Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kympistä maratoniin?

Ltiilika
 Share

Recommended Posts

Minulla on 10 km aika suhteessa parempi kuin maratonaika (suhteet siis McMillanilla laskettuna), eli siis kymppi ennustaa kovempaa maratonaikaa kuin mitä todellinen maratonaika on. Samaten kympin aika on suhteessa parempi kuin esimerkiksi tonnin aika. Yli 5 tunnin maratoonarina olen tosi hidas, toisaalta kympin aika antaisi olettaa, että edellytyksiä olisi 4:30 maratoonariksi.

Mutta miten? Mitä tulisi harjoittelussa silloin painottaa? Pitkiä hitaita lenkkejä (2h-2,5h)? Pitkiä reippaampia? PK:ta kaikissa muodoissaan? Vai VK-lenkkejä, ja minkä mittaisina? Lisätä juoksukertoja viikossa vai pidentää juoksukerran kestoa?

Minulla on 10 km aika suhteessa parempi kuin maratonaika (suhteet siis McMillanilla laskettuna), eli siis kymppi ennustaa kovempaa maratonaikaa kuin mitä todellinen maratonaika on. Samaten kympin aika on suhteessa parempi kuin esimerkiksi tonnin aika. Yli 5 tunnin maratoonarina olen tosi hidas, toisaalta kympin aika antaisi olettaa, että edellytyksiä olisi 4:30 maratoonariksi.

Mutta miten? Mitä tulisi harjoittelussa silloin painottaa? Pitkiä hitaita lenkkejä (2h-2,5h)? Pitkiä reippaampia? PK:ta kaikissa muodoissaan? Vai VK-lenkkejä, ja minkä mittaisina? Lisätä juoksukertoja viikossa vai pidentää juoksukerran kestoa?

Lydiardia paljon Lydiardia.

Laskinpa minäkin huvikseni McMillanin avulla ennusteita ja puolimaraton aikani perusteella pitäisi juosta maratoni oikeasti yli tuntia nopeammin :thumbsup: Tosin vain yhden maratonin olen vasta juossut, että ei lienee kovin vertailukelpoisia tuloksia.

Minäkin olen ihan toooodella hidas. Olen alkanut tilannetta korjailemaan sillä, että yksinkertaisesti uskallan treenata kovempaa ja myös juosta lujempaa. Uskon, että kunto olisi jo pidemmän aikaa riittänyt kovempaan treeniin, mutta olen jotenkin jämähtänyt paikoilleni.

Eri matkojen tulosten vertailussa voi olla mukana jonkun verran liikkuvia tekijöitä. Ovatko suoritukset onnistuneet nappiin vauhdinjakoineen kaikilla matkoilla ja toisaalta onko juuri kyseistä matkaa varten harjoiteltu?

Neuvojen antaminen on minusta aika vaikeaa kun pitäisi tietää mikä on taustasi ja miten olet tähän asti harjoitellut. Kai niillä perinteisillä maratonohjelmilla tulosta ja kehitystä saa aikaan, mutta luulisin että itse tiedät parhaiten mikä osa-alue on mahdollinen pullonkaula. "Hitaan" (kovin suhteellinen käsite) maratoonarin ei minusta kannata loputtomiin hinkata kestävyyttä pelkästään hitailla lenkeillä ja kilometrimäärän kiilto silmissä, vaan kyllä sinne viikon sekaan kannattaa ottaa erimittaisia reippaampiakin rykäisyjä.

Laskinpa minäkin huvikseni McMillanin avulla

Itse luulin olevani suhteessa hieman hitaampi lyhyillä matkoilla, mutta McMillani on toista mieltä, ja '100m tuloksen mukaan sopiva aika maratonilla olis 3 tuntia'. Siinäpä haaste...

Kestävyydessä varmasti siinäkin parannettavaa, mutta silti luulen että helpoiten aikaa lähtisi nopeuteen panostamalla. Vai onko se sitten nopeuskestävyyttä, jos puhutaan matkoista 10km ja yli...

Yleensä tullut juostua mukavuusalueella pidempää ja lyhempää, vähemmän tosihitaita tai tosinopeita.

Muokattu

Itse luulin olevani suhteessa hieman hitaampi lyhyillä matkoilla, mutta McMillani on toista mieltä, ja '100m tuloksen mukaan sopiva aika maratonilla olis 3 tuntia'. Siinäpä haaste...

En tiedä oliko tuo ihan tosissaan kirjoitettu, mutta McMillan toteaa sivuillaan noiden lyhyiden matkojen olevan mukana lähinnä viihteellisistä syistä:

"Really for fun more than anything else, I've listed equivalent performance for distances you probably will never run, the 100m, 200m, 400m and 500m. While I've had a lot of success with equivalent performances at distances from 800m to the marathon, these shorter distances are just educated guesses."

No niin, summa summarum: pidempiä lenkkejä, vetoja, hitaita, tosi hitaita pitkiä, kovempaa ja lujempaa, kaikkea tätä on nyt siis ehdotettu.

Tonnin ja kahden tonnin vedoilla on tuo kympin aika parantunut. Niitä on siis ohjelmassa silloin tällöin. Jos nyt sitten vetäisi silloin tällöin pidempiä VK-"vetoja" ja toivoisi, että niillä sitten paranee vuorostaan pidempien matkojen ajat niin kuin tuo maratonaika. PK:ta sitten loput, niin kuin yleisesti ottaen suositellaan, että peruskuntotaso myös nousisi ajan myötä.

Olenhan minä tätä aiemminkin kyllä pähkäillyt. Ja pähkäilen luonnollisesti edelleen joka kerran, kun numerolapulla juostu lopputulos selviää ja pitäisi pohtia, että mites tässä nyt näin kävi ja mitäs sitten.

En tiedä oliko tuo ihan tosissaan kirjoitettu, mutta McMillan toteaa sivuillaan noiden lyhyiden matkojen olevan mukana lähinnä viihteellisistä syistä:

Viihteellisessä mielessä minäkin tuon 100m kohdan mainitsin, vaikka uskonkin sen olevan määrätietoisella harjoittelulla saavutettavissa. Ainakin omaan silmään nuo ajat näyttävät sellaisilta, että varmaan useimmat harrastajat ovat McMillaniin verrattuna vahvemmilla lyhyemmillä (3km-10km) matkoilla kuin pidemmillä. Mutta onhan se aika eri asia jääkö 15min vai 60min. Pidemmillä matkoilla on hieman vaikeaa pitää tasaisen kovaa vauhti yllä, mutta ainakin itsellä numerolappu ja jänikset tuo sen adrenaliiniannoksen, joka auttaa asiaan.

• 3 weeks later...

Minä nyt en ole oikea ihminen kommentoimaan;-) mutta itselläni tuntui viime keväänä vauhtia tulevan lyhyehköillä VK-lenkeillä, kerran viikossa 4-5 km rennon lujaa, kilometrivauhti noin puolisen minuuttia kympin kisavauhtia hiljempaa. Noita tuli tehtyä olosuhteiden pakosta, kun osa treenistä piti tehdä ajankäytön takia kuntosalilla (lapsiparkki!) ja juoksumatolla pk:n tahkoaminen on maailman tylsintä puuhaa. Ja vetoja taas inhoan, kun ei ole kiva juosta sydän kurkussa;-) Lisäksi viikossa kaksi pk-lenkkiä 7-10 km + sunnuntain hidas pk-pitkis. Kerran kuussa kevyempi viikko.