Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kanarian saaret leirikohteena?

poppeli
 Share

Recommended Posts

Törmäsin artikkeliin triathlonharjoittelun leirikohteista. http://www.triathlon.fi/trilehti/index.php?option=com_k2&view=item&id=55:esittelyss%C3%A4-leirikohteita&tmpl=component&print=1

Tästä innostuneena lähden helmikuun alussa Gran Canarialle Maspalomasiin omaehtoiselle yhdistetylle leirille ja lomalle. Maantiepyörän olen varannut jo etukäteen paikallisesta liikkeestä.

Mitä vinkkejä, ohjeita tai kommentteja te aluetta tuntevat antaisitte?

Vinkkejä voin antaa parin vko päästä. Olen menossa ensi viikolla just siihen Maspalomasin viereen Costa Melonerakseen ja Cannarin maantiekone pitäis olla odottamassa.

Varusteiden puolesta kannattaa varautua irtolahkeilla ja hihoilla + tuuliliivillä/takilla. Serpentiinejä alastullessa saattaapi tulla vähän vilu.

Vinkkejä voin antaa parin vko päästä. Olen menossa ensi viikolla just siihen Maspalomasin viereen Costa Melonerakseen ja Cannarin maantiekone pitäis olla odottamassa.

Varusteiden puolesta kannattaa varautua irtolahkeilla ja hihoilla + tuuliliivillä/takilla. Serpentiinejä alastullessa saattaapi tulla vähän vilu.

Itse olin Gran Canarialla pyöräilemässä pari vuotta sitten.. Varusteiden suhteen pärjäsin muuten lyhyillä, mutta laskuja varten taisi olla jokin kevyt tuulitakki.. Mullakin oli Cannari vuokrattuna jostain saksalaisomisteisesta pyöräliikkeestä.

Juoksulenkkejä tein ihan vaan rannalla, ja dyyneillä mäkivetoja. Se oli siinäkin mielessä hienoa, että pystyi ilman kenkiä juoksemaan lyhyitä pätkiä. Uintitreenejä en tuolloin tehnyt. Aallothan siellä on aikamoisia, vaikka aallonmurtajat löytyykin.

Omaa kanarian treenilomaa suunnittelen luultavasti ensi joulukuuksi, mutta tuolloin kohteenani lienee Lanzarote.

Lanzaroten Playa Blanca on kiva kohde (tosin pyörä ei ollut vuokralla kun 1 vrk:n)

Erityisesti jäi mieleen pyöräily laavakentällä sekä toisen lenkin mäkietappi. Itte en uskaltanut alasmäkeen paahtaa kun vajaata seittemääkymppiä, pyörän mittarin mukaan sillä oli ajettu 95 km/h :). Paikallisesta pyöräliikkestä sai edullisesti Hai merkkisen maantiepyörän, mutta osasarjana oli dura-acet.

Menisin uudelleenkin, mutta ensi talvena kuulemma lähdetään Teneriffalle ja Americakseen. No eiköhän sieltäkin fillaria löydy ja vähän pidemmäksi aikaa. Maasto on ilmeisesti kohtuu mäkistä, että tulee sitten ainakin mäkitreeniä.

• 2 weeks later...

Palailin just Gran Kanarialta.

Homma toimi hienosti. Pyörä Cannari SuperSix Ultegra kompaktiratastuksella oli muutaman päivän vuokralla FreeMotionista. Pyörissä ei sit ole vakuutusta, joten ei kannattane mällätä :icon_rolleyes:

Baanat on mahtavia ja pääosin todella hyväpintaisia. Maastot on melkoisen mäkisiä kotimaisemiin verrattuna, ite nousin n. 950m korkeuteen.

Pyöräilijöitä jopa kunnioitetaan liikenteessä, joten ei tarvitse pelätä vttuiluista ja nyrkin heristyksistä jos autot joutuu vähän venailemaan sinua ylämäissä serpentiininousuissa ja alashan ne meneekin sit pyörällä kovempaa kuin autolla:thumbsup:

Varaustuksena tuuliliivi ja irtohihat on ehdoton. Myös Buffi kaulaan voi olla hyvä, sen verran reippaasti tuuli jokaisena päivänä.

FreeMotionista sai ostettua myös hyvän kartan alueen reiteistä. Ite ajoin yhden totuttelevan lenkin vesipuistoa kohti GC-503-504. Toinen mäkiVK Fatagan suuntaan ja viimeinen pitkis Puerte de Mogania ja Mogania kohti. Soittelehan Poppeli jos tarviit lisätietoja!!!

Menisin uudelleenkin, mutta ensi talvena kuulemma lähdetään Teneriffalle ja Americakseen. No eiköhän sieltäkin fillaria löydy ja vähän pidemmäksi aikaa. Maasto on ilmeisesti kohtuu mäkistä, että tulee sitten ainakin mäkitreeniä.

Olin ite siinä vieressä Los Cristianoksessa about viikko sitten ja oli niitä mäkiä kyllä, oikeastaan ei mitään muuta ollutkaan. Itse sain kivuttua serpentiiniteitä 1400 asti, mutta vielä tuhat metriä korkeammallekin Teidelle päin olisi tiet, mutta tällä kertaa sinne ei olisi päässyt edes autolla, kun tiet oli lumen ja jään takia suljettu. Mukana mulla oli oma pyörä ja onnekseni omistan kolme eturatasta, vaikka siltikin nousuissa vaihteet loppui, mutta mä olenkin tosi heikko pyöräilijä ja ehkä olisin kaivannut vähän erilaista maastoa lenkeilleni. Reissulla mukana olleilta, vähän kokeneemmilta triathlonisteilta tuli infoa, että esim. Gran Kanaria olisi vähän parempi kohde, tuola asfaltti oli todella heikkoa joissakin kohdissa (toki, jos nämä kohdat tietää, pystyi niitä välttelemään melko hyvin) ja pyöräilyreittimahdollisuudet vähän parempia. Lisäksi aika paljon oli tienpientareilla siinä Los Cristianoksesta lähdettäessä kaikenmaailman roskaa ja lasinsirua ja itsekin koin tästä johtuen rengasrikon. Suosittelen myös jotain muuta kuin ilmaiskarttaa mukaan, itse eksyin parikin kertaa, kun opasteet oli vähän mitä oli ja mun kartassa oli vain suuria linjoja. Meitä ei myöskään oikein ilmat suosineet, kun kova tuuli ja sade lyhensi/esti joitakin pyörälenkkejä, ja kylmäkin vähän oli, normaalisti kai pitäisi olla vähän parempaa keliä tuola. Mutta kyllä sielä siis pyöräilemään pääsee, yksi vuokrasikin pyörän ja oli vissiin ihan tyytyväinen ovelle toimitettuun fillariinsa.

Juu olihan se ihan ok maantiepyörä. Vuokrasin sen Bike pointista joka sijaitsi El Medanossa. Yhdyshenkilö meinas että olis heillä ollu parempiaki fillareita ku Marin Pasubio. Mulle kelpas vallan mainiosti. Palvelu oli kohdillaan vaikka hivenen sekoilua olikin mm. hotellin sijainnin kanssa.

• 2 weeks later...

Matka on tehty, ja hyvin meni.

Maspalomas oli harjoituspaikkana varsin oiva. Käyttämästämme Cordial Green Golf- huoneistohotellista löytyi mm. 75 metrin uima-allas! Vesi oli kuitenkin senverran viileää, että en pystynyt uimaan kuin maksimissaan 30 min pätkiä. Märkäpuku olisi ollut tarpeen.

Juoksulle dyynialue oli upea. Kävin paljasjalkalenkeillä sekä itse dyyneillä että rantaviivalla. Juostavaa märkää hiekkaa on noin 5 km sivu, joten 10 km lenkin saa näppärästi aikaan.

Cannondale- maantiepyörän vuokrasin Free-motion nimisestä liikkeestä. Pyörien kunto on hyvä, ja valikoimaa on kohtuullisesti. Oma peli tulee kuitenkin varata hyvissä ajoin. Oma kuukautta ennen matkaa tehty varaukseni varmisti pyörän, mutta täysin omaa kokoa ei enää ollut saatavilla. Vuoristotiet ovat EU-rahoilla kunnostettu tasapintaiseksi asfaltiksi. Omat lenkit suuntautuivat Fatagaan, Santa Luciaan, Moganiin, Tauron solaan ja Sardinaan. Nousumetrejä saa suomalaisittain nähtynä reippaasti!!

HiperDino- ruokakaupasta ruoka-aineiden hinnat ovat noin 60% Suomen hinnoista. Teimme osan ruoista itse, osin söimme kaupungissa ravintoloissa. Pyörälenkeillä keittolounas nautittiin vuoriston kylissä.

Helmikuussa päivälämpötilat olivat noin 20 astetta, joten harjoittelu oli miellyttävää. Juoksu sujuu ilman paitaa, mutta pyöräillessäkään ei tule rannikolla tukahduttavan kuuma.

10 päivän reissu maksoi Aurinkomatkoilla noin 870 euroa. Tämän päälle ruokailut ja pyörän vuokra, joka oli noin 180 euroa koko ajalle.

Ehdottomasti ajan, rahan ja vaivan väärti. Nyt uinti sujuu paljon paremmin, sillä pääsin altaaseen joka päivä. Pyöräilyyn tuli mielekkyyttä ainaisen harjoitusvastuksen jyystämisen sijaan. Paljasjalkajuoksua hiekalla ei taas voita mikään...

Matka on tehty, ja hyvin meni.

Juoksulle dyynialue oli upea. Kävin paljasjalkalenkeillä sekä itse dyyneillä että rantaviivalla. Juostavaa märkää hiekkaa on noin 5 km sivu, joten 10 km lenkin saa näppärästi aikaan.

Helmikuussa päivälämpötilat olivat noin 20 astetta, joten harjoittelu oli miellyttävää. Juoksu sujuu ilman paitaa, mutta pyöräillessäkään ei tule rannikolla tukahduttavan kuuma.

Ehdottomasti ajan, rahan ja vaivan väärti. Nyt uinti sujuu paljon paremmin, sillä pääsin altaaseen joka päivä. Pyöräilyyn tuli mielekkyyttä ainaisen harjoitusvastuksen jyystämisen sijaan. Paljasjalkajuoksua hiekalla ei taas voita mikään...

Täällä myös reissu takana. Välillä San Agustinin kalliot - Faron majakka tuli juostua yhteensä 60 km. Pisin lenkki 19 km. Kävelyä tuli lisäksi yhteensä n. 40 km eli suunnilleen satasen verran oltiin yhteensä liikkeellä.

Oon erittäin tyytyväinen harjoitusmaastoihin, jotka vaihteli laatoitetusta rantatiestä sorapätkiin ja rantahiekkaan. Erityisen mukavaa oli juosta vesirajassa olevaa kovaa hiekkaa pitkin. Dyyneilläkin kävin muutamia mäkivetoja juoksemassa. Upottavaa hiekkaa oli oikeastaan vaan 10-30 m rannasta juuri Maspalomasin pitkällä "rantasuoralla".

Keli oli juoksemiseen optimaalinen, + 19-22. Kävin kylläkin juoksemassa vain aamuisin, päivällä olisi ehkä ollut liian lämmintä. Uima-altaan vesi oli virkistävän raikasta ja mukavasti viilensi jalkoja.

Samaa mieltä kuin Poppeli, käymisen arvoinen paikka näin talvikaudella!

Itse palasin Maspalomasista viime lauantaina. Viikon reissu oli juoksuntäyteinen. Lisäksi tuli hyödynnettyä Sunprime Atlantic view -hotellin ohjattuja "ryhmäliikuntatunteja" sekä pientä kuntosalia, jossa oli mm. juoksumatto.

Kelit oli vakaasti +20 tuntumassa. Vain yhtenä iltana satoi vähän vettä. Pääosin juoksin rantaa pitkin itään ja länteen, mutta keskiviikkona ahdistin itseni pohjoiseen, suoraan vuorille, yhteensä 22 km, josta noin 9 km "serpentiiniä" ylös näköalapaikalle. Vastaavaa juoksukokemusta ei Suomessa pääse kokemaan, mutta yllättävän hyvin sain kiloni rahdattua vuorelle kiristyvällä vauhdilla.

Olin ensimmäistä kertaa Kanariansaarilla ja kokemus oli kyllä kokonaisvaltaisesti erinomainen, nimenomaan kun matka oli tarkoitettu 70%:sti juoksua silmälläpitäen. Kilometrejä viikossa la-la tuli noin 110.

Pääosin juoksin rantaa pitkin itään ja länteen, mutta keskiviikkona ahdistin itseni pohjoiseen, suoraan vuorille, yhteensä 22 km, josta noin 9 km "serpentiiniä" ylös näköalapaikalle. Vastaavaa juoksukokemusta ei Suomessa pääse kokemaan, mutta yllättävän hyvin sain kiloni rahdattua vuorelle kiristyvällä vauhdilla.

Mistä kohti suunnistit vuorille? Itse pysyin rannan tuntumassa kun ei löytynyt oikein sopivaa kohtaa alittaa moottoritietä ja kartat olivat niin huonoja etten löytänyt järkevän mittaista pätkää vuorille.

Mistä kohti suunnistit vuorille? Itse pysyin rannan tuntumassa kun ei löytynyt oikein sopivaa kohtaa alittaa moottoritietä ja kartat olivat niin huonoja etten löytänyt järkevän mittaista pätkää vuorille.

Vietin tovin hotellin nettipäätteellä Googlemapsin parissa ja tein vielä edellisenä iltana lyhyen reitin tiedustelun. Sopiva ja varsin yksinkertainen reitti hotellini sijainnin kannalta moottoritien yli löytyi menemällä Av de Tiranajaa (Play del Inglesin pohjois-eteläsuuntainen pääkatu) pohjoiseen ja parin kieroliittymän kautta moottoritie yli, josta alkoi vuorille kohti pohjoista ja Fatagaa vievä GC-60/GC-520 -tie. Nousu alkaa heti moottoritien ylityksen jälkeen. Olisi myös ollut mahdollisuus lähteä pienemmille hiekkapoluille samaan suuntaan, mutta selkeyden vuoksi valitsin em. päätien, jossa liikennettä oli jonkin verran. Bussikuski viittoi kyllä mua siirtymään tien oikeaan laitaan juoksemaan ja auliisti kehotusta noudatinkin, kun tilaa oli siellä enemmän.