Jump to content
Juoksufoorumi.fi

maratonilla syöminen


Guest Unregistered
 Share

Recommended Posts

  • Replies 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jos tankkaus on hyvin suoritettu niin kyllä se matkanteko ihan juomisen ja suolakurkkujen mukaan menee. Jos ei ole kiire niin sitten voi ottaa myös energiapatukoita tms. Eli suosittelisin geeliä, vettä ja sitten mahdollisesti jotain energiapatukkaa loppumatkalle. Jos on kiire niin sitten vaan geeliä ja vettä. Mihin sitten päädytkin niin testaa toimivuus pitkällä lenkillä ettei susta tuu varottavaa esimerkkiä muille.

Link to comment
Share on other sites

Jos tankkaus on hyvin suoritettu niin kyllä se matkanteko ihan juomisen ja suolakurkkujen mukaan menee.

Ja sitä kurkkuahan siis EI kannata hotkaista isoina paloina siinä juostessa, vaan vain imeskellä se suolainen neste suussa ja sylkeä kiinteä osuus ulos. Muuten voi tulla kaksiputkinen rasittuloosi kuten mulle kävi ekalla maratonilla.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rekisteröimätön

Minkälaisen ohjeen antaisitte urheilujuomien ja geelien käytöstä maratonilla? Kuinka paljon sitä tulisi juoda että saisi maksimi hyödyn? Minkä verran ennen juoksua ja juoksun jälkeen on järkevä määrä juoda urheilujuomaa? Entä nämä geelit, kuinka niitä yhditellään urheilujuomien kanssa?

Link to comment
Share on other sites

itsellä menee normaalimara pelkällä vedellä. jos matkanteko alkaa tuntua raskaalta voin ottaa banaaneja. jos on lämmin ilma otan suolakurkkuja suolahukan kompensoimiseksi. jos edellinen mara on tullut vedettyä viikon-kahden sisään otan matkalle mukaan geelin jonka avaan tai en avaa, tuntemuksista riippuen. ja vain äärimmäisessä hädässä kosken urheilujuomiin, silloinkin 1:1 vedellä laimentaen.

Link to comment
Share on other sites

Kevyt aamupala aamupäivällä alle riittää hyvin kiinteäksi ruuaksi ennen starttia. Jos haluat juosta parhaan mahdollisen ajan, juo kisan aikana pelkästään. Ota geelejä mukaan ja nappaa säännöllisesti niitä alusta lähtien jos urheilujuoma on kovin laihaa. Pelkkä geeli jokaisella tankkauksella veden kanssa on myös aika takuuvarma tapa edetä.

Jos ei ole hirvittävä kiire ja haluat varmistaa maaliinpääsyn ennen kaikkea, napsi kaikenlaisia pieniä herkkupaloja kaikilta juottoasemilta. Ne eivät edes hidasta muuten kuin sen ajan verran mikä menee syödessä, kunhan ne on siis pieniä.

Link to comment
Share on other sites

itsellä menee normaalimara pelkällä vedellä. jos matkanteko alkaa tuntua raskaalta voin ottaa banaaneja. jos on lämmin ilma otan suolakurkkuja suolahukan kompensoimiseksi. jos edellinen mara on tullut vedettyä viikon-kahden sisään otan matkalle mukaan geelin jonka avaan tai en avaa, tuntemuksista riippuen. ja vain äärimmäisessä hädässä kosken urheilujuomiin, silloinkin 1:1 vedellä laimentaen.

Hiilihydraattilisien käytössä on tiettyjä perussääntöjä, joita kannattaa noudattaa. Jos yleensä aikoo käyttää lisiä (geelejä, urheilujuomia) suorituksen aikana, niiden nauttiminen tulisi aloittaa ennen uupumusta. Jos niitä nauttii vasta "äärimmäisessä hädässä", apu ei ole yhtä suuri kuin se olisi ollut jos nauttiminen olisi aloitettu aikaisemmin. Tietysti siitä voi olla apua sittenkin.

Toiseksi, niitä tulee nauttia riittävästi. Hiilihydraattilisän nauttiminen nostaa hiilihydraattien suhteellista osuutta energiantuotannosta ja siksi vähäisellä lisällä on mahdollista saada sokerit loppumaan jopa aiemmin kuin ilman lainkaan lisäenergiaa. Maratonin aikana pitäisi nauttia 30g - 60g hiilihydraattia, tätä vähäisempi määrä ei riitä kompensoimaan suhteellisen kulutuksen kasvua ja suuremmat määrät taas eivät tahdo oikein imeytyä.

Link to comment
Share on other sites

Tuo mitä Kaius kirjoitti hiilihydraatien määrästä on tärkeä asia. Maratoneja pilataan liian usein huolimattoman juoksun aikaisen tankkauksen takia. Teho laskee yllättävän paljon jos juodaan vaan pelkästään laihaa urheilujuomaa. Vain ne jotka juoksevat tosi kovia aikoja, voivat pitää huolta vaan nesteen riittävyydestä (luulo, ei tieto). Heillä tankatut hiilarit riittää loppuun asti.

Helteellä enemmän laihaa (n. 5%) juomaa, ja viileällä kelillä vähemmän tuhdimpaa (7-8%). Minä tekisin itse tämmöiset juomat reitin varteen, jos mahdollisuus olisi. Jos ei, niin geelejä nippu mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Mä olen myös pohdiskellut, että kuinka paljon pitää geelejä ja energiajuomaa ottaa. Itselläni Tukholman maratonilla tulee vierähtämään tunti jos toinenkin eli tavoitteena on päästä maaliin ennen kuuden tunnin aikarajaa. Olen kerran testannut pitkällä lenkillä Maximin geelejä ja energiajuomaa ja ne ovat toimineet ilman ongelmia. Nyt rupesin huvikseni laskemaan, paljon niistä kertyi hiilihydraatteja:

3,5 tunnin lenkillä (28km) otin:

0,5 l energiajuomaa (n. 25 g hiilihydraattia)

3 geeliä (yhteensä 54 g hiilihydraattia)

Yhteensä tuosta tulisi siis 80 g hiilihydraattia! Ja mä kuvittelin, että "tämä nyt on tällainen kevyempi kokeilu, maratonilla voi tarvita sitten vähän enemmän". Mutta onko niin, että elimistö ei isompia määriä enää sitten suodata? Geelipaketin ohjeessa on, että jos napsisi pelkkiä geelejä, niin niitä pitäisi ottaa 20 minuutin välein. Siinä tulisi kyllä aika satsit, jos niitä vetäisi koko 6 tunnin ajan...

Onko niin, että pakettien kylkiin ei kannata luottaa? Kertokaa, oi te kokemuksen syvän rintaäänen omaavat!

Link to comment
Share on other sites

Mutta onko niin, että elimistö ei isompia määriä enää sitten suodata? Geelipaketin ohjeessa on, että jos napsisi pelkkiä geelejä, niin niitä pitäisi ottaa 20 minuutin välein. Siinä tulisi kyllä aika satsit, jos niitä vetäisi koko 6 tunnin ajan...

Onko niin, että pakettien kylkiin ei kannata luottaa? Kertokaa, oi te kokemuksen syvän rintaäänen omaavat!

Tässä tapauksessa paketti antaa hyvinkin ihanteellisen ohjeen. Laske vaan niin että saisit painostasi riippuen sellaiset 40-60 g hiilareita/tunti niin jaksat parhaiten.

Link to comment
Share on other sites

Tässä tapauksessa paketti antaa hyvinkin ihanteellisen ohjeen. Laske vaan niin että saisit painostasi riippuen sellaiset 40-60 g hiilareita/tunti niin jaksat parhaiten.

OK, Tuossa jossain aiemmassa viestissä vain oli, että hiilareita pystyy syömään vain 30-60 g koko maratonin aikana, mutta ehkä se onkin tuon verran per tunti. Mulla nuo lukemat sijoittuu varmaan tuon asteikon alapäähän, kun olen tällainen pikkunen tytsy.

Kiitos tiedoista - se auttaa vähän suunnittelemaan energiansaantia, ettei vain ihan sokkona hörppäile kaikkea sekaisin..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy