Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
villho

Vaarojen maraton 8.-9.10.2011

Recommended Posts

Mielessä ryläys täälläkin on. Olen koittanut myös työkavereita saada innostumaan, vaikka niin että jos joku juoksee yhden kokonaisen kierroksen niin koittaisin itse kahta. Vielä ei ole kukaan lupautunut kuskiksi mutta yksi kierros tullenee siitä huolimatta ainakin.

Kolille (ja etenkin ultralle tähtääville) ei voine liikaa painottaa maasto- ja mäkijuoksun (myös alamäki!) tärkeyttä harjoittelussa. Jo sinne hotellille noustessa tajuaa, että enää ei olla Kansasissa. Itse juoksu alkaa petollisen helpolla polulla, mutta sitten kun ne todelliset polut ja mäet alkavat 1. kierroksella, niin siinä voinee 2. kierroksen taktiikka ainakin vauhdinpidon suhteen muuttua.

Toisaalta itse olen sitä mieltä, että polkujen teknisyyteen pystyy harjoittelemaan ihan hyvin vaikka täällä Espoossakin (tietty Ryläys parine nelivetokohtineen on ihan oma juttunsa, mutta noin muuten) esim. jossain ketjussa mainostamallani Soukan luontopolulla. Riittää, kun polulla on kiveä ja juurta vieri vieressä niin, ettei katsetta juuri voi nostaa ylös. Omasta juoksustani huomasin, että sen minkä juoksuvauhdissa viime vuonna hävisin helpommalla pätkällä jollekin, niin heti teknisemmän alamäen koittaessa laskettelin rennolla askeleella paljon kovempaa. Taatusti juuri teknisellä polulla viettämäni ajan ansiosta.

Ne mäet ovatkin sitten jo ihan toinen juttu: Ryläykseltä laskeuduttaessa on jännä tunne, kun etureidet ovat aivan loppu.

Viime vuoden ketjussa kyselin itse "nastat vai ei nastat" ja lopulta lähdin reissuun nastojen kanssa. Ei niitä ainakaan tuollaisella kuivahkolla kelillä välttämättä tarvitse, mutta onneksi ne itsellä oli: muuten olisi kahdessa kohdassa taatusti laitettu häntäluuta uusiksi. Toisaalta nastakengillä pystyy vetämään varmemmin esim. ne tekniset laskut.

Jep, polkua suosittelen erityisen paljon juoksemaan ennen Kolille lähtöä. Mitä teknisempää, sen parempi. Jos vielä mäkistä maastoa saa samoille lenkeille niin hyvä. Oma treeni sisälsi loppukesästä

tunnista kolmeen polkujuoksua paloheinässä 1-3kertaa viikkoon. Kävin myös nuuksiossa muutaman kerran reippailemassa.

Nastoja en tarvinut viime vuonna, enkä niitä osannut kaivatakaan. Märemmällä ois voinu olla toisin.

Ei voi muuta kuin sanoa, että loistava reitti ja kisa. Kaksi kertaa olen startannut pitkälle matkalle. Ehkä vuoden-parin päästä taas baanalla. Enää tosin ei taida onnistua 2,5h parannus.

on tarkoitus keväällä alkaa juoksemaan. Viime syksynä tuli enismmäistä kertaa juostua latupohjalla (12km) ja se oli kyllä loistava kokemus. Oli aivan upea fiilis juosta metsässä, luonnon keskellä.

Siitä innostuneena tuli sitten juostua toisellakin polulla 15 km.

Innostus lähti sitten hieman lapasesta ja päätettiin kaverin kanssa, että ensi syksynä Waarojen maratonille, 86 km matkalle. Hirveitä aikatavoitteita ei ole, vaan läpi suorittaminen on jo SE juttu.

Taustasta sen verran, että kolme maraa on takana (3:52 Hampuri -10, ennätys). Kaveri kutakuinkin samanlaisella taustalla.

Saas nähdä kui äijien käy Kolilla.

Kolille on tarkoitus taas lokakuussa suunnata. Kaksi kierrosta ja aikatavoite päivän kelin mukaan. Hyvässä kelissä alle 11h on tavoite. Viime vuonna ulkoilin lähes ainoastaan juosten. Tänä vuonna kokeillaan vaihteeksi multisport-tyyppistä valmistautumista. Talvella hiihtoa ja pyöräilyä juoksun lisäksi. Alkukesästä juoksun ohella maastopyöräilyä parilla pikkukisalla höystettynä. Juoksut lähes ainoastaan metsässä.