

Ensinnä tietysti pesu jos on ollut märkä keli, mutta ei sitten paineella laakeroituihin osiin. Päälle kuivaus rätillä.

Ketjujen, rattaiden ja vaihtajien puhdistus sekä voitelu 2-5 lenkin välein, olisko tuo kilometreissä vajaa 200. Eli käytännössä silloin kun ketjut alkaa mustumaan liasta. Joskus kun ei kerkee puhdistusta tekeen niin saatan voidella ketjut myös ilman kunnon puhdistusta, mutta ainakin rätillä koitan isompia silloinkin eka pois.

Olen käyttänyt kahden ketjun kiertoa kahdesta syystä. 1. mulla odottaa aina puhtaat ketjut vaihtoa kun sen aika tulee 2. olen jostain oppinut että tuolla tapaa pidennetään tyyriimpien osien (kampisarja ja rataspakka) ikää kun ketjut venyvät puolta pidemmän aikaa.

Sitten vielä vaijereiden puhdistus ja rasvaus ehkä kerran pari kesässä. Eli vaijerit paikoillaan, mutta päästetään kuoret pidikkeistään siten että niitä voi vapaasti siirrellä vaijerin päällä. Siitä sitten hieman rasvaa vaijeriin ja pyyhitään rätillä puhtaaksi. Toistetaan tarvittavan monta kertaa. Viimeiseksi vielä tippa öljuä vaijeriin ja kuoret paikoilleen. Yleisimmät vaihteiden takkuiluongelmat johtuu just siitä että vaijerit on likaiset ja ne ei kulje jouheesti kuorissaan.

Tässä jotain perusjuttuja, gurut voi täydentää ja korjata.

Rookie

Kyllä hävettää, kun lukee Rookien jämpiyttä... nöyryytä nyt vielä sen verran, että kuinka usein vaihdat ketjuja (siis ykkösen kakkoseen tai toisinpäin) – tonnin välein?

Eiku siis vaihdan ketjua aina tuon puhdistushuollon yhteydessä, kilsamäärät varmaan vaihtelee, mutta sanotaan nyt että keskiarvolla semmonen 200km ja huolto/ketjun vaihto. Täsmennetään nyt sen verran vielä että kierrätän (vuorottelen 1-2-1-2-1...) ketjuja, en suinkaan heitä niitä yhden käytön jälkeen roskiin.

Eli kun otan ketjut huollon yhteydessä irti (pikalukot tietty käytössä), niin laitan ne polttoöljyyn likoon. Sitten jossain vaiheessa kun kerkeen niin putsaan ne varsinaisesti ja laitan odottamaan seuraavaa vaihtoa.

Lyhyellä vaihtovälillä koitetaan välttää sitä ettei ketjut pääse venymään kovin erimittaisiksi ja siten kuluta rattaita nopeammin kun ei enään sovi edellisten erimittaisten ketjujen "muovaamiin" rattaisiin. Parempi tietty olisi jos olisi vaikka kolmet tai jopa neljät ketjut joita kierrättää. Jos ajetaan yksillä ketjuilla vaihtokuntoon asti niin silloin todennäköisesti rattaatkin on jo muovautuneet tuohon venyneeseen ketjuun ja siinä ei enään uusi ketju skulaa.

Voi olla että tämä on pelkkää humpuukia, mutta tuollain mä sen itselleni perustelen. Toisaalta tuosta ei aiheudu sen enempää vaivaa tai kustannuksia kuin yksillä ketjuilla ajamisesta joten eipä tuossa mitään häviäkkään vaikka teoria kusis totaalisesti. Gurut voi laitta eriäviä mielipiteitä tuon hyödyllisyydestä.

Rookie

Minä kyllä ajan yhdellä ketjulla (2 ketjun rotaatio) reilun tonnin ennen vaihtoa. Kun pitää ketjut ja muunkin pyörän puhtaana niin selviytyy huoltohommissa vähemmällä.

Ketjujen voitelun jälkeen on tärkeää kuivata ketjun pinnasta ylimääräinen öljy pois (vedän talouspaperilla), se vaan kerää moskaa itseensä. Öljyä tarvitaan vain linkkien sisällä.

Kyllä hävettää, kun lukee Rookien jämpiyttä... nöyryytä nyt vielä sen verran, että kuinka usein vaihdat ketjuja (siis ykkösen kakkoseen tai toisinpäin) – tonnin välein?

Ei se tunnu niin pahalta jos mietit miten maastopyöräilyssä saa hinkata. Joka lenkin jälkeen kurat ja oravat pois harjan ja/tai letkun kanssa joka paikasta ja öljyä joka ikisen lenkin jälkeen :)

Tuo on se dilemma, minkä kanssa me laiskat ja pihit saamme painia. Säästääkö enemmän huoltamalla paljon, vähän vai ei yhtään? Mitä fiinimmät kilkkeet, sitä enempi maksaa uusia, joten huoltaminen on suositeltavaa.

Mulla on juuri pyörä huollossa, siihen vaihdetaan uusi voimansiirto (eturattaat, ketju, takapakka, keskiö). Osat + työ on n. 250 €, eli erittäin halpiksista puhutaan. Noilla osilla ja ehkä 2000 km välein huolellisemmalla hinkkauksella (tietty kurat pyyhkinyt pois, jos lenkille on sattunut osumaan sadekuuro) voimansiirto kesti mun ja edellisen omistajan ajoa yhteensä 15 000 km; sitä ennen oli juuri vaihdettu ketju, mutta muu voimansiirto siis kesti vielä pidempään.

Jos olisin tuon 15 000 km ajan irrotellut ja putsaillut huolellisemmin viikottain tai useammin (ajoa 200-500 km/viikko), olisi huoltokertoja tullut 30-75 enemmän, tunneissa ehkä 15-38 h. Ja jos tuo olisi tuonut minulle vaikka 5 000 km enemmän ajoa, olisi tuo 15-38 h saanut 250 €:n arvoiset osat kestämään 1,3-kertaa paremmin.... eli työni arvo olisi ollut n. 80 €? Eli 2-5 €/h ja mikä nahkeampaa, 1-3 €/kerta.

Toki jos tykkää räpläillä kamojen kanssa, mikäs siinä. Itsellä se ei kuitenkaan kuulu lempparipuuhiin. Mutta siitä huolimatta, kun saan upouusilla kilkkeillä varustetun filoni takaisin, meinaan pitää siitä melkein yhtä hyvin huolta kuin Rookie.. eli ei nämä aina ihan matemaattisesti ole laskettavia :detective:

Ja tietty paremman pyöräni, jossa siis on kalliimmat palat, kanssa vietän melkein yhtä paljon aikaa rätti kädessä kuin vaippahousut jalassa :icon_syda:

Ja maastopyöräily ei juuri tämän takia ole koskaan kuulunut harrastuksiini...

Kauhiasti vaivaa ja ajanhaaskausta tuo pyorasta huolehtiminen. Kun laskee itselleen palkan tulee halvemmaksi vain ajaa niin kauan kun kulkee ja hajotessa vieda korjaamoon huoltoon.

Se ei ole pelkkä taloudellinen kysymys miksi huollan itse (ja usein) pyörääni. Ajelen tuosta johtuen jouheesti toimivalla pyörällä kaiken aikaa.

Aikaakaan tuohon perus putsihuoltoon ei saa puoltakaan tuntia kulumaan millään. Ja ei kai puhdistusta kokonaan voi välttää vaikka huollon muuten ulkopuolisella teettäisikin?

Ja toisaalta, miksi maksaisin jollekin siitä minkä itsekin osaan pienellä vaivalla tehdä. Ei tartte sopia huoltoa erikseen ja roudata filoa johonkin korjaamoon vaan voin tehä huollon silloin kun siltä tuntuu. Tämä siis mun mielestä kun en pidä hommaa mitenkään vastenmielisenä, ehkä jopa jollain perverssillä tavalla melkein tykkään siitä.

Ymmärrän senkin että kun tunnit loppuu kesken ja jos on varaa ulkoistaa asioita niin se puoltaa paikkaansa monesti. Itsellä kun esim. ipanat on jo omillaan niin on aikaa tehdä asioita itse sen puitteissa mitä osaa.

Jep. Hammasharja ja rätti metodilla. Ketjun irrotan vain vaihdon tai jonkin isomman remontin yhteydessä.

Menee se varmaan tuollainkin, mutta itse käytän metodia polttöljy liotus + sivellin putsaus. Lähtee muuten uskomaton määrä skeidaa joka vajoo sinne astian pohjalle.

Tarttis kehitellä semmonen ketjupesukone jossa ketjut pyörii pesurummussa polttoöljyssä, lähtis varmaan nivelten väleistäkin tavara tehokkaasti veke.:znaika:

Ei hemmetti - nyt rupes himottaan tollanen pesuri, onkohan tuollaista valmiina vai tartteeks sekin tehä ite? Tämmöset ei toimi - kokeiltu on, sotkee vaan joka paikan ja kahva jäi ekalla kerralla käteen. :tiili:

Rookie

Ja maastopyöräily ei juuri tämän takia ole koskaan kuulunut harrastuksiini...

Erittäin aikarajoitteisen hyvä vinkki sulle. Kun tulet lenkiltä, pyörä vaan katokseen kuivumaan. Sitten ennen seuraavaa lenkkiä kunnon ote fillarista ja pari reipasta kopausta maahan. Kuivunut rapa ja paska kolisee irti (melkein kaikki) ja ei muuta kuin hampaat irvessä paanalle.