Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Cooper 3000 ja 15km alle 90 min! Neuvoja, enipadi?

AR1980
 Share

Recommended Posts

Elikkä otsikon mukaan mennään. Cooper noin 3000 ja 15km alle 90 min. Tällä hetkellä 5km. Menee 30min. Sykkeillä 140-150 (60-200 lepo/max). Cooperista ei ole tietoa. Mahdollista harjoitella 6pv/vko, mutta se sisältää myös 2-3krt kuntosalin, jonka päälle noin 30min palauttavan uinnin. Tarkoitus olisi ruveta juoksemaan aamuisin Ti-Pe 5km, kun pitää koira kuitenkin käyttää. Lauantaina 120min PK fillarilla, kun ei ole kokemusta pitkistä lenkeistä. Jalat treenaan salilla Sunnuntai aamuisin, josta seuraa totaali lepoa, palautusmista varten Tiistai aamuun asti, jolloin lähtee uusi harjoitus viikko käyntiin. Vuoden olen nyt juossut salin ohessa 5-7km lenkkejä 2-3krt/vko. Sykemittaria olen käyttänyt vain harvoin. Enemmän menty semmoisella hyvältä tuntuu pohjalta, mutta nyt olisi tarkoitus ruveta käytämään mittaria enemmän.

-Cooperia varten vetoja esim. 4x1000m/3:50min? Palautus? 1krt/vko?

-Kannattaako aamulenkkiä ruveta pidentämään pikku hiljaa vai ottaa 1-2 pitempää lenkkiä lisäksi illalla? Juosten tai fillarilla? Molempi parempi?

En harjoittele kisaa ym. Varten, vaan vuosi sitten otin itseäni niskasta kiinni ja rupesin urheilemaan enemmän. Painoa olen pudottanut samalla 12kg, mutta onneksi lihat on säilynyt toistaiseksi suht hyvin. Melkeinhän tämä menee triathlon harjoittelun puolelle, mutta menköön. Hieno laji, josta ei ole kokemusta, ainakaan vielä. Tarkoitushan tässä on hommata itselle rautainen kunto ja ulkonäkö. Mahdolliset elämää pidentävät ja "terveydelliset" asiat on plussaa. Enemmän vuosia valittaa kipeitä ja kolottavia paikkoja, jotka tuli urheilusta :)

Muokattu

Ensinnäkään eihän noi tavoitteet ole mitenkään linjassa. 2400 Cooper ja 90 min 15 km tai 3000 Cooper ja 70 min 15 km kuulostaisivat loogisemmilta. Jos pystyt jo nyt ihan matalilla pk-sykkeillä juoksemaan 5 km 30 minuuttiin, niin luulisi että jaksat 15 km samaa helppoa vauhtia. Ilmeisesti tavoitteena ei siis ole juosta 15 km mahdollisimman kovaa vaan ennemminkin juosta pitkä lenkki?

Toisekseen jos pystyt ylipäätään vetämään läpi tuon vetotreenin (4x1000m/3:50min) niin pystyt jo nyt juoksemaan 3000 m Cooperissa. Ellei sitten palautus vetojen välillä oli joku 10 min. Itse ainakin pääsin Cooperissa 3040 m, kun viimeistelytreeni oli 4x1000 n. 4 minuuttiin, paitsi viimeinen veto 3:50. Palautus taisi olla 3 min.

Vitosen vauhti jollain lähes leposykkeillä ei sano mitään. Jos juoksee vitosen niin se pitää juosta täysillä kisavauhtia ja katsoa sitten mikä se aika on.

Olen samaa mieltä kuin Scylla tuosta cooperista ja vedoista. Jos on riittävää kuntoa ja jos on juossut tonnin vetoja niin silloin jaksaa vähän pidempiäkin vetoja eli vaikkapa kolmen tonnin vedon ja vähän loppukiriä niin menee se yli 3000m. Itsekin vedin pari viikkoa sitten normaalilenkin päätteeksi 3000m 11.48 niin että juoksin siitä yli 2800m palstalaisten perässä sitä tasaista 4min/km vauhtia.

Monihan täällä kehuu lyhyitäkin lenkkejä, mutta itse en kyllä 5km pituisia lenkkejä tekisi kuin palauttavina kovan harjoituksen (vedot, pitkikset) jälkeen. Viikonlopulle pidempi lenkki ja normilenkitkin johonkin 7-8 kilsaan niin sillä saat kulkemaan 15km. Jos juoksee vain vitosta niin se kestävyys ei kartu.

Jos cooper menee kolmeen tonniin, niin 15 km:n pitäisi kyllä liikahtaa reilusti alla 90 minuuttiin. Jonnekin 75 minuuttiin ainakin.

Periaatteessa joo. Tosin jos aloittaa pidemmät lenkit tuolla 3000m Coopervauhdilla (niinkuin minä kakskymppisenä), niin voi tehdä tiukkaa tuon pidemmän lenkin lopussa. Fiksulla juoksulla menee kyllä helposti alle 90min.