Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Harjoituskilometrit vs tulos


rami325
 Share

Recommended Posts

Haluaisin tietää millaisilla kilometreillä täällä saadaan tulosta aikaiseksi.

Kiinnostaa etenkin kisaa edeltävät 3 kuukautta.

Itselläni onnistunein suoritus tuli kun juoksin 35km/viikko. Aloitin 10 viikkoa ennen kisaa ja puolikas (HCR) meni aikaan 1:42.

Loppukevennystä lukuunottamatta harjoitusohjelmassa oli vain 3 treeniä viikossa: 2 x 10km kisavauhtia ja 15km hiukan hitaampaa.:018:

Teen näin koska kevyet lenkit tuntuvat turhilta. Ne hidastavat palautumista, eivätkä opeta juoksemaan. Noudatan periaatetta kovaa treeniä terveeseen kroppaan.

Link to comment
Share on other sites

Juoksin ennätykseni Rotterdamissa 3.33 niin, että aloitin harjoitella hieman ennen joulua. Syksy oli mennyt sairastellessa ja hieman loukkaantuneena, joten en urheillut ollenkaan mitään. Jos katsotaan vuoden alusta kisaan huhtikuussa niin viikot menivät seuraavasti (toki loppuvuonna ehdin hieman harjoitella ennen vuodenvaihdetta, mutta koska se oli aika harvoin niin niitä ei ole merkitty ylös, vaan merkinnät alkavat 11.1):

1. vko: 30km hiihtoa, 37km juoksua

2. vko: 24km hiihtoa, 19km juoksua, 1800m uintia

3. vko: 0

4. vko: 45km hiihtoa, 40km juoksua

5. vko: 32km hiihtoa, 56km juoksua, 1000m uintia

6. vko: 27km hiihtoa, 11km juoksua

7. vko: 30km hiihtoa, 47km juoksua

8. vko: 66km hiihtoa, 43km juoksua

9. vko: 12km hiihtoa, 37km juoksua

10. vko: 40km juoksua

11. vko: 20km juoksua

12. vko: 25km juoksua

13. vko: 10km juoksua + Rotterdamin marathon

Link to comment
Share on other sites

Maratoonille on ikioma osasto.

Juoksin ensimmäisen kisani lokakuussa 2007. Vielä toukokuussa makasin leikkauspöydällä, jossa ei operoitu jalkoja. Kuukauden täyslevon jälkeen aloitin suht säännöllisen lenkkeilyn. Aluksi 7 km lenkkiä, joka sai pikkuhiljaa seuraksi 14 km lenkin. Näitä kahta juoksin aika lailla vuorotellen. Käytännössä joka kerta niin kovaa kuin jaloista lähti. Tai jaksoin. Lenkkejä tuli neljä, viisi viikossa. En harrastanut muuta liikuntaa.

Lokakuussa oli kymppi maastossa. Huomasin tapahtuman paikallislehdestä paria viikkoa ennen. Ei missään nimessä kymmentä kilometriä mutta niin raskaalla reitillä että aika kertoo tuolloisen tasoni kympillä. Se oli 36.40 muistaakseni.

En lähtenyt nollasta leikkiin, olen koko ikäni puuhannut jotain. Eikä se edes ollut mikään leikki, projekti. Oli vaan mukava kiduttaa ruhoa monta kertaa viikossa, ja kun kondis tuntui hyvältä sopivaan aikaan, päätin katsoa mihin se riittää. Yllätyin.

Link to comment
Share on other sites

Nykyinen mara-ennätys on Kankaanpäästä 2010, silloin meni 3:22 ja aika helppo/mukava oli juoksu, en saanut jostain syystä laitettua kaikkea peliin.

Se oli sellainen juoksu, että teenpä nyt mukavan alle 3:30:n juoksun ja tulen hyvävoimaisena maaliin.

Tässä viimeiset 13 harjoitusviikkoa ennen kisaa määrien valossa (merkinnät alkavat päivämäärästä 19.7.2010):

1. vko: 51 km

2. vko: 51 km

3. vko: 15 km

4. vko: 80 km

5. vko: 35,5 km

6. vko: 46 km

7. vko: 31 km

8. vko: 82 km

9. vko: 83,6 km

10. vko: 93,2 km

11. vko: 37,2 km

12. vko: 32,4 km

13. vko: 28,8 km + Kankaanpää maraton 16.10.2010

Tärkeimmät tuossa ovat viikot 8,9 ja 10.

Eli muutama viikko ennen maraa olleet tehoharjoitusviikot.

Niiden aikana juoksin ennätykseni 15,6 km:llä, ja myös silloin määrät oli suurimpia koko vuonna.

Kyllä maraton vaatii 3-6 viikon-mittaisen jakson jolloin haetaan tehoja.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Olen kyllä vähän sitä mieltä että kisaa edeltävät 10 viikkoa eivät mainittavasti vaikuta kisatulokseen :)

Silloin kun kuntoni oli huono, jouduin pitämään lepopäiviä, jotta ehdin palautua seuraavaa kovaa lenkkiä varten. Nykyisin kevyt 5-10km lenkki palauttaa enemmän kuin lepopäivä, josta syystä ei ole enää tarvetta lepopäiviä pitää. Tuleehan niitä toki muun elämän johdosta toisinaan, viimeksi 5.1.

Link to comment
Share on other sites

Samaa mieltä kisaa edeltävistä 10 viikosta. Viime keväällä juoksin puolimaratonin ennätykseni, 1:31, yhteensä 45 kilometrin juoksuharjoittelulla, aika vähäisellä hiihdolla ja yhdellä pyörälenkillä. Tekosyinä olivat myöhäinen kevät ja pitkä kertausharjoitus heti lumien sulamisen jälkeen. Ainoa erikoisemmaksi laskettava treeni oli 7 kilometrin lenkki reilusti kisavauhtia kovempaa kolme päivää ennen kisaa. Epäilen kuitenkin että tuloksen oikeasti ratkaisi aikaisempien vuosien treenaus jota sitäkin oli moneen palstalaiseen verrattuna todella vähän.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy