Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Charlie

Porrasjuoksusta

Recommended Posts

En löytänyt searchillä materiaalia aiheesta.

Sattuu olemaan vakiolenkin varrella hyvät portaat joita tulee aika-ajoin ravattua fiiliksen mukaan. Joko tapsuteltua jokaisen portaan tai loikittua useamman portaan välit ylös.

Mitäs tuo porrasjuoksu nyt kehittikään? Olisihan se mukava tietää mitä tekee, ei pelkästään porrasjuoksun ilosta.. loikkiminen varmaan räjähtävyyttä ja kimmoisuutta, mutta entä se porras-portaalta (polvenjuoksun tapaista harjoittelua) juoksu?

Lydiardin juoksukirjoista muistuisi mieleeni, että hän oli jollekin koulujoukkueen valmentajalle suositellut porrasjuoksua korvaamaan mäkijuoksun, kun kyseisen valmentajan koulun lähistöllä ei ollut sopivaa mäkeä (mikä tuntuu vaikealta usko, mutta varmaan totta kun on kirjaan kirjoitettu), eli kuten rinime sanoi, niin lajivoimaa sillä tulee ja sillä voi korvata mäkiharjoittelua Lydiardin mukaan.

Lydiardin juoksukirjoista muistuisi mieleeni, että hän oli jollekin koulujoukkueen valmentajalle suositellut porrasjuoksua korvaamaan mäkijuoksun, kun kyseisen valmentajan koulun lähistöllä ei ollut sopivaa mäkeä (mikä tuntuu vaikealta usko, mutta varmaan totta kun on kirjaan kirjoitettu), eli kuten rinime sanoi, niin lajivoimaa sillä tulee ja sillä voi korvata mäkiharjoittelua Lydiardin mukaan.

Täällä Karjalohjalla on yhdet portaat, kirkon edessä. Siinä 10 kpl loivassa rinteessä. Portaat sellaisia 0,5 m tasanteita, joissa nousu tuskin 10 cm enempää. Harjunrinteessä polulla olen tehnyt näitä toisinaan. Kulma on jyrkkä. Tai maantiellä kilometrin päässä, missä aika hyvä noin 10% nousu.

Lähimmät hyvät juoksuharjoitteluportaat on Lohjalla, matkaa 31 km. harmittaa, portaissa kun saisi hyvää lihastreeniä. Nyt joutuu kevyillä painoilla kuntosalila tekemään kyykkysarjoja. Se täällä onneksi on.

Porrasjuoksu on aika vieras käsite varmaan useammalle juoksijalle. Minkälaisia treenejä niissä yleensä juoksijat tekee? Jos minulta kysytään, niin ei mitään hajua? Tietysti riippuu myös siitä onko kyseessä jotkut pyynikin portaat tai jotkut todella lyhkäset.

Olen itse tehnyt nyt muutaman kerran porrastreeniä sellaisessa portaikossa, joka koostuu viidestä erillisestä porataikosta, joissa on jokaisen portaikon välissä sellainen lyhyt tasanne. Portaikko on aika jyrkkä ja pituutta on karkeasti arvioiden joku 20m. Olen tehnyt siinä sellaisen harjoituksen, jossa juoksen portaat täböllä ylös 4 kertaa ja rullailen rivakasti alas. Tämän jälkeen lönköttelen kevysesti jonkun minuutin verran ja asetun taas valmiustilaan. Toistan tämän setin yleensä 3-4 kertaa, jonka jälkeen pidän hieman pidemmän paussin. Sitten sama ralli uudestaan 1-2 kertaa. Harjoitteen pituudeksi tulee näin ollen joku 30-40minuuttia max. Ei tuota varmaan jaksaisi pidempää vetääkään, tai ainakaan sillä räjähtävällä moodilla. Itse siis on pyrkinyt tuossa harjoitteessa kehittämään räjähtävyyttä, kimmoisuutta ja nopeutta. En tiedä olenko siinä onnistunut, mutta harjoite on tuntunut hyvältä ja erilaiselta ärsykkeeltä lihaksille. Tuo neljä kertaa putkeen on ainakin itselläni ihan maksimi toistomäärä putkeen, jottei ala liikaa hapottamaan. Siitä eteenpäin alkaisi jo hapot tulemaan. 

Minkäslaisia porrastreenejä muut palstalaiset tekevät, vai tekeekö kukaan?

No yleisurheilussa juostiin aina pikku pätkää varmaan nopeuden ja koordinaation kehittämiseksi, mutta aikuisena nyt viime vuonna menin puijon portaisiin ja pilasin jalkani totaallisesti. Lapsi piti hakea harrastuksesta sitten ja hyvä että pystyin autolla ajamaan. Viikkoon en kyllä juossutkaan sitten. Treeni meni näin: Puijon raput ::076:: 4*2-2,3 min vetoja hölkällä (ekat kaksi tein liian nopeasti, kun olin yleisurheilussa tottunut "tikittämään" niitä. Tosin silloin mentiin vaan yksi väli) sykkeet MK:ssa (175) ja palatukset takas kävellen...loppuveryttely päälle, paitsi hölkkäämään en kyennyt.

Tuon jälkeen en ole niitä tehnyt. Tänä vuonnakin ajattelin, mutta eipä tullut tehtyä.

Ed. en tiedä paljonko nuo raput ovat pitkät tai montako niitä on, mutta tässä blogissa on ihan hyviä kuvia niistä.

ed 2. Olin näköjään juossutkin noita portaita toisen kerran ottaen 30 s nousuja.

porrasjuoksua voi tulla testaamaan 14.5.2016 klo 14.00 Puumalan satamassa. n. 800m.n kierros satamassa/sillalla sisältää 144.n portaan nousun Saimaan sillalle, pystysuoraa nousua n. 25m. kierroksia juostaan 7, jolloin saadaan kasaan 1008 porrasta. nesteytys hoituu Satama Cafessa, jonka terassin vierestä reitti kulkee. 

Kävin tänään hölkkäämässä Renforssin lenkkiä Kajaanissa ja sinne oli lähistölle rakennettu Kalkkisillalta lähtevät juoksuportaat ja pitihän ne hiippailla ylös, mutta ei ole minun heiveröisillä koivilla kovin helppoa. Sai siinä sykkeen vähän nousemaankin. Lienee yli120 porrasta. Varmaan tarkoitettu pikajuoksijoille ja pallon/lätkänpelaajille. Edit. Tuossa on näköjään uutinenkin kesältä:https://yle.fi/uutiset/3-10273756

portaat.jpg

• Like 1