Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lumikenkäily

Freeze
 Share

Recommended Posts

Tämä laji taitaa vielä puuttua listoilta. Kävin avaamassa kauden tänään reippaalla tunnin umpihankilumikenkäilyllä vaihtelevassa maastossa. Nyt on kiva kun pääsee melkein kotiovelta metsään liikkumaan. Mielstäni kiva laji kuntoilla. Melko pienelläkin metsäalueella saa riittävän kuntoiluannoksen ja samalla mukavaa rauhoittumista luonnossa.

Tämä laji taitaa vielä puuttua listoilta. Kävin avaamassa kauden tänään reippaalla tunnin umpihankilumikenkäilyllä vaihtelevassa maastossa. Nyt on kiva kun pääsee melkein kotiovelta metsään liikkumaan. Mielstäni kiva laji kuntoilla. Melko pienelläkin metsäalueella saa riittävän kuntoiluannoksen ja samalla mukavaa rauhoittumista luonnossa.

Ja halutessaan saa myös melkoisen hien ja hengästyy ihan kunnolla, kaikki on vaan itestä ja vauhdista kiinni. Todella hieno laji. Suosittelen ehdottomasti myös sauvoja mukaan.... Tänä talvena on sekä suksien että lumikenkien menekki aivan valtaisaa täällä pääkaupunkiseudulla.

Lumikenkäily on sillä Pitää kokeilla -lajilistalla. Jokohan tänä keväänä saisi aikaiseksi. Eikös jostain Nuuksion suunnalta (Pirttimäki?) saa kenkiä vuokrattua?

Oittaalta saa ainakin. Hintaa oli muistaakseni parikymppiä vuorokausi ja valikoimaa riittävästi. Muutamaa erilaista kannattaa kokeilla ennen kuin ostaa, mikäli on epävarma millaiset haluaa. Uutena kengillä on kuitenkin yleensä hintaa alle 200 euroa ja käytössä kuluvat hyvin vähän, eli vuokraaminen on pidemmän päälle kannattamatonta ja hankalaa (vuokraamo aukeaa aika myöhään).

Itse olen myös harkinnut ostoa.Paras kanto saadaan ilmeisesti kankaalla päällystetyillä alumiini lumikengillä,mutta mitenhän ne kestää ryteiköissä olevia kantoja

ym.Kehuvat ainakin esitteissä erikoivahvaksi materiaaliksi.Mikähän koko olisi paras kuntoiluun,tarkoitus olisi tietysti päästä kulkemaan johonkin.Aikanaan näin joitain ryhmiä kulkevan järvenjäällä latupohjilla ja silloin ajattelin,että mihin hittoon ne lumikenkiä tarvitsee.Joku enemmän harrastanut voisi antaa vähän neuvoja,ettei jää kauppiaan armoille.

Minulla on Vauden alumiiniset, jotka on päällystetty kankaalla. Hyvin samannäköiset kuin linkissä, mutta eri väriset. http://www.vaude.com/epages/Vaude-de.sf/sec2AOeZYit6yI/;SessionID=9c199b4ad659127d9bd824b72b864045?ObjectPath=/Shops/Vaude/Products/39842100/SubProducts/39842100&ViewAction=ViewVaudeProductDetailImage

Ostin omani retkeilykaupan lopetusmyynnistä kymmenisen vuotta sitten, kun "halvalla" sain. Kokemuksina on muutaman kerran popniitin katkeaminen esim. lumen alla olleisiin puunrunkoihin osuessa. Taskussa kannattaa olla pari pulttia ja muttereita pikakorjaukseen. Siteet on mielestäni erittäin kätevät ja hyvät sekä tuen että jalan liikkumisen suhteen. Olen käyttänyt pääasiassa vaelluskenkiä.

Lumikenkäily kokemusta on lähinnä mökkimaastosta Itä-Suomesta, sellaista hiekkaharju maastoa, jossa ei tarvitse tasasella tarpoa. Kerran olen käynyt Kuusamossa pätkän Karhunkierroksen reittiä päivän verran kulkemassa ja olosuhteiden salliessa täällä etelässäkin kenkäillyt. Normaalisti 1-3 tuntia riittää hyvin. Siihen sopii pari taukoa (kuumaa mustikkakeittoa termarista :party0021:). Kannattaisi ehken kokeilla paria erilaista mallia vuokraten, jotta saisi käsityksen mikä itseä miellyttää.

Isännällä on myös nuo alumiiniputkirunkoiset lumikengät ja minulla taas TSL 217. Molemmilla ollaan menty paikoista kuin paikoista. Putkirunkoiset lienevät kantokyvyltään parempia eli siis runsaalla pehmeällä lumella kantavat paremmin, mutta ovat sitten ehkä hieman kömpelömmät esim. ihan vauhdikkaassa menossa. Ihan "juoksuunkin" on olemassa omat mallit. Lumikenkien hinnat muodostuvat siitä mitä materiaalia niissä on käytetty eri osissa. Itse olen ollut hyvin tyytyväinen noihin TSL:n. Noistakin löytyy eri malleja. Kannattaa kuitenkin jonkinverran satsata - laitat muutaman kympin enemmän niin saat kengät lopuksi ikää!

On ihan ykköspuuhaa pk-lenkeiksi ja muutenkin talven kohokohtia.

Me on yleensä laitettu GPSään jonkun laavun tms koordinaatit ja tarvottu umpihankeen sitä kohti. Kärytelty makkarat ja nautittu kahvit ja pullat ja sit takaisin kohti autoa voimista riippuen omia jälkiä tai uutta reittiä. Yleensä n.4-5h ilman taukoja. Tauoille kannattaa varata lämmintä päälle. Ainakin meillä päin tulee vaaroja kiivetessä hiki.

Meillä on Morphot ja Tubbsit. Molemmissa on puolensa. Itse tykkään muovisista Morphoista (ne isommat). Niissä on paremmin "pitoa" pohjissa kiivetä ylös niitä vaaroja, toisin kuin Tubbsin alumiinirunkoiset valuu alas kuin pulkka. Tasaisella ja kovalla keväthangella kevyet Tubbsit on taas paremmat ja kävely vähemmän "nykivää".

Lumikengissähän ei ole mitään järkeä muualla kuin umpihangessa. Ladulla kuljetaan suksilla! Viime keväänä kävimme huhtikuulla lumikengillä Karhunkierrosta pätkän Oulangasta Ansakämpän kautta Jussinkämpälle ja takaisin. Viimeiset hetket oli niillä liikkua kun alkoi kelkalla tehty ura pettää alla ja vettä satoi. Hieno paikka kuitenkin kevät talvellakin.

Budgetsportissa olisi TSL 227 Escape lumikengät,pit 74 cm,169 euroa.Mitä luulette kävisikö mulle,painan 77-79 kg.Tarkoitus metsissä ja

pelloilla kenkäily.Onkohan noissa tarpeeksi kantoa.Kummat sauvat teleskoopit ilman sompaa vai sommalliset?

Kantavuus ilmoitetaan 140 kg. http://www.reittipiste.fi/product_info.php?products_id=658 Sauvat pitää olla sommalla, mahdollisimman isolla.

Budgetsportissa olisi TSL 227 Escape lumikengät,pit 74 cm,169 euroa.Mitä luulette kävisikö mulle,painan 77-79 kg.Tarkoitus metsissä ja

pelloilla kenkäily.Onkohan noissa tarpeeksi kantoa.Kummat sauvat teleskoopit ilman sompaa vai sommalliset?

Pitäisi riittää. Ilmoitettujen kantavuuksien kanssa on vähän niin ja näin, sillä kantokyky riippuu täysin alla olevasta lumesta. Pehmeässä puuterissa uppoaa mikä tahansa kenkä, mutta tällä hetkellä taas 227 kantaa hyvin sinun painoisesi. Täysin lumen päällähän mikään ei pidä, mutta ero tavalliseen kenkään on erittäin suuri. Ilman lumikenkiä tuolla metsässä tuskin kovinkaan nopeasti etenee. Tarjous on hyvä, eikä kenkää tuon halvemmalla oikein mistään saa, joten kannattaa hyödyntää.