Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kenkien vaihtaminen isompiin kesken ultran

Sessa
 Share

Recommended Posts

Hei. Onko tapana vaihtaa kengät isompaan kokoon kesken ultran?

Ultrayritykselläni viime vuonna huomasin, että jalat turposivat juostessa ja varpaat rupesivat hakkaamaan kengänkärkeen, minkä seurauksena kynsi lähti irti. Olisin vaihtanut isompiin kenkiin, jos minulla sellaiset olisi ollut.

Eilen kävin ostamassa isommat kengät, mutta kaipaisin vinkkiä siitä, kuinka paljon isommilla kengillä kannattaa juosta. Pohjallisella mitattuna nämä ostetut ovat 1 cm pidemmät kuin nykyiset. Leveyttä uusissa ei ole juurikaan lisää. Ostinko liian isot?

Kauppaan jäi vielä kengät, jotka ovat nykyistä kenkää 0,5 cm pidemmät, olisiko se riittävä turpoamisvara?

Nykyisillä kengillä voi juosta maratonin ilman varvasvaurioita.

Siis, mikä voisi olla sopiva turpoamisvara kengässä ultrajuoksussa?

Kokemuksia ja kommentteja, kiitos.

Oma kenkä on ollu 44,5 mutta luottomallin päivittyessä täytyy ostella jatkossa 45:ia. Eli saman kokoisilla mennään alusta loppuun. Kenkä on mallia reilu. Ehkä 1,5cm tilaa kärjessä. Voisi olla jopa hieman isompikin malli, koska joka ultralla lähtee isovarpaan kynnet kävelemään juuri kun on vaivalla saanut kasvatettua takaisin. Usein myös pikkuvarpaankynnet lähtee pidemmän ultran jälkeen.

Yleensä matkassa kulkee pahanpäivän varalta vähän vanhemmat kengät joista voi leikata kärjet poissa varpaiden tieltä. Vain kerran on tullut niin paha päivä....

Tuossa pätkä, jonka leikkasin Spartathlonraportistani. "Lähdin liikkeelle 9,5-numeroisilla Kayanoilla. Jo 100 km kohdalla

jalka oli turvonnut niin paljon, että olisi pitänyt vaihtaa kengät, mutta 10-koon Kayanot olin

asettanut 123 km kohdalle, siinä välissä se isovarpaan kynnen tausta sai rakkulan."

Varmaan sen puoli numeroa jalka ainakin turpoaa 10 tunnissa, etenkin jos juostaan lämpimässä. Toki matkaan voi lähteä jo valmiiksi puoli numeroa liian suurella kengällä. Varpaiden kynnet voivat mennä ja minulla menevätkin tohjoksi joka tapauksessa oli kenkä sopivat, liian iso tai liian pieni. Tuo varpaan kynsien alle syntyvä rakkula tulee jo pelkästään siitä paineesta, joka varpaisiin kohdistuu, vaikka kengässä ei olisi kärkiä ollenkaan. Liian pieni kenkä nopeuttaa kynsien alle syntyvää rakkulaa. Myös vähänkin liian pitkä kynsi aiheuttaa helposti rakkuloita varpaiden ympäristössä.

Tosiaan taitaa olla tässäkin asiassa yhtä paljon mielipiteitä kuin juoksijoita.

Osa vaihtaa isompaan tai jopa eri malliin, jos jalat rupeavat antamaan merkkejä jostain tulevasta. Osa taas vetää pitkätkin pätkät yksillä tossuilla, esim. 24h SE-tilastoista taitaa löytyä molempia juoksijoita.

Itse pyrin siihen, että kun laitan kengät jalkaan ennen starttia, niin seuraavan kerran otan ne pois jalasta maalin jälkeen. Toki rakkoja pitää hoitaa jos niitä tulee alkumatkasta. Loppumatkasta mennään sitten niillä mitä on. Kovin herkästi en viitsi kenkiä enää lopussa ottaa pois jalasta, koska niitä voi olla siten ikävä laitaa takaisin jalkaan. Vähän niinkuin lätkän pelaajilla luistimeen saadun tällin jälkeen.

Tosin yksi ratkaisu voisi olla isommat kengät, mutta kun en omista kuin noita yhdenkokoisia, niin pidän ne sitten koko ajan jalassa. Ehkä niissä on himpun verran tilaa verrattuna normijuoksijaan.

Silti varvasvaurioita tulee aina (ainakin mulle), mutta nehän ovat vain kosmeettisia.

Ekassa ultrassa (Masu 2006) tuli maksettua oppirahoja: lähdin 28,5-senttisillä Skyloneilla ja vaihdoin noin 60 kilometrin kohdalla isompiin Reebokeihin - aivan puristuksiin olivat tassut siinä vaiheessa paisuneet. Kelikin kun oli aika lämmin. Sen jälkeen ei olekaan tarvinnut ultrissa kenkiä vaihtaa kesken kisan. Nykyisin juoksen n. 29-senttisillä (US 11) tai isommilla hieman merkistä riippuen lähes aina myös lenkillä. Jalkavaurioita ei ole juurikaan tullut, mikä johtunee lähinnä tottumisesta. Lyhyissä (esim. 5 km) kisoissa voi laittaa jalkaan hieman napakammat kulkimet.

PS. "Normaali" kengännumeroni on noin 43, juoksukengät nykyisin suunnilleen skaalalla 44,5-46. Eri merkeillä hieman vaihtelua.

Muokattu

Minulla oli Kaustisilla 24 h kisassa kolmet erimerkkiset kengät. Jos olisin juossut vain Vomerolla, jolla aloitin, niin jalkapohjani olisivat olleet maalissa samanlaiset kuin Penttilän Mikalla Spartathlonin jälkeen 2008 tai sitten olisin jättänyt kisan kesken. Kannattaa siis varmuudenvuoksi ottaa vähän erilaisia kenkiä mukaan, vaikka olisi alunperin suunnittelisi juoksevan samalla kengällä alusta loppuun, etenkin jos on ensikertalainen tai jos on hankalat olosuhteet, kuten vesisade.

Joo, kenkien vaihtamiseen pitää toki varautua. Mullakin on ollut varakenkiä mukana. Se, etten ole joutunut vaihtamaan johtuu tosiaankin myös siitä, ettei käymissäni ultrakisoissa ole (Vasaloppettin tihkuilua lukuun ottamatta) koskaan satanut. Sen sijaan lenkeiltä on rankoistakin sateista kokemusta. Eräällä pitkällä maastolenkillä onnistuin kaatosateessa jopa hajottamaan sukat.

Muokattu

Mä hankin talveksi kaksi paria samanmallin kenkiä, toiset puolisen numeroa ns. oikeaa kokoa isommat, jollaisilla olen jo pari vuotta juossut kaikki juoksuni ja toiset vielä puoli numeroa isommat. Pienemmillä olen nyt tahkonnut ulkolenkit ja isommilla Esport-lenkit. En ole huomannut mitään eroa sisäänajovaiheen jälkeen ja tarkoitus olisi juosta jatkossa pidemmät juoksut noilla kokonaista numeroa isommilla kengillä. Mulla ei ole toisaalta vielä ollut varpaankynsiongelmia, mutta sehän johtuu todennäköisesti siitä etten ole juossut tarpeeksi pitkiä juoksuja. Vaihtokengät kulkee aina matkassa, mutta pyrkimyksenä mulla on että samoilla mennään lähdöstä maaliin, siksi totuttelen ajoissa hieman isompiin kenkiin.

Kannattaa siis varmuudenvuoksi ottaa vähän erilaisia kenkiä mukaan, vaikka olisi alunperin suunnittelisi juoksevan samalla kengällä alusta loppuun, etenkin jos on ensikertalainen tai jos on hankalat olosuhteet, kuten vesisade.

Joo, kenkien vaihtamiseen pitää toki varautua. Mullakin on ollut varakenkiä mukana. Se, etten ole joutunut vaihtamaan johtuu tosiaankin myös siitä, ettei käymissäni ultrakisassa ole (Vasaloppettia tihkuilua lukuun ottamatta) koskaan satanut. Sen sijaan lenkeiltä on rankoistakin sateista kokemusta. Eräällä pitkällä maastolenkillä onnistuin kaatosateessa jopa hajottamaan sukat.

Eli suuremmat vaihtotarpeet teillä kokeneemmille karjuillekin tekee nimenomaan olosuhteet eikä pelkkä jalan turpoaminen? Oli mullakin varatossut mukana sekä Paavothlonilla, että Wihassa (rankkasateen varalta), mutta ne olivat kooltaan ja malliltaan (taitaa olla sama tehdaserä) täysin identtiset noiden peruslenkkarieni kanssa, jotka ovat mallia väljät kotioloissa peruslenkeillä. Ehkä ne on sitten mallia kireät juoksujen lopussa, ei ole tullut mietittyä kun kolottaa noidenkin jalkaterienkin lisäksi vähän joka paikkaan muutenkin.

Se, etten ole joutunut vaihtamaan johtuu tosiaankin myös siitä, ettei käymissäni ultrakisoissa ole (Vasaloppettin tihkuilua lukuun ottamatta) koskaan satanut.
Meillä viime vuonna Perniön Waterworldissa taivaltaneille kertyi kokemusta märillä kengillä tahkoamisesta. Itsellä jäi silloin kuudenkympin tienoilla vaihtamatta läpimärät kengät koska tarjolla olisi ollut kuivat kengät vain hetkeksi. Varmaan olisin vaihtanut sateen loputtua jos matka olisi ollut pidempi kuin 100km.

Mulla on siviilielämän kengät pääosin kokoa (42-)43, ja lenkkareissa taitaa koko olla pääosin 45. Varpailla on siis tilaa sekä normilenkeillä että ultrillakin vielä mahdollisen turpoamisenkin päälle. Viime kesänä Kaustisen 24:lla sain ensimmäisen oikean rakkoni juoksusta, ja se tuli kyllä jo alkupuoliskolla kuuden seitsemän tunnin vesisadejuoksun sekä kakkoslenkkareiden käytön jälkeen. Sateen hiljettyä vaihdoin ykkostossut jalkaan, eivätkä rakot siitä enää lisääntyneet. Rako/varpaankynsiongelmia mulla ei ole ollut pitkiksillä, maratoneilla eikä lyhyemmillä ultrilla. Johtuu kai kanoottikokoisista lenkkareista ja löysästä nauhoituksesta, joka ei muuten myöskään estä jalan turvottua jalan (ääreis)verenkiertoa, jolloin mustat kynnetkin jää kokematta. Uskon tuon olevan yhtä tärkeää koin varpaiden elintilan lenkkareiden kärjissä.

Kaustisilla tuo vesisade oli sitten jo liikaa, ja rakko tuli irrottaen kaupan päälle yhden varmaankynnenkin. Siitä kokemuksesta olen tietty ylpeä ! ;)

Mulla mennyt samalla tapaa kun Hietsulla. Kova paikka oli Lohjalla 12 h juoksussa 2007, kun laitoin uudet Skylonit jalkaan kisaan. Kyseisellä mallilla olin juossut 10 km koelenkin. Jalka kipeytyi erittäin pahasti kantapäästä maratonin jälkeen, ja vaihtokenkinä puoli numeroa pienemmät saman merkin vanhat mallit. Turvotuksen takia puristi jo jalkaan laittaessa. kipeempää ei ole koskaan ollut meno kenien kanssa. Vaihdoin muutamaan kertaan eestaas näitä, ja kisa meni läskiksi vielä kunnonkin puolesta.

Muuten mennyt kaikki pitkät ultrat myöhemmin samalla kengällä, mitä nyt Kreikassa varmuuden vuoksi vaihtanut parilla ekalla keralla vanhat tutut treenijälkineet loppumatkaksi.

Mä ottaisin radalle mukaan kaikki kaapista löytyvät käyttökelpoiset vaihtoehdot. Eihän sitä tiedä mikä vamma tai muu vitsaus tulee loppumatkasta. On sitten mistä valita.

Ensimmäisen pidemmän utran kohdalla pääsin nauttimaan sekä jalkojen turpoamisesta, että haastavista olosuhteista. 32-34 astetta oli lämpöä ja kastelin vielä kengät joessa. Tämän jälkeen sain kuin sainkin ikävät rakot pikkuvarpaisiin ja kokemattomana ultraajana en osannut ihan suhtautua rakkohin vielä. Tuskailin ja itkeskelin loppumatkan klinkaten maaliin. Näin jälkeen päin ajateltuna olisi voinut vaikka juostakin, niin ois päässy ennemmin poissa helteestä. :D